AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg har aldri forstått dette. Jeg har ingen problemer med å fortelle folk hvor mye jeg tjener. Men av en eller annen grunn er alle jeg spurte sjokkert og forteller meg at jeg aldri skulle spørre om det, eller at de aldri vil fortelle det til noen. Hvorfor så hemmelighetsfull? 🤷♀️ Anonymkode: ebd51...50c 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 lønn er offentlig informasjon. du kan også be din leder/hr/tillitsvalgt om hva lønnen er for andre i din tjeneste. har vært på lokallag i dag med mitt forbund og der fikk jeg informasjon om det. Anonymkode: 06bb8...4de
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): lønn er offentlig informasjon. du kan også be din leder/hr/tillitsvalgt om hva lønnen er for andre i din tjeneste. har vært på lokallag i dag med mitt forbund og der fikk jeg informasjon om det. Anonymkode: 06bb8...4de I offentlig sektor. I private virksomheter er det en avtale mellom den enkelte og bedriften. Andre kan imidlertid få innsyn året etter via skattelistene, men det sier jo ikke nødvendig vis så mye om «lønn». Anonymkode: c3a88...607 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 folk tar det frekt fordi det kan oppleves urettferdig, og fordi man kan tenke hvordan deres økonomi er. Anonymkode: 06bb8...4de 1
Fuglen Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 Jeg har heller aldri skjønt dette, så lurer selv 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I offentlig sektor. I private virksomheter er det en avtale mellom den enkelte og bedriften. Andre kan imidlertid få innsyn året etter via skattelistene, men det sier jo ikke nødvendig vis så mye om «lønn». Anonymkode: c3a88...607 ja, glemte å nevne at det er offentlig sektor. Anonymkode: 06bb8...4de
Million Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I offentlig sektor. I private virksomheter er det en avtale mellom den enkelte og bedriften. Andre kan imidlertid få innsyn året etter via skattelistene, men det sier jo ikke nødvendig vis så mye om «lønn». Anonymkode: c3a88...607 Skattelistene kan være veldig misvisende. De to siste skatteårene som fremkommer der på meg, står det at jeg har over 100 000 mer i årslønn enn jeg faktisk har.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Mens jeg ikke forstår hvorfor folk er så opptatt hva andre tjener. Hvorfor skal jeg fortelle hvor mye jeg tjener eller hva jeg har på konto, det er privat og er jo ikke relevant for andre. Anonymkode: 94965...0de 13
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): I offentlig sektor. I private virksomheter er det en avtale mellom den enkelte og bedriften. Andre kan imidlertid få innsyn året etter via skattelistene, men det sier jo ikke nødvendig vis så mye om «lønn». Anonymkode: c3a88...607 Kan hvem som helst søke i skattelistene? Kommer det opp hvor man jobber? Litt hetta her. Blåser i om de finner ut lønningen, men vil ikke bli oppsøkt på arbeidsplassen!! Anonymkode: 8dc65...fd2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 Økonomi generelt ansees som en privatsak. Jeg selv har en ganske ok lønn nå, og opplever at folk reagerer med misunnelse eller mener jeg skryter om jeg oppgir lønnen min, selv om jeg aldri snakker om lønnen uoppfordret. Tidligere derimot hadde jeg lavere lønn enn gjennomsnittet for bransje/utdanning, og da opplevde jeg at folk syntes synd på meg eller skulle komme med masse råd om hvordan få bedre lønn. Jeg synes diskusjoner om lønn ofte legger opp til videre spørsmål eller diskusjoner på økonomien som folk ikke har noe med... "hvorfor leier du bare om du tjener så godt?" "jeg har jo like lang utdannelse som deg, det er urettferdig at du har høyere lønn" "hvordan fikk du råd til å kjøpe leilighet med den lønna?" "om du bytter bransje vil du få høyere lønn" "om du tar videreutdanning får du bedre betalt"... neitakk, jeg er faktisk fornøyd der jeg er..... Derfor har jeg begynt svare "det er en privatsak, men jeg har så jeg klarer meg bra nok" Anonymkode: ffc3f...c3c 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Økonomi generelt ansees som en privatsak. Anonymkode: ffc3f...c3c Vet mange syns det, men jeg har litt problemer med å skjønne hvorfor. Og tenker lønn og privatøkonomi ikke egentlig alltid er så relatert. Noen som har lav lønn kan f. eks ha arvet huset sitt og være gjeldsfrie. Skjønner at inkassogjeld og pengeproblemer er en privatsak, men økonomi generelt forstår jeg ikke at man ikke kan snakke om. Og uten å nødvendig spørre andre rett ut hva de tjener. Anonymkode: da0a1...e77
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 Blant annet på grunn av den hersens janteloven. Men også av taktiske grunner. Innen privatsektor, i flere bedrifter jeg jobbet i, var arbeidstakere nesten pålagt å hemmeligholde lønna for kollegene i bytte mot å tjene litt mer. Lønningene var veldig skjevt fordelt tross lik jobb og likt arbeid. Ofte jobbet de med mindre lønn langt mer enn de som tjente mye bedre. Men det skulle jo ikke de få vite selvsagt. Spørsmål i fht andres lønn, ble oppfattet som påtrengende når alle skulle mele sin egen kake. Anonymkode: 12c54...05a 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Fordi folk ofte spekulerer i hvordan hvermansen har råd til det ene og det andre utifra lønnen hn får. Anonymkode: 7e394...913
Fuglen Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Mens jeg ikke forstår hvorfor folk er så opptatt hva andre tjener. Hvorfor skal jeg fortelle hvor mye jeg tjener eller hva jeg har på konto, det er privat og er jo ikke relevant for andre. Anonymkode: 94965...0de Ok, skjønner hva du mener. Jeg har null interesse av hvor mye penger noen har på konto. Men jeg er ofte nysgjerrig på hva ulike yrker betaler
Strange Doll Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 Jeg har betydelig høyere lønn enn i tilsvarende jobber hos andre firmaer og merker folk reagerer veldig på dette om jeg oppgir lønnen min. Pleier derfor å unngå det for å slippe at det blir gnål.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 Hva er årslønnen din sykepleier som klager? hva er årslønnen din lærer som klager med 10 uker ferie? Anonymkode: a0913...0db 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #17 Skrevet 3. september 2021 🙄 Det er privat. Det er frekt. Det er snoking. Det er noe du ikke har noe med. "Er jobben din greit betalt"? er et ok spørsmål, og man må godta svar som "Jeg har så jeg klarer meg". "Hva eksakt tjener du"? er ikke, og du kan forvente svar som "jeg har til smør på brødet". Dette lærte man da som barn, man skal ikke snakke om hva man har penger, hva foreldrene tjente, sparekontoer eller gjeld og ubetalte regninger. Det er en privatsak. Anonymkode: ad684...458
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #18 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hva er årslønnen din sykepleier som klager? hva er årslønnen din lærer som klager med 10 uker ferie? Anonymkode: a0913...0db Det er som regel andre ting enn lønn sykepleiere klager på, men de sier at hvis ikke disse forholdene bedrer seg, bør de i det minste få bedre lønn. Lærer og ferie vet du godt hvorfor er slik. Hint: avspasering. Er du sjalu på disse yrkesgruppene? 🙂 Anonymkode: ebd51...50c
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #19 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som regel andre ting enn lønn sykepleiere klager på, men de sier at hvis ikke disse forholdene bedrer seg, bør de i det minste få bedre lønn. Lærer og ferie vet du godt hvorfor er slik. Hint: avspasering. Er du sjalu på disse yrkesgruppene? 🙂 Anonymkode: ebd51...50c ...også fikk de et solid lønnshopp for noen år siden men klager fortsatt like mye. Hva forteller det deg? Hint: Lønna er ikke problemet, ei heller løsningen. Anonymkode: 11d93...290 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #20 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): 🙄 Det er privat. Det er frekt. Det er snoking. Det er noe du ikke har noe med. "Er jobben din greit betalt"? er et ok spørsmål, og man må godta svar som "Jeg har så jeg klarer meg". "Hva eksakt tjener du"? er ikke, og du kan forvente svar som "jeg har til smør på brødet". Dette lærte man da som barn, man skal ikke snakke om hva man har penger, hva foreldrene tjente, sparekontoer eller gjeld og ubetalte regninger. Det er en privatsak. Anonymkode: ad684...458 Lol, nei 😄 Hvorfor så hemmelighetsfull. Du kan bruke samme argumentasjon på spørsmål som "Hvilke by vokste du opp i?", "Hvilken skole gikk du på?" etc. Hvis jeg kommer fra Tromsø, og noe spør hvor jeg kommer fra, skal jeg da svare "et sted nord for Trondheim"? Anonymkode: ebd51...50c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå