AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Mannen min og jeg vurderer barn. Jeg har et sterkt ønske om barn, men vil gjerne beholde at vi reiser mye. Vi jobber fra hjemmekontor, er som regel noen måneder i Norge, så noen måneder i utlandet. Er omtrent 50/50 i Norge og utladet. Har et fast sted i Portugal, men drar også litt andre steder. Er dette i det hele tatt mulig å kombinere med barn i skolealder? Kan man ha hjemmeskole så store deler av året? Eller skole over nettet? Eller må vi da rett og slett bli fastboende i en annen grad enn nå? Hvor mye fri utenom de faste feriene kan man ta? Én måned i året? To? Anonymkode: 7bbfe...ac4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Nei, du må enten ha hjemmeskole eller dere må bo fast et sted. Det er som regel lite mulighet til fri utenom skoleferier, bare skal jo tross alt gå på skole... Anonymkode: 3d7b8...b44 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Tror nok jeg ville satset på lengre opphold på ett sted, gjerne i nærheten av en internasjonal skole om det blir flere land slik at de primært har undervisning på f.eks engelsk og norsk. Jeg har familie som flyttet rundt en del i utlandet med ungene, men de var flere år på samme sted. De har blitt veldig «internasjonale» og flinke til å få seg nye venner. Anonymkode: 6dc30...9f9 3
Cambria Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Det er opplæringsplikt i Norge. Med en sånn løsning må isåfall dere ta dere av barnets utdanning de månedene barnet er i utlandet, og dere risikerer at barnet skrives ut av skolen hver gang dere reiser bort over tid. Fagplanen må dere følge og dere får ansvaret. Om hvem som helst kan velge å gjøre det slik vet jeg heller ikke. Her kan jeg ikke reglene. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 I forslag til ny opplæringslov (som kom torsdag) er det lovforslag om at barn mister rett til skoleplassen dersom man bor i utlandet over mer enn x måneder (tror det var 2mnd). det er bare forslag, men kan jo være noe som vedtas og derfor blir reelt. det kan også være ulikt her når de da vil bo delvis Norge. det er mulig med hjemmeskole. det er eget forbund og nettsider for de som driver hjemmeskole. da skal kommunen føre tilsyn om de får den opplæringen. det kan være ulike opplegg som barn kan delta på gjennom dem. noen steder, som i Spania har de også internasjonale og norske skoler. Anonymkode: 8c29c...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 http://www.nhuf.no/ norsk hjemmeundervisningsforbund Anonymkode: 8c29c...ff8 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 Tusen takk for tips og tanker! Jeg tenker da kanskje det er mulig å reise under 2 måneder til utlandet. Eller at vi rett og slett gjør det sjeldent, men da 1 år om gangen. Jeg har lærerutdannelse. Tror dere det hjelper om vi søker hjemmeskole? Anonymkode: 7bbfe...ac4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Montessoriskoler verden over skal være nokså like. Vet ikke om det er relevant. Anonymkode: ff6c4...f8d 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Lurt å tenke over om hyppig flytting og skolebytter er stabilt og heldig for barnet.. I think not. Anonymkode: 16802...840 12
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Lurt å tenke over om hyppig flytting og skolebytter er stabilt og heldig for barnet.. I think not. Anonymkode: 16802...840 Dette er vi absolutt klar over. Selvsagt vil barnets ve og vel komme først. Spørsmålet tar det som en selvfølge at dette hadde vært om barnet skulle vært interessert i dette eller være litt nøytral. Spesielt når barnet blir litt eldre, så kan det jo hende han eller hun heller vil være med venner enn foreldrene sine. Anonymkode: 7bbfe...ac4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er vi absolutt klar over. Selvsagt vil barnets ve og vel komme først. Spørsmålet tar det som en selvfølge at dette hadde vært om barnet skulle vært interessert i dette eller være litt nøytral. Spesielt når barnet blir litt eldre, så kan det jo hende han eller hun heller vil være med venner enn foreldrene sine. Anonymkode: 7bbfe...ac4 Mener du at barnet blir igjen med venner og dere reiser til utlandet? Om du er utdannet lærer kjenner du sikkert til Hattie. En av de faktorene som trekkes frem som mest negativt for læring er skolebytte. Et år eller flere på samme sted i løpet av skoleløpet vil mange barn tåle, men mye frem og tilbake vil jeg tro er veldig negativt. Det blir vanskelig å etablere gode og trygge vennskap. Om dere ønsker et slikt liv vil jeg ikke anbefale barn. Anonymkode: 42937...b1b 6
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Skrevet 3. september 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Tusen takk for tips og tanker! Jeg tenker da kanskje det er mulig å reise under 2 måneder til utlandet. Eller at vi rett og slett gjør det sjeldent, men da 1 år om gangen. Jeg har lærerutdannelse. Tror dere det hjelper om vi søker hjemmeskole? Anonymkode: 7bbfe...ac4 Har du lærerutdannelse så bør du greie å finne ut av hvordan dette løses. Anonymkode: 514f1...174 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #13 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-9-2 den 17.06): Lurt å tenke over om hyppig flytting og skolebytter er stabilt og heldig for barnet.. I think not. Anonymkode: 16802...840 Dette! Anonymkode: dba0c...f4c
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #14 Skrevet 6. september 2021 Det jo helt lovlig med hjemmeskole i Norge. Så ja, det går nok fint å reise mye hvis man har hjemmeskole. Anonymkode: 42310...65d
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #15 Skrevet 6. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-9-2 den 17.06): Lurt å tenke over om hyppig flytting og skolebytter er stabilt og heldig for barnet.. I think not. Anonymkode: 16802...840 Jeg kjenner mange som har bodd mye i utlandet, og har gått på internasjonale skoler. Det er motsatt hos de jeg kjenner som har en slik bakgrunn. Barn er tilpasningsdyktige, så de som må flytte, må tilpasse seg nye miljøer og krav, de blir veldig trygge og stabile i seg selv. De får lett venner, er ikke redd for å bruke stemmen, og er veldig sosialt dyktige. Det er når du røsker et barn som har bodd på samme sted hele/halve livet ut av sitt normale miljø at effektene kan være skadelige for barnet. Noe alle må før eller senere, for å studere, og bo for seg selv. Eller ved en skilsmisse og flytting. Jo mindre eksponering man har hatt før dette, jo mer krevende blir det. Unntakene finnes selvfølgelig. Men vil anta at oppegående foreldre ser at de har et barn der livsstilen ikke er kompatibel, og da gjør justeringer. Men for de fleste barn vil en slik livsstil TS foreslår være en gave. Anonymkode: 1f4e4...77b
AnonymBruker Skrevet 6. september 2021 #16 Skrevet 6. september 2021 Har flyttet et par ganger over landegrensene og det har vært verre jo eldre de er. Første gang var ungene 3 og 5 og vi flyttet «hjem» til Norge. Eldste slet lenge med å flytte fra å ha tre nabokompiser til mest barnehagekompiser, flytten tok mye på han. Yngste var for liten og hadde ikke knyttet seg til noen. Igjen når ungene var 10 og 12 tok vi et år i utlandet, yngste som gikk i barneskolen trivdes kjempegodt og hadde det bedre der, eldste ville hjem nesten hele tiden og lykken var stor over å komme tilbake til kompisgjengen. Deres reiselyst forsvant og de siste feriene har de tryglet om å få være hjemme. Sier som den over, enten blir du eller så flytter du mye, la det ene eller andre bli en livsstil… Anonymkode: be58b...31b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå