AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg er en 2 barnsmor, jeg handler altfor mye, jeg vet det egentlig selv, men det er så vanskelig å stoppe. jeg kjøper sjeldent noe til meg selv, det er til barna, klær, også nødvendige klær, men mye de ikke trenger og, leker ,ting til barnerommet, ser på blogger, blir superpåvirket, den var jo så fin, den MÅ jeg jo bare kjøpe jeg også gjemmer handleposer(og pakker som kommer i posten) sånn at de nye tingene kan bare gli rett inn i det de har, sånn at mannen min ikke skal se det, menn er jo dårlige til å legge merke til ting så hvorfor ikke utnytte det tenker man der og da, men når man sjekker sin kontoutskrift så blir en sur på seg selv for hvor mange tusen kroner man har brukt denne mnd også, Vil ha hjelp, men vet egentlig ikke hvor jeg skal finne den. Spillegalskap er jo en ekte ting, hvorfor ikke handlegalskap? Anonymkode: a8855...ebf
goho Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Søk hjelp hos psykolog og slutt å følg disse bloggene nå. Sett heller opp et budsjett og lev etter det, hvor du og familien kan kose dere iblant med det som er spart opp. Dete er typisk luksusfellen case.. 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Det heter compulsive shopping, og jeg vet åssen det er… 🙈🙈 Anonymkode: a1be1...8e5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 goho skrev (1 minutt siden): Søk hjelp hos psykolog og slutt å følg disse bloggene nå. Sett heller opp et budsjett og lev etter det, hvor du og familien kan kose dere iblant med det som er spart opp. Dete er typisk luksusfellen case.. Er det alvorlig nok for en psykolog? jeg har lyst å spare, men som nevnt, vanskelig, jeg kan sitte her nå på kvinneguiden å lese, så bli distrahert av noe jeg leser her, Google det som er nevnt så ble det jammen meg en fin hylle til barnet mitt. og heldigvis har jeg bare brukt det jeg har, så ikke flere hundre tusen i minus Anonymkode: a8855...ebf
Nymerïa Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 Jeg tror handlegalskap er en ekte ting, du kan lese om hoarding på engelsk, det finnes folk i USA som har pakket huset sitt så fullt at de ikke klarer å bo i det lenger. Jeg synes du skal erstatte handlegalskapen med sparegalskap, hver gang du får ånden over deg sparer du noen hundrelapper noe sted som du kan visualisere at du gir barna dine når de blir voksne og skal etablere seg. Hvis dette ikke hjelper; tenk på at barna dine skal ut på boligmarkedet og konkurrere med jevnaldrende som får hjelp av foreldrene sine. For hver unødvendig gjenstand du kjøper nå gir du barna dine et handicap ift konkurrentene de har. Er disse tingene du kjøper virkelig viktigere enn å gi barna dine det du kan av ballast når de skal etablere seg? Du kan jo se for deg hvordan dine framtidig voksne barn ville ha svart på dette spørsmålet. 5
goho Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det alvorlig nok for en psykolog? jeg har lyst å spare, men som nevnt, vanskelig, jeg kan sitte her nå på kvinneguiden å lese, så bli distrahert av noe jeg leser her, Google det som er nevnt så ble det jammen meg en fin hylle til barnet mitt. og heldigvis har jeg bare brukt det jeg har, så ikke flere hundre tusen i minus Anonymkode: a8855...ebf Det siste du sier er viktig og godt. Ja? Det er jo et "problem" og noe som virkelig kan utvikles til noe verre. Sikkert mange som går til psykologer som ikke har verdens største problem, men som er ødeleggende nok i sitt liv. Syns uansett du skal ta tak i dette. Klarer du å slutte å følge bloggere osv? Sette penger over på en sparekonto og la de stå?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det alvorlig nok for en psykolog? jeg har lyst å spare, men som nevnt, vanskelig, jeg kan sitte her nå på kvinneguiden å lese, så bli distrahert av noe jeg leser her, Google det som er nevnt så ble det jammen meg en fin hylle til barnet mitt. og heldigvis har jeg bare brukt det jeg har, så ikke flere hundre tusen i minus Anonymkode: a8855...ebf Det kan være det. Kan være symptom på noe annet, underliggende om en ikke klarer å avstå fra å kjøpe ting en ikke trenger. Slik du beskriver det, med at du blir så påvirket av blogger/KG at du bare kjøper ting før du får sukk for deg, vitner jo om manglende impulskontroll. Oppfører du deg slik på andre områder i livet? Ustrukturert, impulsiv? Flere diagnoser kan, om de går uoppdaget, gjøre livet vanskelig for den som har det. ADHD f.eks kan få andre utløp hos kvinner enn gutter/menn, sånn for å nevne en. Anonymkode: f5d63...641
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Kjenner meg igjen. Jeg har handlet mye unødvendig og syntes det var vanskelig å ikke la seg friste. Både jeg og mannen min tjener veldig godt, så vi har hatt råd til å reise på ferie uten å spare f.eks. Dermed har jeg liksom ikke hatt noe å spare til. Men så kjøpte vi oss tomt. Huset skal bygges til neste år og for å slippe å ta så mye lån (vi eier jo nåværende hus, men det vil bli solgt for mindre enn det vi tenker å bygge nytt for), tenkte vi å spare mest mulig. Nå er det gøy å spare og gøy å se sparekontoen vokse. Kanskje du kan sette deg et mål å spare til? Anonymkode: 39ab8...e62 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 1. Slutt å følge alle bloggere. Ja, nå. 2. Kikk på de siste 3 mnd kontoutskrifter. Vær ærlig og pluss sammen absolutt alt av unødvendige kjøp. Kaffe, lunsj, leker. Alt. Få en totalsum. 3. Så setter du deg ned med mannen din, legger frem disse papirene, og sier du har et problem. Spør om hjelp av han. Du driver med en form for økonomisk utroskap ved å skjule dette, og du må stoppe. Anonymkode: 0ce46...f92 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 goho skrev (1 time siden): Det siste du sier er viktig og godt. Ja? Det er jo et "problem" og noe som virkelig kan utvikles til noe verre. Sikkert mange som går til psykologer som ikke har verdens største problem, men som er ødeleggende nok i sitt liv. Syns uansett du skal ta tak i dette. Klarer du å slutte å følge bloggere osv? Sette penger over på en sparekonto og la de stå? De har bare låste sparekontoer for barn, er for lett å ta det tilbake Anonymkode: a8855...ebf
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 https://utforsksinnet.no/strategier-for-a-kontrollere-handlemani/ Anonymkode: 9b350...567
Knirke Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 Se et par episoder av Luksusfellen (ligger gratis på Viafree), det pleier å hjelpe 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Knirke skrev (2 minutter siden): Se et par episoder av Luksusfellen (ligger gratis på Viafree), det pleier å hjelpe Jeg elsker luksusfellen, har sett alle sesonger, men mange episoder er om de som har bommet på firmastart og spillegalskap, og det passer ikke inn i mitt liv, og om psykologen «hjelper» så jo sikkert de beste rådene kuttet vekk for personvern Anonymkode: a8855...ebf
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 1. Slutt å følge alle bloggere. Ja, nå. 2. Kikk på de siste 3 mnd kontoutskrifter. Vær ærlig og pluss sammen absolutt alt av unødvendige kjøp. Kaffe, lunsj, leker. Alt. Få en totalsum. 3. Så setter du deg ned med mannen din, legger frem disse papirene, og sier du har et problem. Spør om hjelp av han. Du driver med en form for økonomisk utroskap ved å skjule dette, og du må stoppe. Anonymkode: 0ce46...f92 Tror ikke jeg klarer å legge alle kort på bordet, redd jeg mister retten til å handle Anonymkode: a8855...ebf
Knirke Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 (endret) 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg elsker luksusfellen, har sett alle sesonger, men mange episoder er om de som har bommet på firmastart og spillegalskap, og det passer ikke inn i mitt liv, og om psykologen «hjelper» så jo sikkert de beste rådene kuttet vekk for personvern Anonymkode: a8855...ebf Jo, men det er også mange episoder som omhandler overdreven handling, gjerne det de kaller "nips og naps" og ting til barna. Noen har jo til og med klart å blakke seg på å kjøpe sjokolade og utekaffe. Spesielt i den svenske versjonen bruker de jo mye coach for å dempe shoppingavhengighet (uten at jeg skjønner bæret av hvor han egentlig vil) Endret 2. september 2021 av Knirke
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Update: jeg har ikke shoppet siden 2 september🐥 vet det ikke er lenge, men er litt stolt av at jeg ikke har handlet på nettet eller butikk utenom matbutikk da🐒 Anonymkode: a8855...ebf 1
Lunabelle Skrevet 8. september 2021 #17 Skrevet 8. september 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Update: jeg har ikke shoppet siden 2 september🐥 vet det ikke er lenge, men er litt stolt av at jeg ikke har handlet på nettet eller butikk utenom matbutikk da🐒 Anonymkode: a8855...ebf Da har du vært flink! Du får sette deg noen små delmål og utvide varigheten på de etterhvert og heller sette inn en sum hver gang du når et av de målene, på en feriekonto eller noe. Og etter f.eks et år kan du kanskje invitere familien med på en tur til Dyreparken, Jul på Liseberg eller noe annet hyggelig. Jeg heier på deg! 🌺
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå