AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Hei, Skal tilbake på kontoret i morgen eller mandag, etter å hatt en del fravær og hjemmekontor i forbindelse med egguttak og overstimulering osv. Er helt åpen med sjefen min og en annen kollega om situasjonen min, de viser bare støtte og forståelse. Men er nå forberedt på en del spørsmål og misnøye fra andre kollegaer på hvorfor jeg har vert borte fra kontoret så mange dager både nå og sporadisk tidligere (ifbm tett oppfølging på sykehus). Jeg vet ingen har «rett» på å få vite noe, men har noen erfaring med hvilke forklaringer som kan passe? Har tidligere sagt til en venn som jeg møtte utenfor sykehuset at jeg «under utredning for noe», og lurte litt på om jeg kan si no ala dette. Eller blir det for dramatisk? Aaach, alt mulig rart man må forholde seg til..😒 Anonymkode: 5ab99...663
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Ikke si under utredning for noe, nei. Skaper bare mange spørsmål og rykter. Si at du har vært i dårlig form eller noe da, om noen spør. Anonymkode: 56369...105 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Skjønner godt du tenker på dette. Jeg var selv sykemeldt en periode fordi sjefen seksuelt trakkaserte meg, men jeg sa ikke noe til kollegaene om det. Siden jeg ikke gjorde det, kokte de opp mye rart om hvorfor jeg var sykemeldt. Utrolig hvor mye de gravde og fant på av grunner for sykemelding... Svært ubehagelig for meg, fordi jeg ikke ønsket å snakke så høyt om hva sjefen hadde gjort, og ubehagelig fordi jeg ikke bare kunne si sannheten. Én ting er i hvertfall sikkert: folk har virkelig fantasi til å finne på de merkeligste teorier... Anonymkode: b3c50...de6 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Si du går til behandling, men ønsker ikke å gå nærmere inn på det. Det kan jo være alt fra kiropraktor/fysio, IVF, psykolog. De fleste tipper gjerne psykolog siden flere holder psykiske plager hemmelig. Men er jo relativt normalt å gå til psykolog. Anonymkode: 775c7...e64 2
Amatariel Skrevet 3. september 2021 #5 Skrevet 3. september 2021 Da jeg var prøver og var hjemme etter en MA så sa jeg veldig kort at jeg hadde hatt et lite gynekologisk inngrep. Det var ingen som tenkte innenfor babytemaet, men ble jo ikke en fullstendig løgn heller. Og fikk da ingen oppfølgingsspørsmål. 2
Rosmarin(ert) Skrevet 3. september 2021 #6 Skrevet 3. september 2021 3 minutter siden, Amatariel said: Da jeg var prøver og var hjemme etter en MA så sa jeg veldig kort at jeg hadde hatt et lite gynekologisk inngrep. Det var ingen som tenkte innenfor babytemaet, men ble jo ikke en fullstendig løgn heller. Og fikk da ingen oppfølgingsspørsmål. Få ting skremmer folk så mye som kvinnehelse... Jeg måtte ta noen dager fri ifm konisering, og sa noe lignende. Dette var i tillegg i et katolsk land der "gynekolog" får godt voksne mannfolk til å rødme som skolegutter. 1
Niny Skrevet 3. september 2021 #7 Skrevet 3. september 2021 Tror jeg hadde svart at jeg går igjennom noe på privaten og ønsker helst ikke snakke om det. Da tør folk stort sett ikke spørre videre og skjønner at det kan være lurt å trekke seg unna 🤷🏻♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #8 Skrevet 3. september 2021 2 hours ago, Niny said: Tror jeg hadde svart at jeg går igjennom noe på privaten og ønsker helst ikke snakke om det. Da tør folk stort sett ikke spørre videre og skjønner at det kan være lurt å trekke seg unna 🤷🏻♀️ Det var faktisk omtrent dette jeg endte opp med å si til de to som spurte, det gikk veldig greit. 😊 Anonymkode: 5ab99...663 2
Perleugla Skrevet 3. september 2021 #9 Skrevet 3. september 2021 Enig med de over. Nevn noe flyktig om gynekologi og du vil aldri få spørsmål igjen. 5
Neutral90 Skrevet 3. september 2021 #10 Skrevet 3. september 2021 Det som er at situasjonen KAN bli svært langvarig med IVF. Å si at en går gjennom noe på privaten funker kanskje noen ganger, før de begynner å lure på hva som feiler privatlivet ditt 😂 jeg har vært ærlig til de mitt fravær går ut over, men også sagt at det ikke er noe som er kjekt å snakke om. Får likevel hvisket et "lykke til" før de vet jeg skal i behandling. 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #11 Skrevet 3. september 2021 Er folk så frekke at de spør om sånt? Jeg ville nok bare sagt at det var noe helserelatert om noen skulle spurt meg, og om de spurte mer ville jeg sagt at det var privat og jeg ville helst ikke snakke om det. Har selv hatt noen perioder med litt fravær pga noen kroniske helselidelser (en psykisk og en fysisk) men aldri noen kollegaer som har spurt meg noe om det. Har selv aldri spurt kollegaer hvorfor de var borte heller. Anonymkode: d6d57...31e 2
Flamme Skrevet 7. september 2021 #12 Skrevet 7. september 2021 "Ja, var borte på jobb på grunn av noe med helsa som krever en del undersøkelser" "Var ikke på jobb av fysiske årsaker" "Har noe jeg ikke ønsker å snakke så mye om som tar mye tid hos lege og en del egenmelding. Håper på respekt for det, synes ikke det passer seg å snakke om til alle kollegaer" "Hvorfor jeg er mye borte? Det er privat og det vil jeg helst ikke snakke om" 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 7. september 2021 #13 Skrevet 7. september 2021 Folk er så himmla nyrskjerrige. Syns det er en uting å SPØR hvorfor noen er borte fra jobb, det har kollegaer ingenting med. Jeg spør aldri, går utifra av fravær har en grunn, og det er ikke mitt «problem». Det er noe mellom deg og sjefen liksom…
Rosmarin(ert) Skrevet 8. september 2021 #14 Skrevet 8. september 2021 On 9/7/2021 at 2:13 PM, Kamilla25 said: Folk er så himmla nyrskjerrige. Syns det er en uting å SPØR hvorfor noen er borte fra jobb, det har kollegaer ingenting med. Jeg spør aldri, går utifra av fravær har en grunn, og det er ikke mitt «problem». Det er noe mellom deg og sjefen liksom… Jeg tror det kommer veldig an på hva man jobber med og hva slags arbeidsmiljø man har. Min jobb krever mye i form av reising og wining and dining av potensielle samarbeidspartnere og kunder. Heldigvis gjør det at jeg har et nært forhold til teamet jeg jobber i - vi har mange reisedøgn sammen - og vi kan være åpne om at det stormer litt på hjemmebane, uten å gå i detaljer selvfølgelig, men mer spesifikt enn "fysiske årsaker". Slik skaper vi økt forståelse og bedre samarbeid. Dessverre er ikke alle like heldige med arbeidsmiljø og arbeidssituasjon, men om muligheten er der så er det fantastisk hvor god støtte det kan være i kollegaer. Man tilbringer jo veldig mye tid på jobb!
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #15 Skrevet 8. september 2021 Noe magetrøbbel. "Litt privat, underlivsgreier...." Bare vær avvisende til oppfølgingsspørsmål. Anonymkode: 96562...509
AnonymBruker Skrevet 8. september 2021 #16 Skrevet 8. september 2021 Rosmarin(ert) skrev (33 minutter siden): Jeg tror det kommer veldig an på hva man jobber med og hva slags arbeidsmiljø man har. Min jobb krever mye i form av reising og wining and dining av potensielle samarbeidspartnere og kunder. Heldigvis gjør det at jeg har et nært forhold til teamet jeg jobber i - vi har mange reisedøgn sammen - og vi kan være åpne om at det stormer litt på hjemmebane, uten å gå i detaljer selvfølgelig, men mer spesifikt enn "fysiske årsaker". Slik skaper vi økt forståelse og bedre samarbeid. Dessverre er ikke alle like heldige med arbeidsmiljø og arbeidssituasjon, men om muligheten er der så er det fantastisk hvor god støtte det kan være i kollegaer. Man tilbringer jo veldig mye tid på jobb! Hva jobber du med? Hørtes mye mer spennende ut enn min 😂 Anonymkode: 52937...b71
Eloise12345 Skrevet 12. september 2021 #17 Skrevet 12. september 2021 (endret) On 9/2/2021 at 2:15 PM, AnonymBruker said: Ikke si under utredning for noe, nei. Skaper bare mange spørsmål og rykter. Si at du har vært i dårlig form eller noe da, om noen spør. Anonymkode: 56369...105 Beste er å være stille om det. For ellers risikerer man unødvendig med spørsmål i en sårbar situasjon. Endret 12. september 2021 av Eloise12345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå