AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Har kommet i en litt vanskelig situasjon. Jeg er 27 uker gravid, og det har blitt oppdaget modning av livmorhalsen. Det betyr i praksis at jeg har blitt 100% sykemeldt ut svangerskapet + rett oppfølging av føden frem til ett visst tidspunkt i svangerskapet. Jeg skal ta det mest mulig med ro, og unngå gåing og løft. Mannen jobber offshore arbeid, med turnus 4 - 4 (fordi bedriften ikke har fast rotasjon, men reiser ved behov.) Fra før har vi en 2 åring. Nå er han vekkreist på 2. uken, og jeg har på ett vis fått det til å fungere. Lader opp og hviler når hun er i bhg, og klarer å komme meg gjennom ettermiddagen (med god hjelp av tv og teknologi - ikke helt pedagogisk korrekt, men sånn blir det dessverre nå). Vi har lite familie ellers som kan avlaste. Nå har lille frøkna blitt syk, og plutselig blir det ganske heftig for meg å skulle balansere hvile og lite belastninger med en syk 2-åring. Hvordan er egentlig dette med tanke på pappaen sine sykt-barn dager når han er på en plattform? Har liksom aldri hatt behov for hjelp når hun har vært syk tidligere. Så føler meg litt på bar bakke. Anonymkode: 0c6b5...f43
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Det viktigste er at du er dønn ærlig med han som er ute. I utgangspunktet kan de jo ikke reise til land i tide og utide, men krise er krise. Lite familie, eller ingen familie? Kan du bestille matvarer på døren eller leie vaskehjelp? Kjenner du noen som kan ta en tur på lekeplassen og aktivisere barnet litt? Tror i hvertfall ikke at du skal ha dårlig samvittighet for å ty til enkle løsninger for toåringen nå. Anonymkode: 91a23...586 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Hvordan hadde dere planlagt å løse det, før dere gikk hen å ble gravid? Anonymkode: fd516...ec4 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Har mann offshore selv. Nå skal din være borte i perioder og da er det lov å bryte alle regler. Bruk barnehagen for alt den er verd. Reagerer de får du si hvorfor. Enkle måltider. Airfyer og slowcooker pluss mikro er uvurderlig. Få dagligvarer levert. iPad (det er lov). Leker som ikke krever opprydding. Få en hushjelp en gang i uken. Når far kommer får dere heller gjøre "alt riktig". Nå må du tenke på deg selv og barnet i magen. En toårig tar ikke skade av at ting er mindre enn ideelt i perioder. Anonymkode: 007c3...02e 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 Han har også rett på sykt barn dager. Men jeg lurer som deg på hvordan man regner dager i en skiftturnus. Jeg var i samme situasjon, men sykemeldt av andre årsaker. Min mann, som heller ikke går i fast rotasjon, fikk endret på rotasjonen og vært hjemme ekstra da jeg lå til sengs og kastet opp. Men det lot seg tilfeldigvis gjøre helt uproblematisk. Så svaret har jeg ikke, men jeg føler med deg, og tenker han bare må komme hjem nå. Det er ikke bare ved sykt barn man kan bruke omsorgsdager, men også ved «syk barnepasser». Vi var forberedt på at jeg ringte plattformen så han kom med neste helikopter hvis noen komplikasjoner jeg hadde ble alvorlige eller fødselen starten. I mellomtiden måtte jeg rett og bare hatt med eldstebarnet på sykehus fram til min mor eller svigerinne kom seg til byen. Lykke til 😊 Anonymkode: 55e93...9d6 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 Det blir ikke mindre fravær på jobben hans om du føder prematurt i uke 27 - så det er en VEL verdt investering å holde seg hjemme med syk barnepasser noen uker nå…… Anonymkode: f9074...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 Hvordan syk er hun da? Typ at hun blir borte fra barnehagen i ukesvis eller noen dager/liten uke? Hvordan har du løst det på helg? Det har ingenting å si om ting flyter litt hjemme akkurat nå. Enkle middager som barnet liker, så du slipper styr med matlaging/under måltidet. Og ja, du kan bruke både tv og iPad som barnevakt. Noen butikker leverer mat på døren, ellers er det løsninger som godlevert eller lignende. Bruk dem. Anonymkode: 15ed6...d44
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan hadde dere planlagt å løse det, før dere gikk hen å ble gravid? Anonymkode: fd516...ec4 På samme måte som alle andre som velger å få barn? Ingen planlegger å føde prematurt... Anonymkode: 91a23...586 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Da bruker han syk barnepasser dager, det viktigste nå er selvsagt at dere prioriteter det ufødte barnet i magen! Det er absolutt ikke gunstig at du går i fødsel allerede nå og siden du skal ta det med ro er det ikke forenlig med å håndtere en syk 2 åring alene. Jeg fikk premature rier i uke 31 og fikk streng beskjed av legene at jeg måtte få hjelp med vår 2 åring hvis ikke fikk jeg ikke reise hjem igjen fra sykehuset, så du bør absolutt ha mannen din hjemme nå. Anonymkode: 4cf76...883
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 Tusen hjertelig takk for mange gode svar! Har aldri måtte forholde meg til denne problemstillingen før, så det har aldri vært aktuelt at han skal avbryte et opphold på plattform pga. sykdom. Gjerne med det kanskje er annerledes siden jeg er sykemeldt 100%. Han har avtalt et møte med arbeidsgiver nå i ettermiddag, så får vi se hvordan vi løser det. På spørsmål om hva vi har gjort i helger, så har vi alliert oss med familie som har hatt henne. Men i ukedagene jobber de også 100% så de har ikke mulighet til å bidra da. Takker igjen for fine tilbakemeldinger. Krysser fingrene for at han får retur. Anonymkode: 0c6b5...f43 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tusen hjertelig takk for mange gode svar! Har aldri måtte forholde meg til denne problemstillingen før, så det har aldri vært aktuelt at han skal avbryte et opphold på plattform pga. sykdom. Gjerne med det kanskje er annerledes siden jeg er sykemeldt 100%. Han har avtalt et møte med arbeidsgiver nå i ettermiddag, så får vi se hvordan vi løser det. På spørsmål om hva vi har gjort i helger, så har vi alliert oss med familie som har hatt henne. Men i ukedagene jobber de også 100% så de har ikke mulighet til å bidra da. Takker igjen for fine tilbakemeldinger. Krysser fingrene for at han får retur. Anonymkode: 0c6b5...f43 Lykke til. Håper barnet får dra tilbake til barnehagen slik du får bruke dagen til deg selv om ikke lenge. Anonymkode: 007c3...02e
Hedda-78 Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 Dette problemet vil dere jo kunne få flere ganger i årene som kommer. Altså at du blir sengeliggende syk mens mannen er offshore. Når man ligger med omgangasyke eller influensa er det rimelig heftig å skulle passe to småtasser samtidig. Sorry, det var ingen løsning. Bare en påminnelse om å tenke på fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Hittil har det gått helt fint! Da klarer jeg å karre meg igjennom sykedagene mine, selvom jeg har hengt over toalettskålen med en to-åring i beina. Så heftig har det vært. Denne gangen er det jo fordi jeg har hatt en del premature rier fra uke 20, og fått streng beskjed om å roe ned - om ikke kan det bli innleggelse eller i værste fall prematur fødsel. Så føler at denne gangen handler det ikke kun om meg og mine behov - sånn sett. Men var litt usikker på Hvordan det fungerer med sykt barn-dager når far er offshore. Han blir forøvrig sendt hjem på første helikopter i morgen tidlig. Stor forståelse fra sjefen han hadde møte med. Anonymkode: 0c6b5...f43 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hittil har det gått helt fint! Da klarer jeg å karre meg igjennom sykedagene mine, selvom jeg har hengt over toalettskålen med en to-åring i beina. Så heftig har det vært. Denne gangen er det jo fordi jeg har hatt en del premature rier fra uke 20, og fått streng beskjed om å roe ned - om ikke kan det bli innleggelse eller i værste fall prematur fødsel. Så føler at denne gangen handler det ikke kun om meg og mine behov - sånn sett. Men var litt usikker på Hvordan det fungerer med sykt barn-dager når far er offshore. Han blir forøvrig sendt hjem på første helikopter i morgen tidlig. Stor forståelse fra sjefen han hadde møte med. Anonymkode: 0c6b5...f43 Så bra!! Det er mange som uttaler seg litt krast og sier at man har satt seg i denne situasjonen når man velger å få barn med menn som jobber offshore, men ikke bry deg om det. Mannen min jobber også borte og vi har klart oss her hjemme selv om jeg har vært skikkelig syk, men vi valgte å kun få en, så har ikke vært i den posisjonen du er nå. Dere må selvfølgelig ta hensyn til babyen i magen og det viktigste nå er at det går bra! Håper du klarer å komme det litt ovenpå og at barnet holder seg inne så lenge som overhodet mulig. Masse lykke til❤️ Anonymkode: dd2d6...e78 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå