Marte1985 Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Hei. Noen som vet hva reglene er for å ha hunder løpende løst på egen eiendom? Ikke inngjerda, og det brukes ikke bånd. (Er alltid folk der, så hundene er ikke alene) Sliter med dette i nabolaget, flere redde barn som ikke tørr å gå forbi.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Det er ikke noen spesifikke regler for det😊 det er "båndtvang" i kommunen, reglene er litt forskjellig fra sted til sted. Men som en slags "rettesnor" kan man si at eier plikter å ha kontroll på hundene. Hvis hundene aldri gjør skade, og er kontrollert/ eller holder seg på tomten, burde det ikke være noe problem? Ungene kan jo gå forbi og holde avstand. Anonymkode: 1954f...51a 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Jeg vil tro at for at eier skal kunne ha hunden løpende løs på eiendommen, må denne være inngjerdet. Anonymkode: 70fc0...69c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Må i såfall ha 100% kontroll (noe som er umulig å vite før noe skjer). Sånn jeg tyder lovteksten er det dog ikke lov om du bor i et nabolag... Anonymkode: 68b64...719
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 (Jeg kan f. Eks nevne at vi har unger som henger over et inngjerdet område der vi har hund. Det finnes altså unger det skulle vært båndtvang på også. Så jeg tipser derfor at man får prøve å akseptere hverandre. Min største begymring er at de sparker eller kaster stein på hundene mine.. Det har jeg også opplevd. Da kan noe uforutsett skje, nemlig fordi alle dyr kan bite, selv de snilleste. Men det hjelper Ikke å forklare dette til folk som ikke er hunde/dyrevandt😊) Anonymkode: 1954f...51a 7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis hundene aldri gjør skade, og er kontrollert/ eller holder seg på tomten, burde det ikke være noe problem? Ungene kan jo gå forbi og holde avstand. Dette er litt tullete og sånn som hundeeiere ofte sier. "Men hunden min er jo så snill...", "Hunden min biter ingen" Kapittel 2. Sikring av hunder § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. Jeg opplever utrolig mange hundeeiere som ikke følger disse og flere andre punkter i loven. Anonymkode: 70fc0...69c
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Må i såfall ha 100% kontroll (noe som er umulig å vite før noe skjer). Sånn jeg tyder lovteksten er det dog ikke lov om du bor i et nabolag... Anonymkode: 68b64...719 § 6.Sikring av hund ved båndtvang m.m. I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. Kommunen kan gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet a. i og i tilknytning til boligområder og handleområder, b. i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon, c. på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser, d. i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder, e. i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller f. under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet. Båndtvang etter bokstav c og d kan ikke fastsettes i større grad enn nødvendig og slik at hensynet til de som ønsker å ferdes med løs hund også ivaretas i tilstrekkelig grad, både hva angår omfang og geografisk spredning. Ved fastsettelse av båndtvang etter bokstav e og f kan båndtvang bare innføres i de områder av kommunen hvor husdyr har rett til å beite og faktisk beiter, eller hvor vilt man ønsker å beskytte har sitt leveområde. Båndtvang fastsatt i medhold av bokstav f må opphøre straks forholdene tilsier det. Der beite, natur- og rekreasjonsområder berører flere kommuner, bør disse samordne sine forskrifter. Kommunens innføring av båndtvang etter bokstav f kan påklages til statsforvalteren. Kommunen kan gi forskrift om at hunder ikke har adgang til barnehager, skolegårder eller gravplasser. Les hva som står om det i din kommune. Hunder skal ikke skape utygghet for andre heller, og om de blir redd av at de går løst så kan man se på det som utrygghet.. Anonymkode: 68b64...719
Gjest Alterego666 Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 (endret) Marte1985 skrev (15 minutter siden): Hei. Noen som vet hva reglene er for å ha hunder løpende løst på egen eiendom? Ikke inngjerda, og det brukes ikke bånd. (Er alltid folk der, så hundene er ikke alene) Sliter med dette i nabolaget, flere redde barn som ikke tørr å gå forbi. Det er både statlige lov og kommunale forskrifter for båndtvang. Konsultér disse reglene. I min kommune er det båndtvang i tettbygd strøk hele året. Endret 2. september 2021 av Alterego666
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er litt tullete og sånn som hundeeiere ofte sier. "Men hunden min er jo så snill...", "Hunden min biter ingen" Kapittel 2. Sikring av hunder § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. Jeg opplever utrolig mange hundeeiere som ikke følger disse og flere andre punkter i loven. Anonymkode: 70fc0...69c Hva er tullete? Anonymkode: 1954f...51a
Nutz Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 Så lenge eiendommen ikke er inngjerdet kan du aldri være sikker på at hundene holder seg på din eiendom. Om de tar los, blir skremt, lokket e.l. er det fort gjort for en hund å stikke av og da bryter du båndtvangen og hva som helst kan skje. Har du ikke mulighet til å sette opp et gjerde? 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 står litt om det her https://dyreliv.no/hund/bandtvang-i-hagen/ Anonymkode: b252a...b85 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): (Jeg kan f. Eks nevne at vi har unger som henger over et inngjerdet område der vi har hund. Det finnes altså unger det skulle vært båndtvang på også. Så jeg tipser derfor at man får prøve å akseptere hverandre. Min største begymring er at de sparker eller kaster stein på hundene mine.. Det har jeg også opplevd. Da kan noe uforutsett skje, nemlig fordi alle dyr kan bite, selv de snilleste. Men det hjelper Ikke å forklare dette til folk som ikke er hunde/dyrevandt😊) Anonymkode: 1954f...51a Åh, helt enig. Har noen unger i nabolaget hos oss også som ikke evner å forstå at de ikke er ønsket hengende over gjerdet. Kaster pinner til/på min 13 år gamle hund, lokker på ham og i det hele tatt. En gang tok jeg en av de i å være i ferd med å klatre over gjerdet og inn til hunden.. Han er supersnill og elsker barn, men dette er absolutt ikke den riktige måten å gjøre ting på. Hunden selv liker å ligge ute på plenen og observere livet rundt i ro og mak, eller sove tungt strakt ut på plenen. Han gidder ikke å hilse på barna som henger over gjerdet, han ligger bare og ser på de eller ignorerer de totalt - men allikevel gir de seg fader meg ikke. Er helt for båndtvang på enkelte barn, for å si det sånn. Anonymkode: 27303...805 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åh, helt enig. Har noen unger i nabolaget hos oss også som ikke evner å forstå at de ikke er ønsket hengende over gjerdet. Kaster pinner til/på min 13 år gamle hund, lokker på ham og i det hele tatt. En gang tok jeg en av de i å være i ferd med å klatre over gjerdet og inn til hunden.. Han er supersnill og elsker barn, men dette er absolutt ikke den riktige måten å gjøre ting på. Hunden selv liker å ligge ute på plenen og observere livet rundt i ro og mak, eller sove tungt strakt ut på plenen. Han gidder ikke å hilse på barna som henger over gjerdet, han ligger bare og ser på de eller ignorerer de totalt - men allikevel gir de seg fader meg ikke. Er helt for båndtvang på enkelte barn, for å si det sånn. Anonymkode: 27303...805 ...og jeg er lite interessert i å måtte avlive bestevennen for at han blir skremt/stressa/whatever og sier ifra ved å glefse til et barn. Har fortsatt til gode å oppleve dette, men man vet aldri. Anonymkode: 27303...805 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 Har hund selv, og mener at ALLE hunder burde stå i bånd. Uansett, og hele året. Det finnes mange varianter å binde dyrene sine opp, både med korte og lange liner. Det er respektløst og unødvendig å ha de løse. Jeg mener for øvrig det samme om katter på tettsted. Ha katten i bånd eller flytt på landet! Ingen er interessert i å ha andres dyr løse på egen eiendom eller i sitt åsyn. Skjer dere, dyreeiere! Anonymkode: 8860f...bca 2
Marte1985 Skrevet 2. september 2021 Forfatter #15 Skrevet 2. september 2021 Nutz skrev (4 timer siden): Så lenge eiendommen ikke er inngjerdet kan du aldri være sikker på at hundene holder seg på din eiendom. Om de tar los, blir skremt, lokket e.l. er det fort gjort for en hund å stikke av og da bryter du båndtvangen og hva som helst kan skje. Har du ikke mulighet til å sette opp et gjerde? Er ikke min hund, men mine barn😉 Ville bare vite mer om hva loven sa før jeg snakker med naboen om det.. er ikke det letteste mennesket å ha med å gjøre😬
Fru Uperfekt Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 Marte1985 skrev (5 timer siden): Hei. Noen som vet hva reglene er for å ha hunder løpende løst på egen eiendom? Ikke inngjerda, og det brukes ikke bånd. (Er alltid folk der, så hundene er ikke alene) Sliter med dette i nabolaget, flere redde barn som ikke tørr å gå forbi. Det er lov men ville ikke anbefalt det
Fru Uperfekt Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hund selv, og mener at ALLE hunder burde stå i bånd. Uansett, og hele året. Det finnes mange varianter å binde dyrene sine opp, både med korte og lange liner. Det er respektløst og unødvendig å ha de løse. Jeg mener for øvrig det samme om katter på tettsted. Ha katten i bånd eller flytt på landet! Ingen er interessert i å ha andres dyr løse på egen eiendom eller i sitt åsyn. Skjer dere, dyreeiere! Anonymkode: 8860f...bca Jeg har ikke hund akkurat nå, men har hatt mange oppigjennom og bånd bruker jeg kun når jeg må, så ikke i egen hage. 1
Sirah Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Men hvorfor er barna redde for å gå forbi? Kommer hundene løpende mot dem for eksempel?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Har hund selv, og mener at ALLE hunder burde stå i bånd. Uansett, og hele året. Det finnes mange varianter å binde dyrene sine opp, både med korte og lange liner. Det er respektløst og unødvendig å ha de løse. Jeg mener for øvrig det samme om katter på tettsted. Ha katten i bånd eller flytt på landet! Ingen er interessert i å ha andres dyr løse på egen eiendom eller i sitt åsyn. Skjer dere, dyreeiere! Anonymkode: 8860f...bca Hvis eiendommen er inngjerdet, ser jeg ikke grunn til at hunden skal stå i bånd. Anonymkode: b49ad...967 2
Ulven Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Har hund selv, og mener at ALLE hunder burde stå i bånd. Uansett, og hele året. Det finnes mange varianter å binde dyrene sine opp, både med korte og lange liner. Det er respektløst og unødvendig å ha de løse. Jeg mener for øvrig det samme om katter på tettsted. Ha katten i bånd eller flytt på landet! Ingen er interessert i å ha andres dyr løse på egen eiendom eller i sitt åsyn. Skjer dere, dyreeiere! Anonymkode: 8860f...bca Hvorfor mener du at vi som har inngjerdet eiendom skal ha hundene våre i bånd? Jeg har gjerdet inn 1,5 mål av eiendommen slik at hundene mine kan gå løse, og forventer faktisk at folk holder seg på rette siden av gjerdet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå