Gå til innhold

Barnet i røyken?


Michelle

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hei...

Det jeg lurer på er hvordan andre gjør det når man har barn under halvt år. Far vil ha samvær hjemme hos seg. Han bor hjemme fortsatt, både han og hans mor røyker inne.

Problemet mitt er at helsesøster/lege har sagt at barnet bør unngå passiv røyking, pågrunn av ekstra mye asma/allergi i familien på begge sider.

jeg har derfor hatt samværet hjemme hos meg og barnet hittil. Men problemet er er at far har saksøkt meg for sabotasje av samvær.

Er det vanlig at det er mor som reiser til far når det er han som skal ha samvær med barnet.(Jeg ammer, så jeg må være med)

Jeg synes at dette er et stort dillemma, hva skal jeg gjøre?

**-Trude-**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 2002-04-05 20:34, anonym wrote:

Hei...

Det jeg lurer på er hvordan andre gjør det når man har barn under halvt år. Far vil ha samvær hjemme hos seg. Han bor hjemme fortsatt, både han og hans mor røyker inne.  

Problemet mitt er at helsesøster/lege har sagt at barnet bør unngå passiv røyking, pågrunn av ekstra mye asma/allergi i familien på begge sider.

jeg har derfor hatt samværet hjemme hos meg og barnet hittil. Men problemet er er at far har saksøkt meg for sabotasje av samvær.

**-Trude-**

Stakkars deg! Ærlig talt, faren og bestemora må da skjønne at du holder barnet hjemme når det er fare for astma og allergi!? Dersom dette ender i retten, og du har helsepersonell på din side, har jeg vanskelig for å forstå at han kan vinne frem. Men dersom han ikke røyker inne når barnet er der, tviler jeg på at du får medhold, selv om det stinker røyk... Men jeg er hverken dommer eller advokat, så jeg har jo egentlig ikke peiling... Alt hadde hvert så mye enklere hadde alle latt hensynet til barna komme først! Lykke til, klem fra Ayla2.1212[ Dette Innlegg er endret av: Ayla2 den 2002-04-10 13:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Alt jeg mener om barn og røyking har allerede blitt sagt, og jeg har ikke orket å lese alle innlegg, men EN ting må jeg bare få si:

Til deg som sier at ingen vet like godt hvor skadelig røyking og passiv røyking er som dere røykere: Del av innlegget er slettet av moderator

Hadde du ikke visst hvor farlig det var, skulle jeg hatt litt forståelse, men når du faktisk med viten og vilje klarer å påføre et forsvarsløst barn slik skade, da vet jeg ikke hva som skal til for å stagge egoismen.

Problemet er sannsynligvis at vi har fått tutet øra fulle av skremselspropaganda, og folk nekter selvsagt å høre på det. "Det skjer ikke meg..." Vi har blitt forsøkt skremt så ofte og så grundig at det ikke biter på oss, og det er et alvorlig problem. Uansett hva andre sier og mener, så er det JEG som har rett, de andre tar feil. Man forstår det ikke før det skjer med en selv. Etter å ha sett to bestefedre dø av røyking (emfysem, og ikke påstå at det var luftforurensning. Begge bodde på landet.) og at faren min fikk hjerteinfarkt til tross for sunt kosthold og god fysisk form, ene og alene på grunn av røyken, skjønner jeg faktisk at jeg var lur som ikke begynte å røyke.

Jeg skjønner at det er vanskelig å slutte, og at man vil forsvare sin egen livsstil, men for guds skyld, mennesker: Dere er faktisk ikke udødelige, og det er ikke ungene deres heller.

Mvh,

Stine1212[ Dette Innlegg er endret av: Hege den 2002-04-14 13:12 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

On 2002-04-08 18:41, anonym wrote:

Alt jeg mener om barn og røyking har allerede blitt sagt, og jeg har ikke orket å lese alle innlegg, men EN ting må jeg bare få si:

Til deg som sier at ingen vet like godt hvor skadelig røyking og passiv røyking er som dere røykere: Del av innlegget er slettet av moderator  

Hadde du ikke visst hvor farlig det var, skulle jeg hatt litt forståelse, men når du faktisk med viten og vilje klarer å påføre et forsvarsløst barn slik skade, da vet jeg ikke hva som skal til for å stagge egoismen.

Problemet er sannsynligvis at vi har fått tutet øra fulle av skremselspropaganda, og folk nekter selvsagt å høre på det. "Det skjer ikke meg..." Vi har blitt forsøkt skremt så ofte og så grundig at det ikke biter på oss, og det er et alvorlig problem. Uansett hva andre sier og mener, så er det JEG som har rett, de andre tar feil. Man forstår det ikke før det skjer med en selv. Etter å ha sett to bestefedre dø av røyking (emfysem, og ikke påstå at det var luftforurensning. Begge bodde på landet.) og at faren min fikk hjerteinfarkt til tross for sunt kosthold og god fysisk form, ene og alene på grunn av røyken, skjønner jeg faktisk at jeg var lur som ikke begynte å røyke.

Jeg skjønner at det er vanskelig å slutte, og at man vil forsvare sin egen livsstil, men for guds skyld, mennesker: Dere er faktisk ikke udødelige, og det er ikke ungene deres heller.

Mvh,

Stine

Ville bare si at det er ikke nødvendigvis så vanskelig å slutte å røyke når amn har et lite barn/forster å ta hensyn til. Hadde vært storrøyker i flere år, men slutta på dagen når jeg planla å bli gravid!1212[ Dette Innlegg er endret av: Hege den 2002-04-14 13:16 ]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Klarte å slutte med nummer en, men ikke da jeg skulle ha nummer to.

Skulle heller ha sluttet for godt.....icon_smile.gif

Men jeg synes også det blir litt for hysterisk.. Røyking er skadelig, ja. Eksos er skadelig, ja. Flere av sprayboksene dere har hjemme er skadelig. Rengjøringsmidlene, insektsmidlene. For ikke å snakke om maten!!!! Er noe av det du kjøper i butikken naturlig? Uten tilsetningsstoffer? ...som igjen er..skadelig. Barna stapper i seg så mye dritt, og sykdommer vi aldri har hørt om dukker opp. Kjøtt. Alle stresshormonene vi får overført gjennom å spise dyr som har opplevd ekstrem påkjenning frem til slakt.

Jeg ber dere bare om å tenke litt videre før det blir komisk. Selvfølgelig er røyk skadelig, og barn må skjermes i dagliglivet.

MEN, jeg tror fint de overlever et opphold på en røykfull cafe i Paris. Eller en hotell-lobby i Spania hvor det er tillatt å røyke.

Man skal vel leve også....eller kanskje dere hadde brukt halve ferien på å¨få byttet hotell fordi deres kjære sønn kan bli utsatt for røyk på vei ut og inn av hotellet?

Jeg er langt i fra perfekt, og har ingen forhåpninger om å narre barna til å tro jeg er det heller, ved f.eks. å gjøre alle de "stygge" tingene når de har lagt seg.

Ja, her i huset snakker vi åpent om ting.icon_wink.gif

Herregud, hvor skuffet de kunne blitt.

Lev, kos dere......med måte.

Tenk om i morgen alt var forgjeves.....he,he.

Rakel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hjelp......

Den siste setningen var beregnet på oss røykere. Hadde ikke noe med barna å gjøre i det hele tatt!

(Bare så det ikke blir misforstått.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...