Gå til innhold

Barnet i røyken?


Michelle

Anbefalte innlegg

Ville bare som Tjorven spørre om:

Hvis barnet ditt ber deg om å gå ut å røyke, gjør du det?

Klem12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Dette er avslappet anonym.

Jeg bestemte meg for å registrere meg siden det var så volsomt med anonyme...

TIL DU ANONYME SOM SKREV TIL MEG!

Jeg VET at jeg greier å slutte når jeg blir gravid. Har en veldig viljestyrke, og når jeg først er gravid vil jeg gjøre alt for å ikke skade fostret så det er sakt...

Røyken plager ikke stedatteren min, hvorfor skulle det plage henne? Tror du vi blåser røyken i trynet på henne? Jeg var aldri plaget av røyk da jeg var liten, ennå faren min røyka som en dampmaskin, jeg satt til og med på fanget hans, var en skikkelig pappa jente...

Og det at du skrev at jeg ville spare mine egne unger, men ikke stebarnet er det værste jeg har hørt! Moren til stedattera mi røyker ikke, så hun blir ikke skadet av de få gangene hun er hos oss.

Klart et røykerom gjør susen, det er noe som heter å lufte.

Jeg vet at mannen min kommer til å gå ut når barnet vårt er født, ikke bare i hensyn til barnet, men også meg siden jeg da har sluttet. Eller alternativ røykerom da. Og vis det er bitende kaldt og vi ikke har røykerom er det ok at han røyker under vifta eller noe sånt.

Det skader ikke barn med røyking i samme rom en skjelden gang imellom. Og jeg tror ikke barn bryr seg så veldi om røyklokt.

Jeg tror nok at restauranter taper kunder vis forslaget om forbudt røyk kommer i gjennom.

Hilsen Avslappet Maia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei Maia, eller Avslappet Anonym om du vil..

Beklager at jeg sier det, men sjansene for at du skal klare å slutte å røyke under svangerskap er minimale.... iværtfall når du ikke klarer å holde deg/gå ut 4 (!!!!) ganger i året....

Får jeg spørre deg om, når ditt barn blir 5 år... synes du det da er ok! å bedrive passiv røyking? Er det bare de første 2 årene du vil skåne barnet, så er det fullt kjør? Bare lurer....

Vet du... hvis barnet oppholder seg i samme rom som det røykes så spiller det ingen rolle om du puster henne i ansiktet eller ikke... røyken er like ubehagelig og skadelig fordet... Ville du satt en sigg i munnen på henne og tent på?? Tenkte ikke det nei... men det er jo akkurat det du gjør vet du....

Nei, et røykerom, eller under vifta gjør ikke susen...!! Da må du ha tetningslister rundt døra, vinduet på fullt gap og da er jo det like greit å gå ut...ikke sant?? Så slipper man å "fyre for fuglene" ikke sant??

Dessuten er ikke vanlige husholdningsvifter sterke nok til å dra røyken ut... så den holder ikke...

Barn bryr seg ikke om røyklukt... hm, neivel.. så da er det fritt frem for å la de lukte røyk da?? Bare utsette de for passiv røyking...

Vet du.. det har så lett for å skli ut... hvis man først sier... ok! bare denne ene gangen kan vi røyke inne sammen med babyen... bare denne ene gangen i bilen... ja, så tuller det på seg og før du vet ord av det, så bedriver du passiv røyking daglig!! Og _du_ med _din_ holdning viser at slikt blir å skje!

Vet at jeg ikke kan få deg til å slutte å røyke inne verken sammen med 5-åringen eller andre barn... håper bare at du virkelig har nok viljestyrke til å skåne ditt barn. Håper bare at dette har gitt deg litt å tenke på, at kanskje det du gjør for å skåne 5-åringen for passiv røyking, ikke er nok. Kanskje du burde revurdere dine holdninger til barn og passiv røykin....? Jeg synes det... kanskje du kunne komme ned fra "jeg røyker og gjør hva jeg vil" holdningen og tenke litt selv...??

Meg Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann alle dere som har svart på tråden!

Jeg blir glad for å se at flertallet av dere absolutt ikke er egoister når det gjelder røyking og barn.

Barn skal skånes så best det kan,hvofor,jo fordi de er barn.De vil møte så mye dritt senere i livet,at jeg ser på det som vår plikt å skåne barna våres fra det vi kan.

Syns egentlig at det er en smule fantete å røyke inne med barn i huset,og røyk i bil med barn,uff,uhørt,ufordragelig.

Skjønner ikke hvordan det går ann å ha samvittighet til det jeg.Hvilken rett har vi til å forpeste og skitne til de rene små lungene.

PASSIV RØYKING KAN FØRE TIL LUNGEKREFT OG HJERTE OG KAR SJUKDOMMER!!!!!!

Det hadde vært noe å ha på samvittigheten det.

Takke meg til røyking på verandaen.Velger å skitne til vinduene mine,istedet for barnelunger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at noen "innrøykte sjeler" har fått "tjære på hjernen". Det er en skade som kommer av røyking!! STAKKARS UNGER SOM IKKE HAR NOE VALG! frustrert.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei! Jeg er i mot at barnet utsettes for røyk i samme rom hvær dag, MEN en skjelden gang vil ikke skade. Jeg kjenner mange som er oppvokst med masse røyk i hjemmet sitt som små, og de er friske som bare det. Det røykhysteriet er overdrevet. Og dere som sier at hver røyk en tar får barnet også en røyk.BULLSHIT! Enig i at fostret får seg en røyk, men ikke et lite barn...

Hilsen My

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men My da!!

Hvor har du det fra at barnet ikke røyker når det blir utsatt for passiv røyking?? Du har tydeligvis ikke fått med deg den infoen som det vi andre har fått med oss.... Eller kanskje du velger å ikke tro det, kanskje du lukker ørene og øynene dine? Kanskje du ikke orker å måtte forsake dine egne vaner.. men vennen, det er noe av det som det innebærer når man har først blitt mor!! Man må ofte forsake ting for at barna skal ha det best mulig... !! Du gjør kanskje ikke det du? Bare du får din gift, så driter du i om barnet ditt får i seg 4000 skadestoffer ved hver sigg du tar!!??

Hater røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

MY!

Det er _ikke_ hysteri å ville skåne barna sine for passiv røyking!! Da er det du som har misforstått, og da er det du som er for slepphendt...!!

Du har kanskje ikke fått med deg at tobakken får flere og flere skadelige stoffer i seg.. som tobbakks industrien har i siggen for at du skal bli enda mer avhengig?

Joda... barnet _røyker_ når du sitter i samme rom som det og røyker.... Behøver ikke lukke øra for det altså, da narrer du både deg selv og barnet ditt... Stakkars barn..

Tjorven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

passiv røyking er skadelig,og unger "hermer" mer etter det en gjør enn det en sier.så sjansen for at de blir aktive røykere siden er klart større når foreldrene røyker.Som foreldre er vi jo forbilder om vi liker det eller ei.Forøvrig er sjansen for å bli gravid redusert når en røyker,så kanskje en burde prøve å slutte før en fikk posetiv gravitest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at man skal gå ut og røyke når man har barn i huset. Helst bør man jo slutte helt.

Og til dere foreldre som drar med små barn inn på røykerommene på kafeer og handlesentere: Vær så snill og slutt med det. Ta med barnet ut i stedet. Det ser like ille ut som når barn får bank på gata...

Men å begynne å trekke inn lukten av røykerne blir helt tullete. NOEN røykere lukter helt jævlig, mens andre kan man ikke merke at røyker en time etter siste sigarett.

RøykLUKT er heller ikke skadelig, selv om det kan være fryktelig ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er ganske så stygg ordbruk fra de gode menneskene, ikke-røykerne. Æsj til dere også!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la barn bli utsatt for røyk er unødvendig... Det er nok ikke uten grunn at vi har enormt mye astma nå enn tidligere, og det skyldes nok heller ikke bare svevestøv... Passiv røyking er irriterende, men jeg kan overleve det, men ikke påfør det på barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor dum går det an å bli? Selv barn vet jo at dette er farlig!

Selv slutta jeg å røyke da jeg bestemte meg for å bli gravid, har heller ikke smakt alkohol siden da. Syntes dette var veldig enkelt, selv om jeg hadde røkt i flere år! Har nå en sønn på 1 år, og ingen får røyke i nærheten av ham, har faktisk blitt så "frekk" at jeg forlater de som ikke respekterer dette.

Jeg har en venninne som ikke forstår meg i det hele tatt; Hun røyka som en skorstein under hele svangerskapet sitt, og tok seg også en drink av og til. Da jeg fortalte at jeg hadde slutta forsi jeg planla å bli gravid, syntes hun det hørtes helt horibelt ut. Mens jeg gikk gravid røyka hun og samboeren hennes rundt meg, og desverre var jeg for feig til å gjøre noe med det.

Etter at barnet deres ble født, slutta de å røyke inne, men går ut så ofte de bare klarer.

Samboeren min greide desverre ikke å slutte, men han er pent nødt til å gå ut, og han rører ikke barnet vårt på en halvtime etterpå, for det tar ca så lang tid før han har pustet ut alle giftstoffene. Dette gjør at han ikke røyker i det hele tatt når han er alene med ham. Vennene våre tar ikke dette hensynet i det hele tatt.

Det største sjokket fikk jeg alikevel da vi besøkte dem i sommer; De var ute i haven alle tre, og begge foreldrene hadde røyken i munnen. Med en gang faren stumper sin, går han rett bort til barnet og kysser henne på munnen, jeg fikk nesten brekninger, det føltes nesten som han der og da putta røyken i munnen hennes... (Dette har jeg også sett mora gjøre etter at hun har vært ute å røkt.) Mens vi satt der røyka de i ett sett, jeg drev å flytta rundt på gutten min så han ikke skulle få skura midt i ansiktet, det er greit nok at vi var ute, men det får .... meg være måte på! Selv styra de rundt dattra med røyken dinglende i kjeften. Jeg fatter ikke at det går an å være så ekstremt hensynsløs! Jenta har faktisk astma og av og til store pustebesvær i dag, og er ofte syk på ulike måter. Det ble selvfølgelig til at vi gikk tilslutt, og også samboeren min syntes dette var noe av det værste han hadde vært med på.

Hun ammer ikke, sier at hun ikke fikk det til, men hadde en delvis negativ holdning allerede før barnet ble født, men jeg skal selvsagt ikke si at jeg ikke tror henne, men faktisk så lurer jeg litt... Bare for å si litt om holdningen hennes: I dag anbefales det faktisk at man ammer til barnet er to år, og det har jeg tenkt å gjøre hvis jeg får det til (ammer ikke om natta), men dette mener hun er bare tull, for melka har ikke noe næring lenger, som hun sier, men da er det rart at både WHO og UNISEF sier det motsatte...

Det er mulig jeg er litt ekstrem den andre veien, og jeg tror så langt ifra at jeg gjør alt rett, men det får så være!

kjempesinna.gif

[ Dette Innlegg er endret av: Ayla2 den 2002-03-15 22:32 ]

[ Dette Innlegg er endret av: Ayla2 den 2002-03-20 21:58 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Ayla2 den 2002-04-10 12:50 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2002-02-24 02:30, Vekten wrote:

Til dere ikke-/anti-røykere. Hvem har gitt dere retten til å dømme oss som røyker? Tror ikke dere at vi som røyker vet om ALLE FARENE DET ER VED RØYKING OG PASSIV RØYKING??? Tror dere vi er komplett idioter fordi om vi røyker?

_______________

Hei og hå

Klem fra Vekten

Det er ikke det at vi skal dømme over dere, men vi har lov å si fra av hensyn til barna, for vi er vel enige om at det er de som er viktigst? Hilsen Ayla21212[ Dette Innlegg er endret av: Ayla2 den 2002-04-10 13:45 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Meg Anonym!

Jeg vet at jeg klarer å slutte når jeg blir gravid. Jeg har nemlig slutta å røyke før. Var røykfri i 2 år. Det var hardt i begynnelsen, men jeg tvang meg selv. Og da skal jeg iallefall klare det når jeg blir gravid, vil jo ikke skade fostret.

Når jeg først slutter skal jeg aldri begynne igjen, så når barnet mitt er 5 skal det ikke utsettes for passiv røyking.

Ville du satt en sigg i munnen på henne og tent på?? Tenkte ikke det nei... men det er jo akkurat det du gjør vet du..../

Det er ikke det samme, ungen har ikke sotete lunger som meg om hun sitter i samme rom som oss en skjelden gang.

Det skal aldri skje at babyen min er i samme rom som røyken til andre.

Jeg er jo helt imot at barn utsettes for røyking i samme rom hvær dag, men det har du kanskje ikke fått med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hei Maia!

Synes du sier så fint at du ikke vil utsette et barn for passiv røyking daglig... og det er kjempebra! Fint å ha den holdningen allerede nå.

Kanskje dere skulle ta det som en øvelse til dere selv får barn? Dette med å gå ut mener jeg. Selv om du mener at hun ikke ha sotete lunger, så har hun, for hver røyk dere tar sammen med henne, dårligere helse enn et barn som aldri blir utsatt for tobbakksrøyk.

Og du, passiv røyking blir det samme som om du hadde satt en sigg i kjeften hennes og fyrt opp. Greit nok at det bare blir sigg 4 ganger i året, men for en 5-åring så synes jeg likevel at dette er mye.

Vet du at fars røyking kan føre til barnekreft? Og at fars spermer har ligget i ca. 3 mnd i pungen når de kommer ut.. for at barnet ikke skal bli utsatt for en evnt. barnekreft må da far slutte minst 3 mnd før planlagt graviditet....?

Et lite råd til slutt... Slutt idet dere prøver å bli gravide, slik at kroppen din rekker å kvitte seg med endel skadestoffer før barnet blir til... Det må du da innrømme at er litt lurt?! icon_wink.gif

Lykke til Maia... håper at noe av det jeg har skrevet har påvirket deg på en måte. Forhåpentligvis slik at neste gang du får ste-barnet ditt på besøk... så går du _for det meste_ ut og røyker... icon_smile.gif

Hilsen Meg Anonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Meg Anonym!

Jeg har ikke planer om å bli gravid om noen år, men når jeg planlegger det er det jo klart at jeg slutter. Men man vet jo aldri, plutselig kan jeg bli gravid uten at det er planlagt, og da slutter jeg på flekken.

Men når jeg tenker etter med stedattera mi er det jo ganske lurt å ikke røyke i samme rom som henne. Så jeg lover at jeg iallefall går i et annet rom enn henne, og prøver å få faren hennes til det også...

Men fortsatt tror jeg ikke at et er så skadelig så skjelden hun er her, men det er jo lurt å være på den sikre siden.

Jeg ble selv utsatt for passiv røyking som liten, men jeg hadde langt i fra dårligere helse enn andre barn, ikke før jeg selv begynte å røyke...

Klem fra Maia:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen Maia!

icon_smile.gif

Ja, det er lurt å iværtfall gå i et annet rom, og å lufte godt... hun skal jo ha det fint og "luktfritt" hos pappaen også, ikke sant?

Fint at du tenker over saken, det gjør meg glad...

Mange klemmer ifra Meg Anonym icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

synnes det er horibelt at folk tar seg den friheten å røyke ved barn selv røker jeg og har en sønn på snart 6 år... men min sønn på 6 år har aldri sett meg røyke og vet det heller ikke.. selv om æ har røyket i 12 år klarer jeg og holde meg unna røyk de få timen mellom barnehagen og leggetid og venter til ungen har lagt seg før jeg evt går en tur ut og røyker .. synnes folk som har barn og røker ved de er frekk og er snarr til å si fra når æ ser folk gjøre det og hvis æ e på besøk hos røykere med min sønn...

barna får tidlig nok røyke press om de ikke skal være pasive røykere som småbarn!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...