Gå til innhold

Barnet i røyken?


Michelle

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har røykt selv, og dette sier jeg av egen erfaring:

Som røyker er man egoistisk, fordi røyken styrer livet. Det blir som en narkoman, de forandrer personlighet og blir egoistiske.

Dere kan hyle og skrike om røykehets så mye dere vil, jeg rokker meg ikke i min mening!

Jeg husker godt at jeg helst ikke gikk på besøk hos folk som ikke lot meg røyke inne.

Jeg har snakket med andre ex-røykere som er forferdet over hvordan de røykte inne i huset mens barna var små, og som åpent innrømmer at de var utrolig egoistiske da de røykte.

Jeg er glad jeg har sluttet, så barna mine slipper å lukte røyk i håret. Det er faktisk ganske mange barnehagebarn som STINKER røyk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det fryktelig stor forskjell på røykere og røykere da Ponita!

Jeg har røyket 15-20 om dagen i herrens så mange år(sliter med å slutte nå), men i de to siste årene har jeg ikke tatt EN røyk inne i min egen leilighet! Jeg har stort sett røykfrie venninder, men har INGEN problemer med å la være å røyke når jeg er hos dem! Jeg klarer med godt humør å være der i maaange timer uten røyk! og blir det for ille, så er det som regel en veranda eller ytterdør ikke uholdbart langt unna!

Så at røykere er egoister, er forsåvidt sant det, men at alle er like egoistiske som du beskriver er langt fra sannhet!

Men ja, alle røykere med barn bør gå ut!alle røykere med barn KLARER å gå ut! Noe annet er egoistisk og dårlig gjort mot barna!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo!

Dette var no noget hysterisk. Jeg er selv ikke-røyker!! Men jeg ser ikke noe galt i at man røyker litt med barn tilstede. Det er forskjell på at venner på besøk tar seg en røyk og det å sitte å dampe non-stop! Mitt barn har verken astam eller allergier selv om hun av og til er sammen med noen som røyker. Verden er nå en gang slik at det røykes, både når man er på besøk og på kafe. Er det sunt å skjerme barna totalt? Risikerer man da ikke at de reagerer når de en gang kommer seg ut blant folk. Eller vil dere antirøyk-fantaster holde barna deres unna alle slemme, stygge og ikke minst dårlige mennesker som røyker. Nei, kom dere ned fra deres høye hest!

Snusmumrikka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ærlig talt Snusmumrikka!!

Jeg sitter ikke på noen høy hest bare fordi jeg ønsker å skjerme mine barn fra en potensiell dødlig fare. Det er det sykeste jeg har hørt!

Ja, tenk jeg skal skjerme mine barn så langt mine evner rekker.... det har til nå vært svææært enkel.... med unntak av røykskyer utafor butikker etc.

Og jeg får helt vondt av å tenke på dine barn... Nye fine færske lunger.. æsj.. du burde egentlig skamme deg, osom til de grader degraderer dine barn til askebeger.

Nei, ingen skal fortelle meg at mine barn har det vondt av å bli skjermet for røyk. Det er nok av skadelige stoffer her i verden som vanskelig lar seg gjøre å holde seg unna. Hvorfor da legge røyken til lista? Nei, det er bare dustete!! Skikkelig lite IQ dustete...

Nei, alle barn fortjener å slippe å bli utsatt for passiv røyking, selv om det bare er innimellom!!

Anti-røyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var annerledes i "gamle dager" - de fleste røykere er mer vant til å måtte ta hensyn nå, grunnet endringer i røykeloven.

Det er KJEMPEBRA!

Men fanatisme er aldri bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Ja, nå har jeg lest meg igjennom denne røykedebatten. Noen av dere er jo helt hysteriske, så jeg blir nesten irritert...

Jeg er oppvokst med en far som dampa røyk hele tiden nesten, og jeg har ikke lidd av den grunn. Jeg har 3 søsken som også er helt friske.

Selv mener jeg det er galt og røyke inne hver dag med et barn til stede, men jeg skjønner ikke at det gjør noe innimellom.

Jeg har en stedatter som kommer ca 4 ganger i året, jeg og min kjære røyker inne selv om hun er der. Hun blir så overbeskyttet ellers at så skjelden hun er hos oss kan ikke skade.

Hilsen avslappa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bruke argumenter som at jeg har vokst opp med en far som røyker, og jeg er frisk, så da kan det ikke være farlig er noe naivt, synes jeg. Det er som å si at jeg ble slått som barn, og det blei da folk av meg og - dermed er det ikke farlig å slå barn... Det er alltid unntak, ikke sant.

Selvfølgelig er det mange som har vokst opp i et hjem med røykere som er friske, men ikke jeg, jeg har asma og allergier, og kanskje ikke det barnet som er i nærheten av deg når du røyker. Jeg synes det er vedig rart at noen velger å røyke i samme rom som barn. Er det noen annen forklaring enn latskap og uvitenhet?

Jev vet hvertfall at vårt fremtidige hus blir helt røykfritt, selv om flere i familien røyker. Da skal jeg tvinge meg selv til ikke å ha dårlig ssamvittighet, selv om det er kaldt ute. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjære Anonym!

Selv om dere bare røyker sammen med din stedatter ca. 4 ganger i året, har aldri tenkt på at disse 4 gangene i året er svært ubehagelige for henne? Det er vondt å bli utsatt for passiv røyking, og hvorfor klarer dere ikke gå ut.?.. du sier jo selv at det kun dreier seg om ca. 4 ganger i året... er du da sååå lat og uvitende at du ikke gidder gå ut? Eller har du ikke lyst til å ha stebarnet ditt der? Skal du få det til å føle seg uvelkommen og uønsket? Slik at det nekter å besøke pappaen sin....

Nei, har aldri skjønt dere, og blir vel aldri å skjønne (ste-)/foreldre som gir så fullstendig blaffen i barns helse og miljø... selv om det bare er få ganger i året... DU burde skamme deg, det burde du!!

Er selv ikke hysterisk, men røyker ALDRI med barn tilstede!! For å røyke med unger tilstede synes jeg er skikkelig dumt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest petra

Røker inne i stua på kvelstid og når vi får besøk.Barnet har somregel lagt seg på kvelden,men ikke alltid...og så da???

Røker i bilen med barnet av og til men liker det ikke (bare blir sånn av og til)

Tenk på de som tar med ungene på tur langs en sterkt trafikert vei....Fyda,så mye eksos barna får i seg....

_________________

--Hilsen Petra---

Den dagen jeg dør er nokk årsaken røking-

De som ikke røker dør av en sykdom.......1212[ Dette Innlegg er endret av: petra den 2002-03-12 18:31 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje det er verre å være overbeskyttende i forhold til røyk, støv, dyr, tyggegummi på gata, skrubbsår, skitne fingre ved matbordet og alt det andre "farlige" enn å bare la det stå til en og annen gang. Vanerøyking i hus med små barn er også jeg imot, men vi har vel aldri hatt så mange små astmabarn i landet som vi har i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei! Dette er anonym avslappet!

Hallo er du anonym som skrev til meg, er du helt på trynet eller? Klart jeg vil ha stedattera mi hos meg, og faren hennes tilater å røyke inne. Dattera bryr seg ikke om det i det hele tatt. Hun er 5 år, og hun hadde sakt i fra om hun ikke likte det... Dessuten er det så skjelden.

Men jeg er jo totalt i mot røyking hvær dag inne. Når jeg blir gravid skal jeg helt slutte å røyke. Og typen min får værsegod å gå ut, eller vis vi får et hus med mange rom skal han få ha et rom som røykerom.

Om vinteren er det faktisk hutrende kaldt å stå ute og fryse.

Stedattera lider ikke så det er sagt...

Hilsen avslappet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreide ikke diskusjonen seg om at det fantes teite og egoistiske voksne som røyker i nærheten av ungen(e), og at det er farlig? Det er jo ikke tvil om at passiv røyking er farlig.

Men, så kommer noen og sier at man _skal_ gå ut og røyke av hensyn til ungene, og at det ikke er bra nok at man lufter hvis man røyker når ungene ikke er inne da det røykes.

Jeg mener, _faren_ er jo over. Det er ikke godt med røyklukt, men det er jo ikke farlig... Det er røyken i seg selv som er farlig, så selv om det lukter røyk etter at man har luftet ut, så er jo faren over når ungene kommer til utluftet hus?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Petra!

Røyke inne etter at barnet har lagt seg, slutter han å puste etter kveldstid han da? Hvis du tror at røyken holder seg kun i stua, ja, så tar du skikkelig feil!! Skjønner ikke hvorfor man ikke kan gå ut jeg… Hva med røyklukt i klær, møbler, leker etc.? Hvorfor vil du at sur gammel røyklukt skal overdøve normale lukter? Vil du at den eneste lukten barnet ditt gjennkjenner er sur gammel røyklukt? Eller at barnet ditt bestandig går kledd i klær som lukter sur ekkel sneip?

Du lufter godt da? Minimum 10 min med alle vinduer og dører på vidt gap… *brr* det blir nok kaldere enn det hadde vært å gått ut!!!

Og å røyke i bilen…. Herregud menneske, er du ikke klar over at det blir som et gasskammer inni der?? Eller bryr du deg ikke om det? Bare du får denna røyken din? Hva med å stoppe og gå ut av bilen?? Eller er avhengigheten din til røyken viktigere å dekke enn det helsen til dine barn er?? Du skriver at av og til blir det bare sånn… hvorfor blir det bare sånn??

Eksos ja, du vet kanskje ikke at røyken er farligere enn eksos? Eller var det ditt forsvar?? At fordi det finnes så mye annet som er skadelig her i verden, så gjør det ikke noe om vi forpester ungene våres med røyk?? Det er det du tenker, er det ikke?? Ja, hvorfor ikke gi de kaffe på tåteflaska, sette de i garasjen med bilen i full gang, gi de narkotika når de blir tenåringer etc etc etc. Det blir for dumt!!

Til Avslappet Anonym!

Så du skal slutte å røyke når du evnt blir gravid..? Sorry, men tror deg ikke. Du vet kanskje ikke at det er myyye vanskeligere å slutte å røyke etter at man har blitt gravid? Og hvis du ikke vet det, så er det jo bare å se på statestikken.. hvis det var enkelt å slutte når man ble gravid, tror du virkelig at så mange ville ha fortsatt?

Så gjør både deg og ditt fremtidige barn en tjeneste… og slutt nå!!

Så du vil spare dine egne unger, men ikke ste-barnet? Selv om pappaen tillater røyking inne, så kan vel du være _voksen_ nok til å si… ”nei, ut skal vi når vi har xxx her”

Tør barnet si ifra at hun blir plaget av røyken? Eller tar dere det bare for gitt?

Et røykerom…hm.. de aller færreste rom klarer å holde røyken innenfor de veggene… så dette er en dårlig løsning… eller du synes vel sikkert at den holder du!

Ja, tror du virkelig at din mann blir å gå ut når deres barn er født, når han ikke klarer å gå ut 4 ganger i året når barnet hans er der?? Tror du virkelig at vintrene blir mildere??

Det eneste som hjelper er å gå ut, og aldri røyke vedsidenav barnet, i bilen eller inne i det hele tatt… Verken røykerom, røyking under vifta, i døra eller lign. hjelper… KUN å gå ut!!

Sorry meg, men synes dere er late og lite hensynsfulle!! Hvorfor skal barna lide (de har ikke blitt bedt om å bli satt til verden) fordi dere ikke klarer å slutte å røyke? Fordi dere er for late til å gå ut? Fordi dere setter røyken foran barns helse…

Klarer bare ikke å skjønne det jeg…

Gleder meg til forbud mot røyk på restauranter etc. så kanskje maten kan smake normalt når man for en gangs skyld prøver å gå ut en tur….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Petra!!

Jada du dør nok av røyking... synd bare at du tar meg deg ungene i samme slengen...

Dessuten blir du jo å dø mye før meg (statistisk sett)..... så pass på å la ungene dine kose seg med deg nå.. hvem vet når giftpinnene innhenter deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN IKKE DERE ANONYME REGISTRERE DERE!!!!!!!

KOMME HER OG "KJEFTE" UTEN Å TØRRE VISE HVEM DU/DERE ER.

Kjenner mange som har stompa røken da de ble gravid og holt seg resten av livet (til nå)

Jeg røker og har et barn.Røker under vifta og når min mor ikke kjenner røken (som er alergisk) så er vifta god nokk.

Røkere som er normalt renslige går ikke runt og lukter sur røyk,ikke barna heller.Så du anonym som mener ungene stinker sur røk,får ta en tur der folk vasker seg litt mer og har rent tøy på seg .

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest petra

KRAFTIGE INNLEGG PÅ DERE ANONYME.

VI LUKTER IKKE SUR SNEIP.KOM DERE UT AV BYGDA OG KJENN HVORDAN VANLIGE RØKERE LUKTER.

BRA TIL DEG LISEMOR.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

ler meg ihjel av alle anonyme her. det ser ut som om dere krangler med dere selv. umulig å holde styr på dere etterhvert.

til anonym som var anonym før alle de andre ble anonym - hva mente du?

hilsen erkeanonym

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes faktisk at flere av de krasse Anonyme har et poeng. Det er jo faktisk helseskadelig å røyke, og å bli utsatt for passiv røyking.. selv bare 4 ganger i året!!

Røyking under kjøkkenvifta er lite effektivt.... hvis du da ikke har en industrivifte (tviler sterkt på det da!) Du trenger bare å ta _ett_ drag og puste ut igjen for å forpeste lufta i et helt rom!!

Joda... røykere lukter sur, gammel sneip! Luktesansen deres er ødelagt, så dere lukter det ikke selv. Man barnehageansatte, skolearbeidere, butikkansatte etc. kjenner lukta både av dere og ungene deres!! Desverre!! Uansett hvor mye dere pusser tenna, skifter klær, vasker og dusjer dere.... lukta er der fremdeles... dere svetter det nemlig ut!!

Og å få en røyker som er såååå innbarka som dere til å slutte å røyke inne... ja, det er det samme som om å be en heroinmisbruker slutte å bruke heroin....! Narkomane er dere, hele gjengen...

Vil dere at deres barn skal begynne å røyke?? Eller vent.. de _er_ jo faktisk røykere...!! Så glem det spørsmålet...

Hm.. uansett hva vi sier, hva leger sier, hva samfunnet sier... ja, så gjør dere som dere vil uansett, ikke sant? Hva hvis barnet ditt ber deg gå ut? Gjør du det da? Eller avfeier du det??

Tjorven...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisemor!

Statistisk så er det ikke så mange som klarer å slutte å røyke under svangerskap... desverre...! DERFOR er det bedre å slutte _før_ svangerskap, ikke sant??

Selv med overrenslighet, så lukter man sur røyklukt... beklager røykere, men det er sant! Både av dere og barna deres.. og for ikke å snakke om huset!! Huff.. At dere vil leve slikt...

Men hvem er jeg å fordømme... lykke til med livene deres.. og husk å leve slik at dere kan stå for konsekvensene som kommer!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...