Gå til innhold

Barnet i røyken?


Michelle

Anbefalte innlegg

Jeg ble så ovverrasket her en dag,over hvor egoistiske enkelte folk kan være.

Traff en mann på jobb,og kom i snakk med han.

Han er 25 har en samboer på 19 og ei datter på snart to.

Han fortalte meg at de røyker hjemme og i bilen enten ungen er med eller ikke.

Jeg kjente jeg fikk røsninger av det han sa,for jeg så for meg min datter i røyken hans.

Selv har jeg røykt utendørs fra jeg begynte å røyke igjen etter at jeg fikk henne,og kommer til å fortsette med det i ubestemt tid.

"Det hadde ikke vært min datter som hadde blitt utsatt for slik passiv røyking" sa jeg til han,og da hånlo han av meg og sa "ingen barn har vondt av røyk,det er det bare overhysteriske folk som syns"

Er han ikke riktig smart?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff og huff. Jeg røyker selv og har to barn, men jeg har aldri røkt inne. Alltid gått ut for å røyke og skal vi på besøk så ser jeg helst at de vi er på besøk hos har det røykfritt.

Husker da jeg var liten. Vi var på langtur i bil og mamma satt og dampa så det holdt. Aldri har jeg vært så dårlig som da.

Ei jeg kjenner har to barn. Da minstemann ble født var hun på sykehuset 1 dag før hun dro hjem. Jeg skulle innom med blomster til henne og mannen. Da jeg kom inn satt det 6 stykker i stua og alle røyka. Midt i dampen lå dette lille spedbarnet. Jeg bare så på dem og rista på hodet. Er det mulig? Barnet er i dag 3 år og har vært inn og ut på sykehus pga. alvorlig astmaanfall. Han må til tider ligge i surstoff telt.1212[ Dette Innlegg er endret av: Lara den 2002-02-21 22:42 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig mennesker som IKKE vet at passiv røyking er skadelig??? icon_confused.gif

Nei, la oss være gode forbilder for di små, og ikke forpeste lungene deres med nikotin før di er gamle nok til å velge det selv!

Ikke nok med at barna tar skade av det fysisk, men barn lærer av sine foreldre og av andre voksne mennesker! Tar ikke foreldrene hensyn, vil heller ikke barna lære å bli hensynsfulle mennesker!

_________________

hilsen

aline icon_rolleyes.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: aline den 2002-02-22 10:46 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på kafe ei stund, der det var egen røykeavdeling. Var en del med barnevogn som satt der i flere timer inne i tett røykluft. Hadde veldig lyst til å si noe til de som satt der med barna sine, men turde ikke. De hadde vel ikke bryd seg heller... aldri om noen skal få røyke i nærheten av barna mine den dagen jeg får unger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

hei

vi røyker inne på kjøkkenet og selvfølgelig under kjøkkenvifte og den står på full guffe! og mora var her på besøk i ei uke og hun hater røyk og til å med hun sa at hun merket ikke noe av røyken!

så det er ikke alle som røyker inne røyker på ansiktet til de stakkas små ungene sine!

og må jeg ha røyk når vi sitter i bilen så står varmen på full guffe og vindue mitt helt nede og hode og hendene ute, så det orker jeg ikke!

da stopper vi bilen heller og tar oss 2min røyk pause! og det skulle bare mangle når vi kjører lang tur!

så jeg kan ikke forstå at andre som vil røyke inni ikke kan røyke under kjøkkenvifta, okej det er lite koselig, men da slipper man å røyke og røyke og røyke bare for å røyke! skjønner?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke å forstå de foreldrene som røyker inne UANSETT....kjøkkenvifte eller ikke...

og røyking i bilen skulle da ha vært forbudt, med eller uten unger... for en stank!!

Jeg røyker selv og har to barn. Jeg røyker ALDRI inne, selv ikke når barna er hos far fra torsdag til mandag.

Det blir en annen "huslukt" når man røyker inne, stanken setter seg i gardiner og tepper, for ikke å snakke om klær..nei fysj...hold røyken unna barna...vær greie da. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Frøken Dings

Foreldre burde holde seg for gode til å røyke inne, syns jeg - og unnskyldninger som "bare under kjøkkenvifta", "kun når barna ikke er inne" osv holder ikke, i min bok. Barn fortjener et røykfritt innemiljø, og som andre her poengterer, så setter det seg røyklukt på møbler, i gardiner o.l uansett. For ikke å snakke om at det lukter av foreldrene selv!

Jeg har selv foreldre som har brukt disse unnskyldningene - men uavhengig av om de satt under vifta med åpent vindu, så fikk vi barna kommentarer på at det lukta røyk av oss når vi var hos ikke-røykende venner.

Gå ut og røyk - det er min mening!

(Røyking i bil orker jeg ikke å kommentere en gang...)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Egoisme på det verste. Du må ligge på nivået tilbakestående hvis du ikke har fått med hvor skadelig det er med passiv røyking.

Jeg har sett mange "flinke" som røyker på kjøkken og under vifte. Det er jo bare argumenter som en tankeløs røyker kan bruke.

De røyker mens de er gravide, de røyker når ungene er født. Gjester får røyke. Det er bare ille å se hva disse ungene går igjennom.

Det lukter av ungene, det lukter av klærna deres for ikke hva de må tåle av lukt av foreldre.

Det sier lit når de velger røyken fremfor barna.

Hvem skal beskytte ungene om ikke foreldre gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hallo

Pass nå på og ikke bli for over hystriske her.Mener ikke at man skal røyke i tid og utide, inne med barna, men det fins da unntak.Ved festligheter og slik.Vi overlevde jo,nekter og tro at barna får problemer fordi om de er sammen med en røyker i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette kan bare en røyker skrive.

Ja, ved festlige anledninger? Hva er festlige anledninger? Bursdag, bryllup og dåp?

Jo, takk det er en god grunn til å si til gjester, nå er vi i allefall så mange at nå må dere ut og røyke.

Ja det er mange som har overlevd foreldres røyking. Tenk på hvor mange flere som kunne ha vært piggere, friskere.

Det er unge/voksne som sliter med allergi/astma.

Vi vet også at det er mange allergikere og astmapassienter som kan få en bedre hverdag om de slutter å røyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Perser*

for din informasjon så slutter jeg å¨røyke da jeg gikk gravid og begynte av eller en annen merkelig grunn etter jenta mi var 8mnd!

og en annen ting, vi røyker ikke 20røyker til dagen, vi kan ha en 20pakning i 4dager!

og det lukter ikke røyk av oss og heller ikke av huset og ihvertfall ikke av jenta mi!

synes du er så feig at du ikke vil oppgi hvem du er men bare skrive anynom!!

og en annen ting! ikke bli hysterisk om noe du ikke vet hvordan det foregår her hjemme hos oss!

og jeg lar ikke folk røyke i huset enn på kjøkkene, blir vi mer enn 3stk som røyker samtidig, så må alle ut å røyke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Til Anonyme kl 17.57

Til din opplysning så er vi røykfrie i vårt hjem.Har noen beste foreldre som røyker,og de får lov å ta seg en når de er her.Det samme med venner,ser ikke noe galt i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Synes det er forferdelig at folk ikke har fått med seg konsekvensene av passiv røyking. Det er en ting å ikke klare å slutte helt under svangerskapet, men å ikke kunne unngå å utsette barnet for røyk etterpå, ja det er rett og slett egosime, sløvskap og dustete.

Hvor vanskelig er det egentlig å gå ut?? Til info er det ikke godt nok å røyke under kjøkkenvifta!

Av og til begynner jeg virkelig å lure på om røykere virkelig er dumme?? Eller nekter de å innse hva de gjør mot ungene sine? Setter de virkelig røyken høyere enn helsen til sine barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Det er helt legalt og være anonym her inne, så det har ingenting med feighet å gjøre.

Jeg skrev min mening som ikkerøyker. Så da kommer røykere med en gang og skal forsvare sin røyk. Det er ikke så mye og bla, bla.

En skriver at grensen går for tre stk. Det høres fælt ut for meg.

Tråden handlrt om at foreldre er egoister som røyker. Det har jeg svart på.

Dere som mener et ikke lukter av dere, ja jeg tror deg at du tror det. En røyker kjennr ikke det en ikkrøyker kjenner.

Jeg passer nybadet barn fra røykefam. Fra håret lukter det surt. Om du tror det ikke lukter hjem til deg? Samme hvor mye du lufter/vasker. Det er noe der du aldri får ut. Det sitter overalt. Ja, du kan dempe det med vask/luft, men det er noe surt hele tiden der.Røykere er ikke i stand til å kjenne det.

Kan dere ikke svare på/tenke på hva dere utsetter deres barn for?, istedenfor å forsvare ditt eget røykemønster.?

Mulig du får medhold av røykere på denne siden som har klaffer for øra for helsefaren.

Forstår du ikke at det er farlig for ditt barn? det er vondt? Og at du er en superegoist?

Spør de som har kunnskap om helsefaren. Gå på nett og les om farene. Du kan vel ikke ha unngått å fått det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, huff og huff.... Finnes det faktisk mennesker i dagens Norge som ikke har fått med seg at passiv røyking er farlig? Som har fått med seg at røyking er en helserisiko? Foreldre som har fått ansvar for barns helse og utviklig, og som til de grader ignorerer barnet, hvorfor?? ER røyken viktigere?

Når ikke foreldrene kan ta såpass hensyn, ja, hvem skal gjøre det da?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Min mor røyker,min far røykte.Mamma sluttet imidlertid når hun gikk gravid med meg,men begynte rett etter på icon_frown.gif .Pappa sluttet da jeg var 8 år,og er i dag en såkalt festrøyker icon_wink.gif .Han tar seg en røyk i festlige sammenhenger,men røyker aldri i dagliglivet.Selv har jeg et sunt forhold til røyk,og ville aldri begynne med dette!

Mamma innrømmer selv hun vil slutte,og tro meg : hun har prøvd og prøver stadig.Jeg ser ikke noen grunn til at hun ikke kan røyke under kjøkkenvifta,da hun gjør dette.Jeg kjenner ikke røykelukta hennes,så da får hun røyke.Hun røyker ikke ellers i huset,i såfall når jeg ikke er der.

Men:det lukter IKKE røyk av meg,mamma eller huset!Enig med dere i det at barn ikke skal utsettes til passiv røyking,men herregud,dere behøver da ikke å bli så hysteriske....

Ps:Jeg har ingen skader etter røyking,da mamma og pappa har vært meget forsiktig med dette...

_________________

yvonne_karatekidgirl1212[ Dette Innlegg er endret av: yvonne_karatekidgirl den 2002-02-23 17:23 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hei alle sammen.

Jeg kommer fra et 100% røykfritt hjem.

Ingen har noensinne røyket nær meg før jeg ble 12-13 år gammel, da jeg begynte å reke rundt i nabolaget der vi bodde.

Og det har vært så godt!!!

Slippe å kjenne den sure lukta!

Husker at foreldrene til den daværende bestevenninna mi røykte som skorsteiner. Og nå røyker selvfølgelig hun også.

Hun sliter med dysleksi og svekkede sjelsevner.

(uten å koble det mot røyken...)

Nå gremmes jeg hver gang jeg kjenner røyklukt.

Har ingenting imot røykerne, bare røyken.

*grøsser*

Og når jeg blir mor skal jeg personlig snappe røyken til de som røyker nær ungen min og trampe den grundig ned i bakken!!!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv røyker og mor, men jeg røyker ikke inne - hvis jeg gjør det er det inn i ovnen (merk: vedovnen) med et sinnsykt trekk. Jeg røyker aldri i bilen med datteren min tilstede!

Til dere ikke-/anti-røykere. Hvem har gitt dere retten til å dømme oss som røyker? Tror ikke dere at vi som røyker vet om ALLE FARENE DET ER VED RØYKING OG PASSIV RØYKING??? Tror dere vi er komplett idioter fordi om vi røyker?

Til alle røykere: Fortsett å ta vare på barna og helsa, men la barna komme først!

_________________

Hei og hå

Klem fra Vekten1212[ Dette Innlegg er endret av: Vekten den 2002-02-24 02:32 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å bruke pekefingeren, det er lett i alle fall for oss ikke-røykere å komme med gode råd.

Men er selvsagt at vi som foreldre må ivareta barna våre best mulig. Hverken barn eller voksne hargodt av røyking.

Det kan virke litt hysterisk å nekte all røyking når f.eks. gamle besteforeldre kommer besøk.

Men i det daglige bør vi alle forsøke å la være å røyke. Det kan faktisk være en fordel for oss selv også.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

perser

"og det lukter ikke røyk av oss og heller ikke av huset og ihvertfall ikke av jenta mi!"

Det lukter røyk av _alle_ røykere, å tro noe annet er å prøve å lure seg selv! Som førskolelærer kjenner en utmerket godt på lukta hvilke barn som har røykende foreldre, uansett om de alltid røyker ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...