Gå til innhold

Skal du vaksinere dine barn for korona?

Vaksinasjon av barn for korona  

182 stemmer

1. 1. Vil du at dine egne barn skal ta koronavaksine?

• Ja
      83
    • Nei
      99

Denne meningsmålingen er stengt for nye stemmer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Myndighetene anbefaler en dose av koronavaksinen for barn mellom 12 og 15 år.

Skal du vaksinere dine egne barn og forklar hvorfor du ønsker vaksinasjon eller hvorfor du ikke ønsker vaksinasjon?

Endret av Visum
Tydelige spørsmål for avstemming
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vet man om bivirkninger for koronavaksine for barn?

• Liker 15
Skrevet (endret)

Barnet mitt skal få vaksine.
Corona har nok kommet for å bli, og det er nok noe man før eller senere får. Ønsker at barnet mitt sin kropp skal få bygget seg opp immunforsvar gjennom en vaksine før barnet blir utsatt for et levende virus. Er russisk rulett hvilket barn som får alvorlige senvirkninger av corona, og ønsker ikke å ta denne sjansen mtp barnet mitt. Coronavaksinen har vært gitt til mange barn i denne aldersgruppen i fler land allerede. De takler den fint

Endret av Sol12345
  • Liker 19
Skrevet
Sol12345 skrev (4 minutter siden):

Barnet mitt skal få vaksine.
Corona har nok kommet for å bli, og det er nok noe man før eller senere får. Ønsker at barnet mitt sin kropp skal få bygget seg opp immunforsvar gjennom en vaksine før barnet blir utsatt for et levende virus. Er russisk rulett hvilket barn som får alvorlige senvirkninger av corona, og ønsker ikke å ta denne sjansen mtp barnet mitt. Coronavaksinen har vært gitt til mange barn i denne aldersgruppen i fler land allerede. De takler den fint

Ønsker barnet ditt selv vaksine?

• Liker 7
Skrevet (endret)

Barnet mitt har hele veien fått oppdatering fra intensiven på sykehuset, og vet hvor mye ekstra ovetid det ble, at dette er reelt, så Han ønsker vaksine. Ingen taushetsplikt er brutt. Men nok informasjon til å vite at corona er noe man ikke bør sjanse på, uansett alder og helse. Fhi tar blant annet hensyn til politikk, økonomi, psykisk og somatisk helse. Det skal enorme tungtveiende somatiske konsekvensen til for at  samfunnet stenger ned som det har blitt, for det påvirker økonomi, politikk, og den psykiske helsen til folk. Å ta vaksinen er ganske lett valg for oss. Husk at statistikk over fks dødsfall kun viser de som er døde. Ikke de som har overlevd, men fått alvorlige kroniske konsekvenser av coronainfelsjon

Endret av Sol12345
  • Liker 8
Skrevet
Sol12345 skrev (21 minutter siden):

Barnet mitt har hele veien fått oppdatering fra intensiven på sykehuset, og vet hvor mye ekstra ovetid det ble, at dette er reelt, så Han ønsker vaksine. Ingen taushetsplikt er brutt. Men nok informasjon til å vite at corona er noe man ikke bør sjanse på, uansett alder og helse. Fhi tar blant annet hensyn til politikk, økonomi, psykisk og somatisk helse. Det skal enorme tungtveiende somatiske konsekvensen til for at  samfunnet stenger ned som det har blitt, for det påvirker økonomi, politikk, og den psykiske helsen til folk. Å ta vaksinen er ganske lett valg for oss. Husk at statistikk over fks dødsfall kun viser de som er døde. Ikke de som har overlevd, men fått alvorlige kroniske konsekvenser av coronainfelsjon

Hva vet vi om senfølger etter covid-19?
«Senfølger etter covid-19 (som noen kaller long-covid) er ikke presist definert. Ulike symptomer er rapportert hos voksne som tap av luktesans, utmattelse, tungpust eller kognitive problemer.

– Hos barn og unge ser det ut til at det er sjeldnere med langvarige symptomer etter gjennomgått covid-19, sier Greve-Isdahl.

I studier der man har sammenlignet symptomer hos barn som har gjennomgått covid-19 med barn som ikke har gjennomgått covid-19, har de fleste ingen symptomer etter 4–12 uker. Hos de som har symptomer etter infeksjon, er det også sett symptomer i kontrollgruppen som ikke hadde covid-19.

– Det betyr ikke at ikke noen barn eller ungdom kan få langvarige symptomer etter infeksjon, men det ser ikke ut til at dette er vanlig hos barn og unge, sier Greve-Isdahl.»

• Liker 10
Skrevet

Tenker på fks MIS. Jeg svarte på spørsmålet til trådstarter 

• Liker 4
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Jeg ønsker å vaksinere ungene og er selv fullvaksinert. Men hvordan stiller en seg når den ene forelderen IKKE vil vaksinere?

Vi har delt foreldreansvar, men barnet bor fast hos meg og ønsker selv vaksinen. Faren har ikke vaksinert seg og har sagt at han ikke vil at ungen skal det. Barnet har underliggende sykdom i tillegg. Hva gjør man da? Overkjører? Trekker lodd? Gjør det likevel uten å si noe? 

Litt i villrede kjenner jeg..

Skrevet

Hadde ungen miin vært innenfor aldersgruppen skulle han selfølgelig vaksineres. 

• Liker 9
Skrevet

Finnes det noe data på bivirkninger av vaksine hos barn? Skulle gjerne lest, da jeg er skeptisk til å vaksinere barna mine. 

• Liker 9
Skrevet (endret)
Bibbi_ skrev (8 minutter siden):

Finnes det noe data på bivirkninger av vaksine hos barn? Skulle gjerne lest, da jeg er skeptisk til å vaksinere barna mine. 

Mener jeg leste en uttalelse fra en i FHI at bivirkningene hos barn er de samme som hos voksne, mtp feber etc. Har også vært noen tilfeller av myokarditt. 

står litt her om Moderna; https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/07/26/anbefaler-godkjenning-av-modernas-covid-19-vaksine-for-barn-12-17-ar/

Endret av Mekkapekka
Link
  • Liker 4
Skrevet

Hadde jeg hatt barn hadde jeg anbefalt h*n å ta vaksine. Synes barnet skal få lov til å være med på beslutningen.

• Liker 6
Skrevet

Ja, alternativet er i praksis å få korona. Han ønsker det dessuten selv.

• Liker 6
Skrevet

Noe man også kan tenke på er at barn ikke hadde fått anbefalt vaksine om bivirkningene var værre enn sykdommen.

Alle kommer før eller senere å bli utsatt for corona.

Folk velger i praksis om de ønsker å bli møtt med corona med eller uten beskyttelse i kroppen

• Liker 5
Skrevet
Mekkapekka skrev (29 minutter siden):

Mener jeg leste en uttalelse fra en i FHI at bivirkningene hos barn er de samme som hos voksne, mtp feber etc. Har også vært noen tilfeller av myokarditt. 

står litt her om Moderna; https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/07/26/anbefaler-godkjenning-av-modernas-covid-19-vaksine-for-barn-12-17-ar/

Ok takk. Her vi bor er det Pfizer som blir gitt. 

Skrevet
Frøya90 skrev (3 timer siden):

Nei, mine barn er friske og har heldigvis ikke behov for denne vaksinen. 

Hva gjør du om barnet ditt ønsker vaksinen, siden klassekameratene tar vaksinen?

• Liker 2
Skrevet
Visum skrev (3 minutter siden):

Hva gjør du om barnet ditt ønsker vaksinen, siden klassekameratene tar vaksinen?

Ikke meg du spør, men jeg deler oppfatningen av den du siterer.

Jeg har ett barn som vil få tilbud om vaksinen. Vi forholder oss ikke til hva de andre i klassen gjør eller mener, og stoler på at de andre foreldrene gjør det de tror er best for sine barn. 
Det er meg og faren som tar denne avgjørelsen for barnet, ikke barnet. 

• Liker 10
Skrevet

Ja, alle barn er friske helt til de blir syke…

• Liker 15
Skrevet

Den største og viktigste studien er britisk
Den undersøkte 1734 barn i to aldersgrupper (5–11 år og 12–17 år). 77 av barna (4,4 %) hadde symptomer etter 28 dager, og bare 25 (1,8 %) hadde ett eller flere symptomer etter 56 dager. 98,2 % hadde altså da ingen symptomer, og flere ble bedre ettersom tiden gikk.

– Vi kunne ønsket oss enda flere og mer langvarige studier, men vi står ikke på bar bakke når det gjelder kunnskap, avslutter Greve-Isdahl. Den kunnskapen vi har gir ikke grunnlag for å tro at senfølger etter covid-19 er en stor trussel mot barn og unges helse.

• Liker 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...