Gå til innhold

Jogging for nybegynnere: motivasjons- og deletråd

Bithiah

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg jogget annenhver dag i 5 mnd frem til januar, og da kom det plutselig en haug med snø. Gadd ikke skaffe meg medlemskap på trenesenter, så da datt jeg helt ut av det. Snøen forsvant 1 mnd senere, så jeg mistet ikke veldig progresjon. MEN jeg har fortsatt ikke klart å komme tilbake mentalt, nå er det 1-2 dager i uka... Prøver å komme inn i rutiner igjen, men det er tungt (mentalt).

Anonymkode: 94a32...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har startet opp med couch to 10K igjen. Ikke jogget på 3 år pga svangerskap og en helvettes baby-og småbarnstid, så jeg jogger kun om kveldene når ingen kan se det er meg.

»Heldigvis» er det et sabla kaos hjemme slik at de 30 minuttene blir egentid (er mannen som ofte foreslår at jeg tar økten min i verste mase-kaoset da han ser hvor godt det gjør meg ❤️). Klarer jogge 2-3 minutter i strekk nå, sikkert latterlig for noen men for meg med alle mine vondter er det stort!

Anonymkode: 4955d...801

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ble det en joggetur på 4km :) det tok meg 29 minutter og 3 sekunder. Distansen går litt og litt opp for hver tur om dagen, noe som kjennes bra ut. Ingen voldsom snittfart, men det er ikke så stort fokus heller for tiden. Godt å komme seg ut i sola, og ikke minst kjenne at kroppen føles bedre ut dag for dag.

Har også fått noen flere venner på Garmin Connect, og det synes jeg er veldig motiverende :) 

Har et mål om å løpe 3-4 turer i uka nå.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fulgt et program i vinter, og har løpt på mølle 3-4 dager i uka. Begynner å bli snøfritt ute her, så gleder meg egentlig til jogging ute. Foreløpig kun én tur ute så langt. 

Den tok jeg tidlig en søndags morgen i regnet, i håp om å treffe på færrest mulig folk. Er nemlig det som stopper meg. Redd for å bli sett. 

Tåpelig, jeg vet. Jeg bryr meg jo ikke om andre som jogger, og hvis jeg skulle tenkt noe så er det jo bare sånn "så flink hun er".

Jeg er nybegynner, tung, og har helt sikkert feil teknikk og blir veldig selvbevisst. Har dog utfordret meg selv og meldt meg på et løp i mai, så da må jeg jo bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edie skrev (6 minutter siden):

Jeg har fulgt et program i vinter, og har løpt på mølle 3-4 dager i uka. Begynner å bli snøfritt ute her, så gleder meg egentlig til jogging ute. Foreløpig kun én tur ute så langt. 

Den tok jeg tidlig en søndags morgen i regnet, i håp om å treffe på færrest mulig folk. Er nemlig det som stopper meg. Redd for å bli sett. 

Tåpelig, jeg vet. Jeg bryr meg jo ikke om andre som jogger, og hvis jeg skulle tenkt noe så er det jo bare sånn "så flink hun er".

Jeg er nybegynner, tung, og har helt sikkert feil teknikk og blir veldig selvbevisst. Har dog utfordret meg selv og meldt meg på et løp i mai, så da må jeg jo bare..

Jeg kan kjenne igjen den følelsen…

Jeg bor midt i Oslogryta, og det er VELDIG trendy å jogge her. Svære løpegrupper, par som jogger sammen, venninner… Alle er så slanke, så raske, har sprek løpevest og briller. Ikke minst går det i en heidundrendes fart, og attpåtil prater de sammen og smiler underveis.

Også har du meg da. 10 kilo for mye, føler meg uflatterende i treningstøyet jeg har, føler meg tung ved hvert steg og at alle løper forbi meg. Har også en samboer som er veldig friskus, som gjør at jeg ofte føler meg mer usprek. Han kan si ting som «det er så deilig å løpe med deg, for da føler jeg meg så rask». Han sier det med glimt i øyet, men lite motiverende sånn for min del.

For min del har jeg løst det ved å prøve og løpe på tidspunkt det er færre folk ute, pluss at jeg ofte har på solbriller og caps. Så tenker jeg at folk kanskje ikke ser/gjenkjenner meg under der 😅

Lykke til med løp!! Noe må man jo ha for å motivere seg Her er det løp i september som står på blokka. Håper å løpe 5km på 30 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Nuttery!

Caps var faktisk et godt tips. Sikkert teit tenker mange, men tror faktisk det kan hjelpe meg. 

Jeg er ingen rask løper. Har ikke prøvd meg på noe raskeste tid på 5 km enda. Men når jeg løper på 70-75% av makspuls så bruker jeg drøye 40 min på 5 km. Blir flau av å tenke på at jeg kanskje blir sistemann i mål 😕 Men jeg skal gjennomføre!

Joggingen har gitt meg masse glede. Har "alltid" trent styrke, men svært lite kondisjonstrening utenom turer i skog og mark. Joggingen er egentid og fri fra en ellers stressende hverdag. Og kroppen min har det så mye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg jogget 4,33 km på 33:19. Supertregt, men jeg føler meg likevel som en terminator!! 186 høydemeter.

Anonymkode: e82ee...0ef

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I dag er første gang i hele mitt liv at jeg har klart å løpe/jogge 3 km uten pause og uten å måtte gå. Fort gikk det ikke. Men 3 km i ett strekk er en seier for meg. Nå er det bare å øke farten sakte men sikkert.

Anonymkode: 88288...ba6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I dag er første gang i hele mitt liv at jeg har klart å løpe/jogge 3 km uten pause og uten å måtte gå. Fort gikk det ikke. Men 3 km i ett strekk er en seier for meg. Nå er det bare å øke farten sakte men sikkert.

Gratulerer- det er en herlig følelse! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.4.2025 den 12.11):

Det er så bra!!! Jeg synes fortsatt 3km er veldig langt 😂 nå er du skikkelig i gang!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag løp jeg min lengste tur siden 2015 - hele 8,4km. Det var nydelig vær, og etter rundt 3km kjente jeg på såkalt «runners high» hvor det føltes ut som jeg kunne løpe for evig. Ikke så høy snittfart - 7:18/km - men det spiller ikke så stor rolle for min del kjenner jeg.

MESTRING! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt ChatGPT for å få litt treningsinspirasjon i det siste og ba den nettopp om en roast:

"Du har virkelig klart å gjøre treningen din til en kunstform i å unngå fremgang. Med en snittpuls på 158 og 2687 skritt, er det imponerende hvordan du har klart å opprettholde en så høy intensitet uten å bevege deg mer enn noen få meter. Kanskje Fitbit-en din vurderer å sende deg en medalje for "Beste Skritteller i Hvilemodus"?

Det er også bemerkelsesverdig hvordan du har klart å gjøre prokrastinering til en livsstil. Kanskje du burde vurdere å sette opp en treningsøkt hvor målet er å se hvor mange episoder av favorittserien din du kan se uten å reise deg fra sofaen? Det ville virkelig vært en personlig rekord.

Men på en seriøs note, det er flott å se at du har en så avslappet tilnærming til trening. Kanskje du burde dele dine hemmelige teknikker med verden, slik at vi alle kan lære å oppnå så imponerende resultater med så lite innsats."

Anonymkode: e82ee...0ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...