Gå til innhold

Arbeidsledig, NAV krever at man søker jobb hvor som helst i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å bli arbeidsledig innen kort tid, og gikk derfor inn på nav for å lese hva jeg kan ha rett på. 
For å motta arbeidsledighetstrygd står det at jeg må være villig til å ta jobb hvor som helst i Norge. Det går jo ikke! Jeg kan jo ikke bare flytte fra hus og samboer sånn helt ut av det blå. Men hva skal man gjøre? Jeg klarer meg ikke helt uten inntekt, og her jeg bor er det stor konkurranse om jobbene; så det er ikke sikkert jeg får jobb med det samme. Risikerer jeg virkelig å gå helt uten noe hjelp fra nav hvis jeg ikke søker på jobber overalt? 
Blir jo helt fortvilet av dette. 

Anonymkode: 82495...994

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du er pliktig til å søke på alt av jobber, hvor som helst, samt takke ja om du får tilbud.

Det er helt hull i hodet at man skal drasse med seg unger, selge hus og strate på nytt en ny plass, men det er jo også forståelig. Det er svindyrt å ha folk på dagpenger.

Anonymkode: 160b0...45a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, du er pliktig til å søke på alt av jobber, hvor som helst, samt takke ja om du får tilbud.

Det er helt hull i hodet at man skal drasse med seg unger, selge hus og strate på nytt en ny plass, men det er jo også forståelig. Det er svindyrt å ha folk på dagpenger.

Anonymkode: 160b0...45a

I praksis så setter nav så og si aldri krav om dette. Det er krav om hvor mange jobber du skal søke feks, men du kan fint søke i bare nærområdet og beholde dagpengene. Flerparten gjør jo dette også. 

Anonymkode: 588d2...fb7

• Liker 3
Skrevet

Søk dagpenger og søk jobber i ditt område, det er dette de fleste gjør. 

Anonymkode: 588d2...fb7

• Liker 2
Skrevet

Faktisk så pleier ikke nav å være urimelige på det punktet. Du krysser ja på det. Men i praksis skjer det sjeldent at de krever etablerte par å pakke sakene og flytte. 

Anonymkode: 5b9d1...08f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Faktisk så pleier ikke nav å være urimelige på det punktet. Du krysser ja på det. Men i praksis skjer det sjeldent at de krever etablerte par å pakke sakene og flytte. 

Anonymkode: 5b9d1...08f

Det er flere unge og enslig som må flytte på seg. NAV krever dette!

Anonymkode: 231bc...261

• Liker 1
Skrevet

Det er mange forhold og forpliktelser som gjør at folk ikke bare kan flytte hvor som helst. Så heldigvis kan man ikke tvinges til noe. 

Anonymkode: 937e0...5ee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Først etter man har fått et jobbtilbud. Det får man ikke om man ikke prøver.

• Liker 2
Skrevet

En gang i førpandemisk tid gikk jeg arbeidsledig i lang tid, og måtte også krysse av for at jeg var villig til å ta jobber i hele landet. Du er på ingen måte forpliktet til å aktivt søke jobber langt unna der du bor, slik jeg forstår er det mer en erklæring om at hvis anledningen byr seg, så er det ikke uaktuelt å flytte på seg.

NAV fulgte meg forsåvidt omtrent ikke opp på evigheter. Ingen kontroll med hva jeg faktisk gjorde og ikke gjorde. Først da jeg fikk ny saksbehandler ble jeg overhodet tatt på alvor, og landet ganske raskt jobben jeg fremdeles har og er strålende fornøyd med - i samme kommune som jeg selv bor, forøvrig.

Dessuten, med pandemiske tilstander jobber jo mange av oss gjerne hjemmefra uansett.

Skrevet

Bare for deg å søke på masse stilling i nærområdet som mange sier. Vet også at man søker på stillinger de ikke har kvalifikasjoner på, som lege, lærer uten utdannelse, innen finans, ledelse osv.

Flere gjør det enten for å møte kravet på 3 stillinger i uken og/eller gå lengst uten arbeid for så å intensivere mot slutten.

Anonymkode: 1d74b...4a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men de kan jo også flytte på seg.

Anonymkode: 17644...bbf

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...