Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet lenge på samme plass, og opplever arbeidsmengden som helt ekstrem. Det er kun brannslukking for det er ikke tid til noe annet. Forventningene er veldig uklare, og det gjør mer stadig irritert og oppgitt (leder har aldri tid, ingen har tid nesten). Mange av mine kollegaer har sluttet for lengst og sier at jobben er helt uutholdelig og at det er så alt for mye rot.

Dette er kollegaer som har jobbet andre lignende plasser tidligere, og deblir ikke mange årene på min arbeidsplass. Jeg har egentlig kun jobbet her, så kan ikke relatere eller tenke meg hvordan det er andre arbeidsplasser. Jeg har tidligere vært sykemeldt pga utbrenthet, men forskjell fra da til nå er at jeg ikke lar meg stresse så mye men blir sliten av uklare forventinger..

Jeg ønsker å søke meg bort, for jeg har så mye å gi, men denne arbeidsplassen tapper mer for energi. Er egentlig gresset grønnere på andre siden? Er en frykt å bytte arbeidsplass hvis det er enda verre.

Anonymkode: b2669...ae5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager at det ble rotete skrevet. Føler at når jeg har vært så lenge på samme arbeidsplass så et det vanskeligere å bytte beite. 

Anonymkode: b2669...ae5

Skrevet

Hva har du å tape da?

Virker som om i din situasjon så kan det være lurt å bytte :)

Skrevet

Arbeidsplassen din høres veldig stressende ut, og jeg tenker du bør absolutt søke deg bort et annet sted for som faen.

Hvem er det vel som har samme jobb hele livet?

Det er alltid litt ny giv i ny jobb synes jeg, og om det viste seg å ikke være alle tiders der, så kan du alltids gå videre til nytt. Du sier det er dritt der du der, folk som har jobbet andre steder slutter fordi din jobb er den verste i bransjen.. Dette er jo ikke noe å tenke på - du har null å tape og alt å vinne på å bytte.

Anonymkode: 2fa1c...858

• Liker 1
Skrevet

Det er et et uttrykk som heter noe sånt som at folk velger "et kjent helvete, fremfor et ukjent paradis". Det er tryggere med det man kjenner selv om det går utover helse og livsglede enn å kjenne på et ubehag og risiko ved å velge noe annet som å skifte jobb eller ta tak i helseutfordringer.

Stress er en del av mange jobber så det er en mulighet for at det også kan bli slitsomt i en ny jobb. Ihvertfall før du blir ordentlig kjent, men når du har kommet til det punktet du har gjort i din nåværende jobb så ser det ikke ut som du taper så mye på å forsøke noe annet. Det postive med ny arbeidsplass er du får nye erfaringer; blant annet hvordan ting gjøres i den nye virksomheten, ser andre kulturer, lederstiler m.m. Ikke minst så utvider du nettverket ditt som kan komme godt med hvis du ønsker deg over i noe annet enda lenger frem. Å kjenne folk har aldri skadet.

Anonymkode: d6c5c...011

• Liker 2
Skrevet

Hei!

Jeg har vært i en lignende situasjon som deg tidligere TS. Jobbet på en arbeidsplass innenfor helsevesenet med elendig ledelse som virkelig ikke kunne jobben sin. Nærmest umenneskelig arbeidsbelastning, uforsvarlig underbemanning, lite kvalitetssikring og kun telling av "tall". Svært lite fokus på å gjøre arbeidssituasjonen bedre for de ansatte. Og slik har det vært der i mange år grunnet en rigid og inkompetent ledelse. Stadig utskifting av ansatte, og ledelsen latet som de ikke forstod det, når alle så et mønster som var veldig tydelig. Veldig mange sluttet, og kun noen som ble igjen. Jeg som de fleste andre som startet med meg sluttet. Jeg innså det tidlig at en slik arbeidsplass ikke fortjener gode arbeidstakere, og jeg er mer verdt enn det. Vil anbefale deg å gjøre det samme. Det finnes mange gode arbeidsplasser, og når man er på en sånn plass og det har gått såpass langt, er det svært lite å tape på å søke seg vekk. Det er også tøft å ta tak i en vanskelig arbeidssituasjon og velge å gå videre! Heier på deg. 🤗

Anonymkode: 5f189...c9a

• Liker 1
Skrevet

Søk andre jobber, og når du får napp så søker du permisjon fra jobben du har nå. (Sjekk permisjonsreglementet på jobb, noen har åpning for et års ulønnet permisjon dersom ansettelsen har vart feks 5 år). Får du ikke permisjon, sier du opp. 

Permisjon vil holde døra tilbake på gløtt for deg, og da blir det kanskje ikke like skummelt å bytte jobb.  

Skrevet

Ja, som regel. 

Anonymkode: 9469d...3c4

• Liker 1
Skrevet

Man bør skifte jobb med jevne mellomrom uansett for å utvikle seg selv. Ofte ser det grønnere ut men det det ikke alltid. Uansett bør man skifte.

Anonymkode: f93cb...66d

• Liker 1
Skrevet

Stort sett hele arbeidslivet er sånn i dag, så det er som regel ikke grønnere. 

Anonymkode: 1880c...cfd

Skrevet

Jeg er vernepleier og har primært jobbet på bolig for psykisk utviklingshemmede. Aner ikke hva du jobber med, men det jeg kan si om min jobberfaring er at det er enorm forskjell fra bolig til bolig. Noen boliger er rolige uten tunge stell eller utfordrende atferd, andre er det full rulle fra morgen til kveld med tunge stell, flyvende stekepanner, offentlig onanering og selvskading.

Det er derimot ikke sikkert at sistnevnte trenger å være en dårlig arbeidsplass, men det stiller mye større krav til leder, organisering og kompetanse enn ved førstnevnte scenario. De siste årene jeg jobbet som vernepleier jobbet jeg på en plass hvor det var fullstendig texas døgnet rundt, alt var brannslukking, folk var sykemeldt i hytt og pine, ufaglærte som var fullstendig uegnet til å jobbe med mennesker, arbeidsmiljøloven ble glatt ignorert, folk jobbet doble skift, manglet hviletid osv. osv. Ledelsen var helt fraværende og manglet lederkompetanse.

En helg var jeg eneste personale som kunne gi medisiner på hele enheten(ja, jeg skrev avvik, skjedde ingenting). Vi snakker da om 15-ish boliger av varierende størrelse, alt fra 4 beboere til 14, og som skulle ha medisiner x ganger om dagen, med mat, uten mat, intervall mellom doser, medisiner som ikke var tabletter(klyx, vagiatorer, øyedråper, kremer osv), brukere som ikke ville ta medisinen, eventuell medisiner, akuttmedisiner, og ingenting var lagt opp og kontrollert, jeg måtte dobbeltkontrollere meg selv, tilogmed på A- og B-preparater. Tvang og makt ble brukt over en lav sko pga. mangel på personale og kompetanse, vedtak måtte skrives, folk var redde for å gå i kjelleren og hente bleier! Jeg utviklet grusomme psykiske symptomer som jeg aldri har hatt før, og så møtte jeg veggen.

Jeg jobber nå med helt andre arbeidsoppgaver dog forsåvidt innen helse. Men jobber ikke direkte med brukere lengre. Ikke fordi jeg ikke savner brukerne i seg selv(er jo ikke deres feil), men rammene rundt er helt ute på viddene. Så, ja, for meg var gresset uendelig mye grønnere. Men det er klart, hadde jeg bare byttet til en annen bolig så kunne historien vært en annen. Selv om det er vanskelig å forestille seg noe verre enn der jeg var :fnise:  Men om det er fryktelig der du er og du har vært der lenge, så skal det godt gjøres at det er verre andre steder. Det kan uansett være godt med et miljøskifte:)

Oi, dette ble lengre enn jeg trodde:P Ehm, håper dere stemmer riktig ved valget :fnise: 

Anonymkode: 5f310...665

Skrevet

Arbeidsplassen din minner veldig om der jeg er nå. Kan jeg spørre om hva du jobber med? Etter 4 år i denne stillingen som bare blir verre og verre har jeg endelig søkt meg bort. Jeg håper og tror at gresset er veldig mye grønnere på andre siden. 

Anonymkode: f740b...a43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...