Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet i bolig tidligere noe jeg ønsker etter utdanningen, men startet som lærling nylig og fikk vite at jeg skal være på sykehjem i 1,5 år. Jeg orker ikke. Føler jeg må holde tilbake tårene på jobb og blir snakket ned på av ansatte. Hvordan skal jeg overleve? Kan jeg virkelig bli tvunget til å være så lenge på sykehjem?

Anonymkode: c1c57...67e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Arbeidslivet kan desverre brutalt til tider... Mye man må lære og ekstremt merkelig oppførsel fra mennesker rundt om!

• Liker 3
Skrevet
goho skrev (3 timer siden):

Arbeidslivet kan desverre brutalt til tider... Mye man må lære og ekstremt merkelig oppførsel fra mennesker rundt om!

Det er så grusomt 😭 det gjør psykisk smertevondt. Hun ene ansatte i dag som er spydig serverte kake i dag til alle uten om meg.

• Liker 4
Skrevet

Ingen som har svar på spørsmålene?

Skrevet

Ta kontakt med fylkeskommunen  - rettleiingstenesta og/eller elev og læringombud i din fylkeskommune. 

Anonymkode: 408af...ab3

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ta kontakt med fylkeskommunen  - rettleiingstenesta og/eller elev og læringombud i din fylkeskommune. 

Takk for svar

• Liker 2
Skrevet

Du får lettere innpass blant de ansatte på sykehjemmet om du er engasjert, tar initiativ og viser engasjement for faget. Min erfaring er at 9 av 10 lærlinger er "ubrukelige", og dermed er det desverre lett å ha en negativ holdning mot nye lærlinger. 

Anonymkode: c2dab...6d7

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får lettere innpass blant de ansatte på sykehjemmet om du er engasjert, tar initiativ og viser engasjement for faget. Min erfaring er at 9 av 10 lærlinger er "ubrukelige", og dermed er det desverre lett å ha en negativ holdning mot nye lærlinger. 

Javel. men dette er et svar som oser av negativitet-det går an å være litt forståelsesfull.

Anonymkode: fa37d...1fd

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Javel. men dette er et svar som oser av negativitet-det går an å være litt forståelsesfull.

Anonymkode: fa37d...1fd

Negativitet er det sikkert, men det er faktisk ikke så rart om man mister motet av lærlinger som kun gleder seg til praksis et bestemt sted, som ikke svarer annet enn ja og og nei på spørsmål, og som er opptatt med mobilen i alle pauser. Det er min erfaring med lærlinger. 

• Liker 7
Skrevet

Skjønner deg godt. Jeg er spes.spl og hadde det også grusomt da jeg jobbet på et sykehjem. De var en gjeng møkkakjerringer rett og slett. Heldigvis er det ikke slik på alle sykehjem, og der jeg var i praksis var det mye bedre selv om jeg aldri har trivdes noe særlig med å jobbe med eldre. Men det er noe man må igjennom, så jeg støtter forslaget om å kontakte fylkeskommunen, for kanskje du kan få jobbe på et annet sykehjem :klemmer:

Anonymkode: afffb...60c

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Negativitet er det sikkert, men det er faktisk ikke så rart om man mister motet av lærlinger som kun gleder seg til praksis et bestemt sted, som ikke svarer annet enn ja og og nei på spørsmål, og som er opptatt med mobilen i alle pauser. Det er min erfaring med lærlinger. 

Vet du, man behandler ikke kollegaer (inkludert lærlinger) dårlig selv om de omså sitter på mobilen i pauser eller ikke svarer på spørsmål slik du ønsker. Det er ingen unnskyldning for å behandle folk dårlig. Min erfaring med de få lærlingene vi har i sykehus, er at de er kjempeflinke og arbeidssomme 😊 Det har nok mye med at de merker det er godt arbeidsmiljø, og at man dermed tør å stille mer spørsmål og være mer sosial. 

Det kan dermed godt være lærlingene merker du er sur og tverr, og da er det ikke rart de sitter på mobilen og ikke tør å svare deg mer enn ja og nei ;)

Anonymkode: afffb...60c

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Mitt inntrykk er helt noe annet. 9 av 10 instruktører og faglig ansvarlig i lærebedrift er helt ubrukelig. De kjenner ikke lærlingens interne opplæringsplan, opplæringsloven, lærlingens regelverk - og de kan heller ikke vurdere lærlingens læringsutbytte på en adekvat måte. De har mao ingen pedagogisk kompetanse.  
Mange lærlinger blir dårlig behandlet, og de får oppgaver som ingen andre vil gjøre. Lærlingen er der for å LÆRE noe. For ikke å nevne at lærlinger også opplever en del mobbing og diskriminering.

Håper det ordner seg ts, du har rett på å bytte lærested. 

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Okei. Jeg er ikke opptatt av telefonen i jobbtiden, og tatt flere stell alene til nå. Men jeg orker ikke sykehjem med dårlig arbeidsmiljø og ekstremt mye stell 🥲

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Om bedriften, sykehjemmet i dette tilfellet, mener at 90 % av lærlingene er "ubrukelige" er det kanskje ikke lærlingene som er problemet. 9 av 10 er ikke ubrukelige. Bedriften bør i så fall gå gjennom egne rutiner for hvordan de tar i mot lærlingene og hvordan de følges opp. Innstillingen og forventningen om at de fleste lærlingene er "ubrukelige" reflekterer heller en negativ arbeidskultur i bedriften og blant de som jobber der. 

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da dømmer man alle over en kam. Selv om du har opplevd noen slik, betyr ikke det at alle er sånn. 

Uansett gir ikke det grunn til å behandle folk dårlig. Hva slags eksempel er det? 

Ts, det er utrolig viktig å trives på jobb for å vokse og utvikle seg. Man tilbringer mye tid på arbeidsplassen, så det skal ikke være et sted du gruer deg til å gå pga ansatte. 

Anonymkode: a2f62...d24

• Liker 5
Skrevet

Hei ts.

Hva har du jobbet før? Hadde du noen jobber før?

Anonymkode: a7b9d...5e5

Skrevet

Har jobbet på sykehjem i mange år. Vet ikke hvordan du er, men har selv mye negative erfaringer med lærlinger. Det som går igjen er rett og slett latskap. Om du skal bli godt likt må du ta masse initiativ, ha en enorm stå på vilje, være aktiv og ikke bruke lang tid på den minste ting (det fungerer bare ikke). 

Anonymkode: e9d4d...d9b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei ts.

Hva har du jobbet før? Hadde du noen jobber før?

Anonymkode: a7b9d...5e5

Ved siden av skolen har jeg jobbet i bolig siden januar i år, vært på 2 og 2 alene men føler det var noe HELT annet. 2 av de var i 90 årene men veldig oppegående, og 2 i 60 årene. Føler hun som er mest diskriminerende er faglæreren her som også kommer til å bli sensoren (håper ikke hun har lov siden vi jobber sammen). Nå har jeg matpause men i stad fikk jeg høre hvor viktig det var å gjøre ting nøye fra starten av så man slapp ekstra jobb (ei med demens puttet en kopp oppi en kopp med biola som grisete mye), føler meg så ubrukelig 😰 Er det alderen min eller at jeg er ny som er problemet? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jobbet på sykehjem i mange år. Vet ikke hvordan du er, men har selv mye negative erfaringer med lærlinger. Det som går igjen er rett og slett latskap. Om du skal bli godt likt må du ta masse initiativ, ha en enorm stå på vilje, være aktiv og ikke bruke lang tid på den minste ting (det fungerer bare ikke). 

Anonymkode: e9d4d...d9b

Men det tar jo tid å lære seg noe. Jeg bruker lang tid når jeg er usikker  men når jeg er sikker på at det jeg gjør er riktig, så er jeg veldig effektiv og får ting unna fort (sånn som der jeg jobbet)

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg. Er det ikke noen formidling/nemnd for lærlinger du kan kontakte? 

Anonymkode: 59609...49d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...