Gå til innhold

Når skal vi lære oss å leve med viruset??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når skal vi lære oss å leve med et nytt i influensavirus? ! 

Enormt få blir alvorlig syke den dag i dag, ennå blir vi holdt nede og fratatt frihet som er vår menneskerett. Det er ikke lenger rettslig grunnlag til å holde oss fanget i trinn 3 av 5. det er stortingsvalg nå og ingen tar opp temaet. Hvordan kan vi stemme når vi ikke er et fritt folk, og når skal vi gå tilbake til normalt? Vi har lært oss å akseptere denne hverdagen virker det som, det svikter alle unge mellom 16-35 (ca) som mister viktige år av sitt sosiale liv 

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi lever da med det. Er vi virkelig fratatt frihet?  Holdes vi fanget? 

• Liker 17
Skrevet (endret)

Vi har levd med koronaviruset nå siden starten av 2020. Ja de åpner opp litt etter litt og vi kan fortsette å leve videre som normalt selv om man aldri får bort viruset. Resten av gjenåpningen kommer jo det også, men når det er så mye smitte som nå så er det helt innafor at de venter med videre gjenåpning. Jeg er glad de venter :) 

Svikter de unge? Man kan da være sosial selv om man ikke er helt tilbake til normalen enda. Jeg er da sosial og har vært det hele tiden. 

Nytt influensavirus vet jeg ikke. Dette er jo et koronavirus. Ikke influensavirus.

Endret av Warrior
Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring.

Vintermorgen, mod

Skrevet
Muskath skrev (2 timer siden):

Du er absolutt fratatt friheter nå også, selv om det er færre enn i vinter og i vår. Forsamlingsfriheten for eksempel. 

• Liker 5
Skrevet
Muskath skrev (8 timer siden):

I store deler av verden har de blitt fratatt friheten sin. Her i landet merkes det veldig på ytringsfriheten feks. Det meste vi leser via tabloid aviser i dag er nøye kontrollert. Vi leser det store aviser vil vi skal lese. Så, ja. Vi er i ferd med å miste mange grunnleggende rettigheter og grunnloven og 17. mai er i ferd med å bli ødelagt for mange.

• Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Sweetheaven said:

I store deler av verden har de blitt fratatt friheten sin. Her i landet merkes det veldig på ytringsfriheten feks. Det meste vi leser via tabloid aviser i dag er nøye kontrollert. Vi leser det store aviser vil vi skal lese. Så, ja. Vi er i ferd med å miste mange grunnleggende rettigheter og grunnloven og 17. mai er i ferd med å bli ødelagt for mange.

Hva er det du savner at avisene publiserer? Fake news?

https://www.midtnorskdebatt.no/meninger/kommentarer/2021/01/02/En-ubehagelig-sannhet-23231368.ece?rs3576821630625603712&t=1

• Liker 7
Skrevet
Tomatplanten skrev (15 timer siden):

Når skal vi lære oss å leve med et nytt i influensavirus? ! 

Enormt få blir alvorlig syke den dag i dag, ennå blir vi holdt nede og fratatt frihet som er vår menneskerett. Det er ikke lenger rettslig grunnlag til å holde oss fanget i trinn 3 av 5. det er stortingsvalg nå og ingen tar opp temaet. Hvordan kan vi stemme når vi ikke er et fritt folk, og når skal vi gå tilbake til normalt? Vi har lært oss å akseptere denne hverdagen virker det som, det svikter alle unge mellom 16-35 (ca) som mister viktige år av sitt sosiale liv 

Nå er ikke pandemien en straff fra myndigheter altså. Den er noe som har rammet hele verden og verden er nå fylt opp av disse virusene. Vi holder på å lære oss hvordan leve med de - ikke å gi opp kampen og bare overgi oss i virusets makt. Det innebærer at når en fare rammer noen så prøver man å beskytte seg mot den og beskyttelse mot virus gis ikke ved hjelp av at du må blande inn mest mulig sosialt liv eller babling om menneskerettigheter. Menneskets rett til trygghet og god helse bør kunne overgå behovet for å drikke seg drita og prate tull.

Skrevet
Lawyam skrev (5 timer siden):

Nå er ikke pandemien en straff fra myndigheter altså. Den er noe som har rammet hele verden og verden er nå fylt opp av disse virusene. Vi holder på å lære oss hvordan leve med de - ikke å gi opp kampen og bare overgi oss i virusets makt. Det innebærer at når en fare rammer noen så prøver man å beskytte seg mot den og beskyttelse mot virus gis ikke ved hjelp av at du må blande inn mest mulig sosialt liv eller babling om menneskerettigheter. Menneskets rett til trygghet og god helse bør kunne overgå behovet for å drikke seg drita og prate tull.

Grunnleggende uenig! Menneskets rett til frihet er viktigere. Og god helse er mye mer enn mangel på sykdom, for ikke å snakke om mye mer enn mangel på covid-19. Restriksjonene har ført til dårligere psykisk helse, mer overvekt og mer inaktivitet, med alle livsstilssykdommer dette vil føre til på sikt.

• Liker 7
Skrevet
velociraptor skrev (2 minutter siden):

Grunnleggende uenig! Menneskets rett til frihet er viktigere. Og god helse er mye mer enn mangel på sykdom, for ikke å snakke om mye mer enn mangel på covid-19. Restriksjonene har ført til dårligere psykisk helse, mer overvekt og mer inaktivitet, med alle livsstilssykdommer dette vil føre til på sikt.

Psykisk helse ; man å jobbe med seg selv og VILLE bli bedre. Ikke skylde på alt mulig annet! Nå snakker jeg om slik som lar seg jobbe med. Og for å si det ; jeg har vært i kjelleren selv og jobbet meg opp igjen. På ren vilje! Overvekt og livstil ; ingen tvinger noen til å spise usunt, drikk og røyke eller være passiv. Selv i en pandemi ligger mulighetene foran deg. 

Alt sitter i hodet. 

Skrevet
Gagaen skrev (Akkurat nå):

Psykisk helse ; man å jobbe med seg selv og VILLE bli bedre. Ikke skylde på alt mulig annet! Nå snakker jeg om slik som lar seg jobbe med. Og for å si det ; jeg har vært i kjelleren selv og jobbet meg opp igjen. På ren vilje! Overvekt og livstil ; ingen tvinger noen til å spise usunt, drikk og røyke eller være passiv. Selv i en pandemi ligger mulighetene foran deg. 

Alt sitter i hodet. 

Du kan også frivillig velge å isolere deg, bruke munnbind og hansker og gassmaske for alt jeg bryr meg, ha dle all mat på nett, og holde god avstand til alle andre mennesker, uten å kreve at alle andre også må gjøre det. Selv i en pandemi uten påtvungne restriksjoner ligger mulighetene foran deg.

Ellers skjønner jeg ikke hvorfor du tror jeg er overvektig eller har dårlig psykisk helse. Jeg snakker om tallene som myndighetene og media rapporterer om.

Ingen tvinger deg til å ta kollektiv, klemme venner, dra på fester, på cafe eller på utesteder, hvis du ikke ønsker.

• Liker 4
Skrevet
Krantz94 skrev (7 timer siden):

Absolutt ikke, fake News finner man uansett dersom man søker dette. Men heller et nyansert bilde av hele pandemien. Det er sjelden det er kun negative eller positive sider ved en sak. Savner kanskje mer at flere får fagfolk får uttale seg uten at de blir stemplet som det ene eller det andre. 

• Liker 5
Skrevet
velociraptor skrev (21 minutter siden):

Men man kunne ventet til de aller fleste var fullvaksinert, det gjorde man ikke. Og nå spres smitte i betydelig grad igjen, noe som vil føre til behov for nye tiltak. Sannsynligvis blir det behov for å stenge skolene et skoleår til, og sosialisering forbys for all overskuelig fremtid. 

Skrevet
Capt. Obvious skrev (12 minutter siden):

Men man kunne ventet til de aller fleste var fullvaksinert, det gjorde man ikke. Og nå spres smitte i betydelig grad igjen, noe som vil føre til behov for nye tiltak. Sannsynligvis blir det behov for å stenge skolene et skoleår til, og sosialisering forbys for all overskuelig fremtid. 

Ja, jeg synes man burde holdt grensene stengt (typ pålagt karantenehotell også for vaksinerte) til alle som ønsket var fullvaksinerte.

Men når de nå ikke gjorde det håper jeg de ikke stenger ned igjen, uansett.

Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg synes man burde holdt grensene stengt (typ pålagt karantenehotell også for vaksinerte) til alle som ønsket var fullvaksinerte.

Men på hvilket grunnlag å holde vaksinerte på hotell? Jeg bare spør. 😊 

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Dette er ønsket å være en reflektert tråd om det å leve med et nytt virus sett i sammenheng med dagens situasjon, har ingen grunnlag i konspirasjoner, vaskineskepsis ol. 

Spørsmålet er, kan vi leve med dette? Vil viruset noengang forsvinne? Trolig ikke. Hva er da neste steg for oss som mennesker ? 

Skrevet
Tomatplanten skrev (7 minutter siden):

Men på hvilket grunnlag å holde vaksinerte på hotell? Jeg bare spør. 😊 

Hovedsaklig fordi det er så kjipt at det ville begrenset antallet reisende, og dermed dratt mindre smitte inn i landet…

Ellers synes jeg det burde være isolat på karantenehotell, altså at man ikke får lov å forlate rommet i løpet av oppholdet. Sånn det har vært gjort til nå er det jo helt meningsløst, annet enn altså at det kanskje hindrer en del reiser fordi folk ikke orker å måtte på karantenehotell

Og jeg synes ikke vaksinene burde gi fritak siden vaksinerte også sprer smitte, om enn i mindre grad. Men så snart alle som ønsker har fått begge vaksinedosene burde man jo fjerne alt av restriksjoner. 

Skrevet
Tomatplanten skrev (3 minutter siden):

Ts her. Dette er ønsket å være en reflektert tråd om det å leve med et nytt virus sett i sammenheng med dagens situasjon, har ingen grunnlag i konspirasjoner, vaskineskepsis ol. 

Spørsmålet er, kan vi leve med dette? Vil viruset noengang forsvinne? Trolig ikke. Hva er da neste steg for oss som mennesker ? 

Hvorfor tenker du at vi ikke kan lære å leve med det? Jsg tror heller ikke det vil forsvinne, men er ikke «løsningen» da bare å godta at vi har en ny trussel i samfunnet, som en del gamle og syke og noen få yngre dør av innimellom, kanskje levealderen går litt ned…? 

Litt som at de i Afrika lever med at malaria er en kontant trussel man ikke får gjort noe med, så får man bare krysse fingrene for at ikke akkurat din unge dør av malaria.

Jeg har mer tro på å lære å leve med at det er en knøttliten sjangs for at man får corona og dør, enn på at alle skal lære å leve som fanger med restriksjoner på sosial kontakt i det lange løp. 

• Liker 4
Skrevet
Lawyam skrev (6 timer siden):

Menneskets rett til trygghet og god helse bør kunne overgå behovet for å drikke seg drita og prate tull.

Tull. Dette er et spørsmål om avveining av forskjellige verdier. Vi ville f.eks. spart mange liv hvert år hvis alle fartsgrenser ble satt til 30 km/t. Eller enda verre, hvis bilkjøring ble forbudt. Men det er ikke slik verden fungerer. Politikk handler om avveining av fordeler og ulemper mot hverandre, og i vestlige liberale demokratier er individuell frihet høyt verdsatt. Det er en nøkkelprinsipp som selve demokratiet hviler på. Det du skriver er i realiteten akkurat det samme som totalitære og autoritære samfunn er basert på. Trygghet fremfor frihet.

• Liker 6
Skrevet
velociraptor skrev (42 minutter siden):

Litt sent for det nå, så da må man bruke virkemidlene man har nå, som vil være skolestengning og forbud mot all sosialisering i overskuelig fremtid. 

• Liker 1
  • Opprett ny...