Gå til innhold

Ny jobb- trenger "kontorklær"!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått meg ny jobb, og trenger  også ny garderobe. Tenker jeg må ha pene "kontorklær" som blazer osv. Jeg er egentlig en slask som vanligvis går i joggebukse og bruker bæreposer i stedet for vesker, så her trengs det er forandring. 

Kan dere hjelpe meg med litt inspirasjon, forslag til antrekk, forslag til nettsider osv?
Jeg er 24 år og slank. 

Sko er også et problem! Hvilke sko bruker man til slike antrekk? Har bred fot og er ikke vant til å gå med hæler. Bittelitt hæl går kanskje fint om det er det som er normalt, noen som har tips? :S

Anonymkode: 1b61f...131

Skrevet

Hva slags budsjett har du? Er det en uttalt dresscode på jobben? Hva hadde de som intervjuet deg på seg?

Anonymkode: 23c2b...cf1

• Liker 1
Skrevet

På min jobb har vi medium pen dresscode men det er helt ok med pene sneakers feks. 

Jeg har også brukt en del sorte skinnsko, orker ikke gå med hæl på jobb.. på høst og vinter er det fint med lave boots, ankelstøvletter eller liknende.

image.png.0776e93a32506ae6e275e41bb6f186bd.png

image.png.e55eedf8cc10c74e3d40a547f6fd71e9.png

image.png.12d7a04ce5e099563540ebc68572f28a.png

image.png.497088513e39e8e2e016aaa191d0a0a7.png

Anonymkode: 6c7ef...ebf

• Liker 4
Skrevet

Ville begynt med noe pent men behagelig, feks bukser med vide bein og behagelig linning, sammen med skjorte. Da kan du ha feks ankelstøvletter eller mørke sneakers.

Bruk pinterest og søk på work outfit. Norge har stort sett ganske avslappet kleskode med noen unntak, heldigvis, så ikke sikkert du trenger så veldig formelle klær. 

Anonymkode: 539b6...b9a

• Liker 2
Skrevet

Litt avhengig av dress-code på jobben din ville jeg nok tenkt litt på at du skal være behagelig også og ikke føle at du har kledd deg ut. Jeg har også en veldig avslappet klesstil utenom jobb og da jeg begynte å jobbe på kontor kjøpte jeg blazere osv. Men etterhvert har jobbgarderoben min nærmet seg mer min vanlige garderobe og istedet for blazer bruker jeg cardigan. Istedet for dressbukse har jeg vanlige sorte stretchbukser. Istedet for kjole har jeg ofte skjørt og en enkel topp/tskjorte - osv. Min standarduniform på kontoret er sort bukse eller mørke jeans, en pen men ganske nøytral topp og en cardigan, eller en vanlig genser (ikke hettegenser, gjerne pene strikkegensere på vinter og tynne gensere på vår/tidlig høst)

På H&M sin nettside har de forresten en egen "Kontorklær"-kategori, du kan jo finne noe der: https://www2.hm.com/no_no/dame/fest/kontorplagg.html

• Liker 2
Skrevet

Jeg bruker også en del bluser eller skjorter :) De trenger ikke være veldig pyntet/pene man ser likevel ordentlig ut.

Skrevet

HM har ganske mye kontorklær, ikke så dyrt heller👍

Anonymkode: 8c4df...1c7

Skrevet

Kjøp pene bluser og skjorter 😊 du finner masse fint på Fretex, majoriteten av de pene blusene og genserene mine er fra Fretex eller FINN 😅

Anonymkode: ba33e...7a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjøp pene bluser og skjorter 😊 du finner masse fint på Fretex, majoriteten av de pene blusene og genserene mine er fra Fretex eller FINN 😅

Vil bare legge til at Fretex og Uff har nettbutikk, så du slipper å gå ut. Har også bestilt hjemlevering når jeg har kjøpt på FINN, veldig enkelt og greit 😊

Skrevet

Gå for noe enkelt, sorte bukser med sorte sneakers evt ankelstøvletter og en enkel genser i tynn ull uten utringning og mønster i feks marineblått eller beige. Jeg er også glad i genserkjoler med pen strømpebukse og ankelstøvletter.

Skrevet

Kan anbefale både HM og NAKD til noenlunde rimelige finklær. Kjøpte meg nettop en klassisk blazer fra NAKD og kvaliteten virker god - spesielt med tanke på prisen. 

Anonymkode: 24913...a5e

Skrevet

Tusen takk for alle svar og tips!
Jeg ble headhuntet så har ikke vært på intervju eller møtt kollegaene enda, men jeg er ganske sikker på at han som headhuntet meg går med dress daglig. 

Ang. budsjett, så har jeg egentlig ikke et- Ønsker kvalitetsklær som ikke fort blir slitt, formløse osv. 

Synes det er vanskelig ang. overdel da jeg er slank med pupper- ser så fort vulgært ut. Noen som har flere tips til overdeler? Hva ser best ut i blazer for eksempel? T-skjorte, bluse, skjorte osv?

Har noen tips til lange behagelige skjørt og kjoler som ikke ser for sexy ut? Må i såfall gå under knærne, siden jeg har så stygge knær. 😄 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for alle svar og tips!
Jeg ble headhuntet så har ikke vært på intervju eller møtt kollegaene enda, men jeg er ganske sikker på at han som headhuntet meg går med dress daglig. 

Ang. budsjett, så har jeg egentlig ikke et- Ønsker kvalitetsklær som ikke fort blir slitt, formløse osv. 

Synes det er vanskelig ang. overdel da jeg er slank med pupper- ser så fort vulgært ut. Noen som har flere tips til overdeler? Hva ser best ut i blazer for eksempel? T-skjorte, bluse, skjorte osv?

Har noen tips til lange behagelige skjørt og kjoler som ikke ser for sexy ut? Må i såfall gå under knærne, siden jeg har så stygge knær. 😄 

Siden du vet lite om hva de andre på jobben går med, vent med å gjøre store innkjøp før du har vært der litt å sett. Møt opp de første dagene med mørk «dress»bukse og en skjorte/bluse i nøytral farge. Det er aldri feil. Har du store pupper unngå trange og utringede overdeler. Det meste ellers går bra, men storbystede kan jo se litt firkantete ut i blazer synes jeg, så velg blazer med omhu (eller velg heller mykere jakker/overdeler.)

Anonymkode: 63ffe...69a

• Liker 3
Skrevet

Anbefaler på det sterkeste disse buksene fra inwear. God kvalitet, deilig p ha på seg og ser bra ut. Er store i størrelsene. Jeg bruker 38 mulig litt mindre. Måtte ha 34 i disse. Har siste par årene kjøpt de i flere farger. Favorittene til jobb er blå og sort.

Anonymkode: 1f3c9...a45

Annonse
Skrevet

Plaggets materiale er alfa og omega. Styr unna polyester, nylon og syntetiske materialer. Klærne bør være av bomull, ull, silke eller lin, dvs. naturmaterialer. Viskose av bambus er også innafor. 

Fram til du får et greit inntrykk av kleskoden på arbeidsplassen så er et par pene bukser og en pen nøytral topp innafor. Det blir sjelden feil. 

Anonymkode: ffe4f...188

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

https://www.inwear.com/nb-no/marine-blue-nicaiw-pants-30104179-10299

greit å sende med link også kanskje;)

Anonymkode: 1f3c9...a45

TS slipper nok lett unna med disse buksene (på tross av at de ser litt ut som joggebukser på modellbildet 🤔), men; 88% polyester?? Til 900 kr? Jeg ville ha styrt unna, og heller skaffet meg et par ok bukser i ullblanding. 

• Liker 1
Skrevet

Noe slikt? 

https://www.booztlet.com/no/no/filippa-k/ivy-suiting-trouser_20459289/20459320?navId=35&group=listing

eller:

https://www.booztlet.com/no/no/toteme/troia_19491657/19491661?navId=35&group=listing

Vær obs på at de fleste kontorarbeidsplasser ikke har så formell klesstil som man kanskje skulle tro, men ei pen bukse kan kles både opp og ned og bør finnes i de fleste garderober :) Dersom du jobber et sted med dress code så er kjoler og pencil-skjørt et greit sted å begynne (type konvoluttkjolen fra Tiger of Sweden) 

Skrevet

Fillippa K er et godt tips.

Anonymkode: a9b70...346

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...