AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Har en venninne som har dårlig relasjon til mat. Hun har en sykdom (uten at jeg vil nevne hva, for å holde oss anonyme), som gjør vektnedgang vanskelig. Ifht BMI er hun på den øvre grensen på overvekt, men ikke fedme. Hun hater at hun veier så mye og det er et veldig følsomt tema. Jeg har alltid hatt normal bmi, men har kost meg litt for mye med godt i denne korona tid 😂 veier nå det samme som venninnen min, og jeg hater det selv. Men jeg har gode muligheter til å komme meg ned til tidligere vekt! Har begynt å slanke meg, og det funker bra. Jeg går ned en halv kg i uka. Jeg er veldig lav, og det er små marginer det er snakk om. Møter venninnen min ca 1 gang i uken, eller annen hver uke. Men hver gang vi er sammen, så er det så stort fokus på mat. Det skal lages mat og spises mat, hele tiden. Jeg tørr ikke kommentere det, da det er et såpass følsomt tema pga hennes sykdom. Før så gikk det bra, da holdt jeg bare samme vekten. Men nå, som jeg er i kalori underskudd, så legger jeg på meg igjen 😰 Var hos venninnen min i helgen, og daten etter så veide jeg en halv kg mer!! Så vekten står nå stille, selv om jeg er i et ganske stort kalori underskudd ellers. Opp og ned, opp og ned…. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette 😓 Det blir umulig å foreslå sunnere alternativer, da venninnen min ikke en gang klarer å se i mitt kjøleskap (lett varer) uten å bli følsom og lei seg Jeg ser ikke noe annen vei enn å ikke være med henne? Er så vanskelig!! Anonymkode: 59999...516
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Du får rett og slett spise mindre porsjoner og ikke spise snack når du er med henne. At hun ikke klarer å regulere egne følelser mtp vekt og "blir lei seg" av å se kjøleskapet ditt(!) er ikke noe som vedkommer deg. Har hun psykiske problemer så må hun ta ansvar og oppsøke psykologisk hjelp. Har hun ikke psykiske problemer, men bare velger å leve med dårlig regulerte følelser så må hun som voksen egentlig bare slutte med det. At noen av oss er "mer følsomme" enn andre er en myte. Noen av oss har godt regulerte følelser, har tatt jobben med å regulere dem, andre har ikke tatt den jobben. De som ikke har det må jobbe for å oppnå det, gitt ta de ønsker være ansvarlige mennesker. Å være "følsom" er å legge ansvaret for regulering av egne følelser på andre, og det er faktisk ikke greit. Anonymkode: 50a48...0eb 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 At vekten svinger en halv kilo fra dag til dag er helt normalt. Den svinger av og til med en halvkilo fra morgen til kveld. Det har med om du har spist salt mat, drukket alkohol, mye karbohydrater, trent osv. Det betyr ingenting for vektnedgangen din, det som teller er at du er tilbake på rett spor i det øyeblikket du trør over din egen dørstokk. Anbefaler å veie deg maks en gang i uka. Å veie seg hver dag er mer deprimerende enn oppløftende. Anonymkode: 4e629...843 15
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Off da, høres ikke bra ut, selv funker kroppen min veldig bra på moderat lavkarbo, og faste. Da kan du f.eks legge inn en faste periode før du treffer venninen din, og en etterpå, så gjelder det seg mer ut. Ikke sikkert du orker å spise så mye heller, for magesekken tåler mindre mat når du faster. Også ville jeg heller fokusert på ekte råvarer istedet for lett produkter, kroppen klarer ikke helt skjønne hva lettprodukter er, og da spiser man gjerne mer. Men hvis du spiser råvarer blir du fortere mett, og spiser automatisk mindre kalorier. Anonymkode: e6848...bd2 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du får rett og slett spise mindre porsjoner og ikke spise snack når du er med henne. At hun ikke klarer å regulere egne følelser mtp vekt og "blir lei seg" av å se kjøleskapet ditt(!) er ikke noe som vedkommer deg. Har hun psykiske problemer så må hun ta ansvar og oppsøke psykologisk hjelp. Har hun ikke psykiske problemer, men bare velger å leve med dårlig regulerte følelser så må hun som voksen egentlig bare slutte med det. At noen av oss er "mer følsomme" enn andre er en myte. Noen av oss har godt regulerte følelser, har tatt jobben med å regulere dem, andre har ikke tatt den jobben. De som ikke har det må jobbe for å oppnå det, gitt ta de ønsker være ansvarlige mennesker. Å være "følsom" er å legge ansvaret for regulering av egne følelser på andre, og det er faktisk ikke greit. Anonymkode: 50a48...0eb Jeg forstår. Men da er jeg jo tilbake til det samme spørsmålet, - kan vi ikke være venner nå? 😫 For jeg kan jo ikke hjelpe hun med de følelsene. Den kompetansen har jeg ikke 😕 og hun går allerede til psykolog Når det kommer til porsjoner, så er hun såpass gjestfri at hun fyller på tallerkenen min, igjen og igjen og alltid veldig mye mat. Om jeg spiser lite, og hun legger merke til det, etter å ha dyttet i seg mye, så blir det vonde følelser igjen Jeg føler jo at min egen helse må komme foran hennes psykiske helse, og jeg vet ikke hvordan balansere det om jeg ikke skal ta avstand 😕 ts Anonymkode: 59999...516 1
Rosmarin(ert) Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 Kan dere gjøre noe annet enn å spise mat sammen? 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 Det er jo et helt unormalt forhold der alt samvær består i at du kommer til henne, og dere snakker om, lager og spiser mat, der hun fyller på din tallerken igjen og igjen. Hvis dette er absolutt eneste måten hun vil møtes på, så kanskje vennskapet er litt over. Du må si ifra at du slanker deg og vil spise lite, og holde deg til det. Så får hun bli lei seg, så kan dere snakke om det, eller ikke. Anonymkode: 50eab...a1f 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Du må jo bare si det til henne. Å promotere sunne matvaner er da ikke feil. Spesielt siden hun sliter med overvekt. At hun er følsom og gråter hvis hun ser i er sunt kjøleskap, det der må du hjelpe henne med;) La henne eksponeres for sunne vaner. Anonymkode: 42be5...9ae 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Og husk at om dette gjelder bulimi så trenger du ikke være en enabeler. Anonymkode: 42be5...9ae 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): At vekten svinger en halv kilo fra dag til dag er helt normalt. Den svinger av og til med en halvkilo fra morgen til kveld. Det har med om du har spist salt mat, drukket alkohol, mye karbohydrater, trent osv. Det betyr ingenting for vektnedgangen din, det som teller er at du er tilbake på rett spor i det øyeblikket du trør over din egen dørstokk. Anbefaler å veie deg maks en gang i uka. Å veie seg hver dag er mer deprimerende enn oppløftende. Anonymkode: 4e629...843 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Off da, høres ikke bra ut, selv funker kroppen min veldig bra på moderat lavkarbo, og faste. Da kan du f.eks legge inn en faste periode før du treffer venninen din, og en etterpå, så gjelder det seg mer ut. Ikke sikkert du orker å spise så mye heller, for magesekken tåler mindre mat når du faster. Også ville jeg heller fokusert på ekte råvarer istedet for lett produkter, kroppen klarer ikke helt skjønne hva lettprodukter er, og da spiser man gjerne mer. Men hvis du spiser råvarer blir du fortere mett, og spiser automatisk mindre kalorier. Anonymkode: e6848...bd2 Om jeg hadde ønsket tilbakemelding på vektnedgang, så hadde jeg satt denne tråden under «kropp og helse» 😅 Men vet det er lett å misforstå, da jeg skriver mye om helse relaterte situasjoner. Men jeg har plassert det under «vennskap og sosiale relasjoner», for det er det jeg syntes er vanskelig med dette her. Men for å svare dere på det dere skrev: Vet at vekten kan variere, særlig ifht dag og kveld. Jeg veier meg til samme tid hver dag og har veldig god kontroll. For meg fungerer det best å veie seg hver dag, men har forståelse for de som er mer komfortabel med å veie seg en gang i uken. Uten å skeie ut, så går jeg ned en halv kilo i uken. Jeg står stille om jeg skeier ut, og det er det ikke rom for nå. Slikt kan jeg holde på når jeg skal holde vekt målet, men ikke når jeg er i kalori underskudd. Jeg har et spise vindu på 6 timer og det har fungert veldig godt for meg. Men dette blir også problematisk i møte med venninnen min, da mat for hun er knyttet til alle mulige aktiviteter hele tiden. Jeg har ikke veldig lyst til å sulte meg før jeg møter hun, og det vi spiser sammen er mer enn mitt totale daglige kalori inntak. Jeg har prøvd, men den dagen blir da helt grusom for meg, da mye av det hun ønsker vi skal spise er energitom mat med masse karbohydrater. For meg så fungerer lett produkter veldig godt, særlig lette meieri produkter og rent kylling kjøtt og grønnsaker ect. (Tomat, agurk). ts Anonymkode: 59999...516 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 Jeg har gode venninner jeg nesten aldri spiser sammen med. Og de ser ALDRI i mitt kjøleskap, hvorfor skulle de det? Kan dere ikke gå tur, handle, se tv-serier sammen, drikke vin, kaffe, te, ha korte møter der dere skravler litt, snakke på telefonen, gå på kino, la deg stå for maten hvis det skal spises? Anonymkode: 50eab...a1f 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 Rosmarin(ert) skrev (5 minutter siden): Kan dere gjøre noe annet enn å spise mat sammen? Jeg har prøvd å finne på ting å gjøre som ikke inkluderer mat, men hun får til å skvise det inn hele tiden 😫 Tur - stor nistepakke hun har pakket som hun vil vi skal dele, og uansett hvor vi drar så er det jo alltid en eller annen cafe, bensinstasjon eller butikk. Å være hjemme hos hun betyr hvertfall mat. Hjemme hos meg, så må hun ta med sin egen mat, og da skal hun også dele. Men jeg tar gjerne imot råd ang aktiviteter hvor man kan unngå mat! Det setter jeg stor pris på, for jeg er tom for idéer ts Anonymkode: 59999...516 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er jo et helt unormalt forhold der alt samvær består i at du kommer til henne, og dere snakker om, lager og spiser mat, der hun fyller på din tallerken igjen og igjen. Hvis dette er absolutt eneste måten hun vil møtes på, så kanskje vennskapet er litt over. Du må si ifra at du slanker deg og vil spise lite, og holde deg til det. Så får hun bli lei seg, så kan dere snakke om det, eller ikke. Anonymkode: 50eab...a1f Er litt der jeg står. Jeg har prøvd å ta det opp, men før jeg får snakket ferdig så tørr jeg ikke dra den lenger, for hun blir så lei seg. Så jeg bytter samtale emne. Det blir litt for belastende for meg å snakke med hun om det, for hun går i negative tankesirkler, og jeg tenker dette er mer psykolog samtaler. Jeg har rett og slett ikke kunnskapen til å ta den samtalen ts Anonymkode: 59999...516 2
bib_84 Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 Venninnen din har det sikkert vanskelig, og jeg synes ikke du skal avslutte vennskapet. Samtidig skal ikke du hindres i å leve/spise som du vil, det blir også feil. Du må bare si ifra til henne, også må både hun og du tåle at hun blir såret og får vanskelige følelser. Du behøver ikke fortelle at du slanker deg og teller kalorier, bare si at «nå er jeg forsynt, det var veldig godt, men jeg skal ikke ha mer. Skal jeg lage en kopp kaffe/te til oss?» Også gå tilbake til andre samtaleemner. Blir hun veldig vondbråten så får du prøve å ta samtalen: «det virker som du er lei deg, er det noe du vil snakke om?» og ta det derifra. 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må jo bare si det til henne. Å promotere sunne matvaner er da ikke feil. Spesielt siden hun sliter med overvekt. At hun er følsom og gråter hvis hun ser i er sunt kjøleskap, det der må du hjelpe henne med;) La henne eksponeres for sunne vaner. Anonymkode: 42be5...9ae Jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre for å hjelpe, for jeg har ikke kunnskapen. Hun går jo til psykolog for akkurat dette. ts Anonymkode: 59999...516 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Og husk at om dette gjelder bulimi så trenger du ikke være en enabeler. Anonymkode: 42be5...9ae Hva er en enabeler? 😳 beklager om det er dumt spørsmål 😳 ts Anonymkode: 59999...516 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har gode venninner jeg nesten aldri spiser sammen med. Og de ser ALDRI i mitt kjøleskap, hvorfor skulle de det? Kan dere ikke gå tur, handle, se tv-serier sammen, drikke vin, kaffe, te, ha korte møter der dere skravler litt, snakke på telefonen, gå på kino, la deg stå for maten hvis det skal spises? Anonymkode: 50eab...a1f Jeg har det jeg også, heldigvis 😅 Men hun er veldig fokusert og opptatt av mat. Alt planlegges rundt mat. Før gikk det fint, men ikke nå mens jeg slanker meg 😓 Tur- nistepakke, handle-må innom butikken/kafe, tvserie- mat på bordet, vin-ost/kjeks/tapas, kaffe og te- alltid noe mat. Det blir aldri korte møter, da alt planlegges rundt noe mat. Har vært innom for å levere noe, og da står hun alltid klar med noe hun har laget som jeg bare MÅ komme inn å smake på. Jeg kan ikke stå for maten, eller jeg har prøvd, men hun tar ofte over 😅 og tar med masse vi kan ha ved siden av maten, og både før maten, mens vi lager maten og dessert +++ ts Anonymkode: 59999...516 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 bib_84 skrev (9 minutter siden): Venninnen din har det sikkert vanskelig, og jeg synes ikke du skal avslutte vennskapet. Samtidig skal ikke du hindres i å leve/spise som du vil, det blir også feil. Du må bare si ifra til henne, også må både hun og du tåle at hun blir såret og får vanskelige følelser. Du behøver ikke fortelle at du slanker deg og teller kalorier, bare si at «nå er jeg forsynt, det var veldig godt, men jeg skal ikke ha mer. Skal jeg lage en kopp kaffe/te til oss?» Også gå tilbake til andre samtaleemner. Blir hun veldig vondbråten så får du prøve å ta samtalen: «det virker som du er lei deg, er det noe du vil snakke om?» og ta det derifra. Ja hun har det vanskelig Har prøvd si at nå er jeg mett, og det godtar hun. Men det går sjeldent en time, før hun har lyst til å spise noe mer. Og da blir hun lei seg og føler seg feit om ikke jeg spiser. Det blir da så tydelig for hun, hvor mye mer hun spiser enn meg. Jeg har gjentatte ganger prøvet snakke om det, spørre om hun vil snakke osv. Men det er kun negative tanke sirkler, som jeg ikke har kunnskapen på hvordan få hun til å bryte ut av de 😕 ts Anonymkode: 59999...516 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Gi beskjed, respektere hun ikke det, kutt henne ut. Anonymkode: c1ff5...f86 2
got2go Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en venninne som har dårlig relasjon til mat. Hun har en sykdom (uten at jeg vil nevne hva, for å holde oss anonyme), som gjør vektnedgang vanskelig. Ifht BMI er hun på den øvre grensen på overvekt, men ikke fedme. Hun hater at hun veier så mye og det er et veldig følsomt tema. Jeg har alltid hatt normal bmi, men har kost meg litt for mye med godt i denne korona tid 😂 veier nå det samme som venninnen min, og jeg hater det selv. Men jeg har gode muligheter til å komme meg ned til tidligere vekt! Har begynt å slanke meg, og det funker bra. Jeg går ned en halv kg i uka. Jeg er veldig lav, og det er små marginer det er snakk om. Møter venninnen min ca 1 gang i uken, eller annen hver uke. Men hver gang vi er sammen, så er det så stort fokus på mat. Det skal lages mat og spises mat, hele tiden. Jeg tørr ikke kommentere det, da det er et såpass følsomt tema pga hennes sykdom. Før så gikk det bra, da holdt jeg bare samme vekten. Men nå, som jeg er i kalori underskudd, så legger jeg på meg igjen 😰 Var hos venninnen min i helgen, og daten etter så veide jeg en halv kg mer!! Så vekten står nå stille, selv om jeg er i et ganske stort kalori underskudd ellers. Opp og ned, opp og ned…. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette 😓 Det blir umulig å foreslå sunnere alternativer, da venninnen min ikke en gang klarer å se i mitt kjøleskap (lett varer) uten å bli følsom og lei seg Jeg ser ikke noe annen vei enn å ikke være med henne? Er så vanskelig!! Anonymkode: 59999...516 Du må jo bare si at dere må finne på noe annet enn å spise når dere er sammen! Er ikke verre enn det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå