AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Har sett i en del tråder, nå nylig i en tråd om hvorvidt mannen skulle ta omsorgsdager når mammaen var hjemme med en nyfødt og et sykt barn. Da er det overraskende mange som skriver at de har slitt seg ut med syke barn hjemme, vært hjemme alene med barn over lang tid, ikke sovet, «tatt seg sammen» og «bitt tenna sammen». Og mener at trådstarter skal gjøre det samme. Men hvis man har opplevd hvor slitsomt og utmattende det er, hvorfor ønsker man ikke bedre for andre? Er det noe poeng at andre må gå gjennom samme slitet som en selv? Anonymkode: 09712...668 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Jeg syns også dette er et merkelig fenomen. Vi har en velferdsstat, heldigvis, og kan benytte oss av velferdsordninger. Noen virker veldig rigide på dette og mener at det kun er egen død som er gyldig grunn til fravær. Man skal ikke ta ut alle egenmeldingsdagene sine hvert år fordi man har "krav" på det, og kanskje også har littegrann hodepine hvis man kjenner etter. Man går på jobb med litt hodepine. Det er ikke veldig utfordrende å gå på jobb med litt hodepine. Det er det derimot å være hjemme med en nyfødt og et annet sykt barn. Man bør jo også skjerme den nyfødte fra smitte. I det tilfellet syns jeg det er heeeelt innafor at far tar én eller flere "sykt barn"-dager. Anonymkode: da797...415 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Kanskje det er noe med det at hvis andre lar mannen bruke omsorgsdager til slikt, så vil ens egen innsats ha vært bortkastet? Altså at de angrer på at de selv strakk seg så langt? Anonymkode: 7938f...de9 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Nå har ikke jeg svart i noen slike tråder, men slik jeg ser det er ikke saken at man vil at andre skal ha det like ille som en selv, men at man vil å vise at det er mulig å få til uten at mannen tar omsorgsdager og samtidig prøve å få andre til å forstå at slike velferdsordninger er et gode som vi er avhengige av at ikke brukes i tide og utide. Det er mange land hvor det aldri hadde vært mulig for en mann å få omsorgsdager, og hvis dette misbrukes i Norge forsvinner det nok om noen år eller blir redusert på noe vis. Vi er mange som mener at både omsorgsdager og sykedager er noe som brukes når man virkelig MÅ og ikke bare fordi det er litt slitsomt noen dager. Å ha slike fantastiske ordninger betyr dessverre for mange at det blir veldig lettvint å benytte seg av og at terskelen for å tåle litt slit og søvnløshet blir veldig mye lavere. Anonymkode: d3f2d...10a 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 Jeg tror mange ønsker forståelse. En vei dit er at andre forstår hva man har gått igjennom, gjennom å oppleve det selv. Og noen ønsker kanskje hjelp eller mer omtanke. Nå har ikke jeg opplevd ekstremt mye vondt men av det jeg har opplevd er det ikke sånn at jeg ønsker folk skal oppleve det. Samtidig har det ført til læring hos meg på områder jeg skulle ønsket at andre også kunne hatt mer forståelse for. Anonymkode: e541e...83a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå