Gå til innhold

Covid vaksine - ja eller nei

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva dere andre gjør - tar dere vaksinen? 
Er uke 26. 

Anonymkode: cdc41...bdd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener altså dere andre gravide. TS

Anonymkode: cdc41...bdd

Skrevet

Ja. Heller vaksinebivirkninger enn covid for å si det sånn.

Anonymkode: 6a099...2c1

• Liker 8
Skrevet

Tok dose to i uke 18. Det er så stort smittepress nå. 

Anonymkode: b3e4b...661

• Liker 1
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg hadde egentlig time for å snakke med jordmor imorgen om det er lurt å ta den eller ikke, siden helsemyndighetene anbefaler den nå, men fastlegen min var heller skeptisk pga senvirkninger for fosteret. Nå måtte jeg utsette den samtalen, og heller ta en covidtest i kveld, siden vi hoster og ligger rett ut her hele familien.. min vaksinerte mann også, så den virker ikke så veldig effektiv om det er corona vi har. 

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 4b90c...df1

• Liker 1
Skrevet

Legene er jo nå tydelige på at vi er i en fase der valget man har er: vaksine eller covid. Man ser jo også det tydelig på tiltakene, der man nekter å gå til gult nivå i skole, og fortsetter lempinger tross rekordsmitte. 

Med tanke på hva som er farligst synes jeg valget er opplagt. Et sykdomsforløp med vaksine vil også være mye mildere for både mor og barn. 

Anonymkode: 3eb10...61f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Legene er jo nå tydelige på at vi er i en fase der valget man har er: vaksine eller covid. Man ser jo også det tydelig på tiltakene, der man nekter å gå til gult nivå i skole, og fortsetter lempinger tross rekordsmitte. 

Med tanke på hva som er farligst synes jeg valget er opplagt. Et sykdomsforløp med vaksine vil også være mye mildere for både mor og barn. 

Anonymkode: 3eb10...61f

Hvorfor ikke begge deler? Er jo det vi går imot. 

Anonymkode: fa2f1...a7f

Skrevet
skruttveig skrev (13 minutter siden):

Jeg hadde egentlig time for å snakke med jordmor imorgen om det er lurt å ta den eller ikke, siden helsemyndighetene anbefaler den nå, men fastlegen min var heller skeptisk pga senvirkninger for fosteret. Nå måtte jeg utsette den samtalen, og heller ta en covidtest i kveld, siden vi hoster og ligger rett ut her hele familien.. min vaksinerte mann også, så den virker ikke så veldig effektiv om det er corona vi har. 

Du forstår tydeligvis ikke hvordan vaksinen virker dersom du tror den ikke er så effektiv hvis mannen din får covid til tross for vaksinen. 

Vaksinen beskytter ikke nødvendigvis mot smitte, alle som er fullvaksinerte kan bli smittet og bære smitte, til og med syke også. Men! De med vaksine utvikler ikke alvorlig sykdom, longcovid eller dør av coronasykdom. Det er det som er hensikten med vaksinen, og hvis du ser på statestikk over hvor få som ligger innlagt, i respirator eller dør av corona nå som vi i Norge har rekordhøye smittetall så ser du at vaksinen virker. 

Om du som gravid bør ta den eller ikke har ikke jeg grunnlag for å uttale meg. 

Anonymkode: d13a4...aa3

• Liker 4
Skrevet

Har vært mange tråder om dette her, men de flyttes til covid-19-forumet dessverre.

Jeg tenker ikke ta vaksinen. Her jeg bor (Sverige) tester de ikke barn i barnehagen uansett, så smitten har fått løpe vilt hele tiden. 

Anonymkode: e8e93...ece

• Liker 3
Skrevet

Ja, har tatt begge doser, første visste jeg ikke at jeg var gravid, fant ut noen dager etterpå. Andre dosen var jeg i 2 trimester. Fikk først astra zeneca, så pizher. Alt så bra ut på OUL, er nå i uke 30. Føler meg litt tryggere nå som det virker som om smitten er fritt vilt. 

Anonymkode: 7f17f...9b8

• Liker 2
Skrevet

Har nettopp tatt første dose, er i uke 35. Tørr ikke annet nå når smitten løpet løpsk og jeg har barn i barnehage

Anonymkode: b1dab...ba6

• Liker 2
Skrevet

Grublet lenge, men endte opp med å ta den. Sannsynligheten for ekstreme bivirkninger eller utfall er svært lave for både vaksine og korona, men så langt ser de vanlige konsekvensene av korona verre ut enn bivirkningene av vaksinen. Så jeg har tatt den og holder pusten litt i håp om at det var rett valg. 

Anonymkode: 9f5c4...1e4

• Liker 3
Skrevet

Akkurat tatt første dose- er i tredje trimester. Både lege og jordmor rådet til det- men skjønt at mange fastleger er skeptiske å... ikke så lett man ønsker jo ett tydelig svar. Her jeg bor tror jeg det er det lureste, mye smitte og barn fra før i bhg. Hadde jeg bodd ett lite sted med lite smitte så kanskje ikke? 

Anonymkode: 907a5...22f

Skrevet

Tenker jeg venter til etter fødsel, helst etter amming også, her jeg bor er en liten plass med 0 smitte 

Anonymkode: 02a2c...e1b

• Liker 2
Skrevet

Min venninne og mannen hennes valgte ikke ta vaksine. Mannen har hatt corona, alt er bra med dem. Hun er gravid i uke 29. Hun sa hun ikke risikerer spontan abort siden hun har hørt rykter om at det har skjedd med andre, men ingen skriver om det i media. 

Anonymkode: 32ea3...0a2

• Liker 2
Skrevet
skruttveig skrev (1 time siden):

Tuller du nå? Du tror jordmoren din har mer informasjon enn det vi allerede vet? Fastlegen din virker jo helt på bærtur, han bør forholde seg til nasjonale retningslinjer. 

Kom deg å ta den vaksinen! 

Anonymkode: 41e66...a3d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller du nå? Du tror jordmoren din har mer informasjon enn det vi allerede vet? Fastlegen din virker jo helt på bærtur, han bør forholde seg til nasjonale retningslinjer. 

Kom deg å ta den vaksinen! 

Anonymkode: 41e66...a3d

Ærlig talt. La folk velge i samråd med helsepersonell. Det finnes faktisk ingen dokumentasjon på senvirkning på fosteret, så legen hennes har helt rett.

Anonymkode: e8e93...ece

• Liker 11
Skrevet

Jeg valgte å ta den når helsemyndighetene nå anbefalte å ta den og smitten skyter i været. Jeg tør rett og slett ikke å ikke ta vaksinen da det virker som om man har valget mellom vaksine og å få korona, og man vet at gravide er i risikogruppen, spesielt når man er i tredje trimester. Dessuten tenker jeg at det er veldig kjedelig å bli koronasyk når man har en liten nyfødt å ta vare på, så jeg tok første dose i forrige uke, da var jeg 35 uker på vei. Jeg rekker ikke å bli fullvaksinert før fødselen men jeg er i hvert fall noe beskyttet. 

Anonymkode: 5e79a...2d0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg valgte å ta den når helsemyndighetene nå anbefalte å ta den og smitten skyter i været. Jeg tør rett og slett ikke å ikke ta vaksinen da det virker som om man har valget mellom vaksine og å få korona, og man vet at gravide er i risikogruppen, spesielt når man er i tredje trimester. Dessuten tenker jeg at det er veldig kjedelig å bli koronasyk når man har en liten nyfødt å ta vare på, så jeg tok første dose i forrige uke, da var jeg 35 uker på vei. Jeg rekker ikke å bli fullvaksinert før fødselen men jeg er i hvert fall noe beskyttet. 

Meg i innlegget over; må også legge til at når man vaksinerer seg på slutten av graviditet så får babyen også antistoffer og det veide også inn i avgjørelsen om å ta vaksinen nå. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...