AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 Jeg har snart passert 21 fullgåtte uker og fikk en liten overraskelse da jeg gikk på vekta i dag tidlig. Hatt et uproblematisk svangerskap så langt og hadde lagt på meg 3,5 kg sist jeg veide meg for 14 dager siden - noe jeg for øvrig var veldig fornøyd med! Dagens vekt viste en dobling på bare 14 dager og plutselig er jeg opp 7 kg... Jeg vet jo at jeg må godta å legge på meg, det var bare så voldsom økning de siste to ukene... Hva er vanlig rundt uke 21-22? Jeg spiser stort sett sunt, beveger meg ganske mye og var normalvektig fra før (BMI på 22). Hadde liksom håpet å ende opp innenfor normalen av vektoppgang, men barnet veier jo fremdeles under 500g. Huff, jeg mener ikke å klage, jeg bare skvatt så fælt på vekta i dag. Er det andre som har opplevd det samme, eller andre der ute som kanskje syns det er litt ubehagelig med alle kiloene som skal være med på lasset? Anonymkode: 26af6...131
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Mange legger på seg mest i andre trimester. Og veldig lite i siste. Mange legger på seg mest i første trimester og mindre gjennom andre og tredje. Noen legger på seg «alt» i tredje trimester. Noen legger på seg mest i første og tredje trimester. Det finnes ingen fasit, annet enn at vi er indoktrinert til å være redd for vektoppgang i kulturen vår. Og vi tar med oss slanke og vektfrykten inn i svangerskapet og det krever endel mentalt arbeid å holde disse tankene unna/rasjonalisere dem. Med tanke på at du hadde en BMI på 22 før svangerskapet burde du ikke henge deg opp i vekt. Forøvrig spiller det ingen rolle hva barnet i magen veier, gjennomsnittlig vektoppgang er 12 kilo, barnet veier 2-4 kilo. Så du kan jo tenkte litt på hva kiloene er (ikke fett heller). Anonymkode: 22229...055 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Du er forøvrig halvveis og har gått opp halvveis av det som er «innenfor normalen». Ikke tenk på det. Kan være vann, avføring, kanskje puppene dine har gjort seg mer klare nå. Man har mer væske i kroppen osv. Anonymkode: 22229...055 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Skrevet 2. september 2021 Hos meg gikk det veldig i rykk og napp denne gangen, og på slutten gikk jeg faktisk litt ned igjen. Det meste jeg gikk opp var to kilo på en uke, men endte på 16 kg totalt. Anonymkode: 06217...a11 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå