Gå til innhold

Grunnstønad til ekstrautgifter transport

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har kroniske nervesmerter, noe som blir forverret ved fysisk aktivitet. Jeg trener og kan i blant gå lange fjellturer, så jeg kan gå

Men gåing forverrer smertene i stor grad, derfor kjører jeg stort sett til alt. Det er viktigere for meg å klare jobben min, og derfor kjører jeg i stede for å gå de 15 minuttene til jobb. 

Det blir veldig mye bilkjøring, bor i distriktet så kollektivtilbudet er omtrent ikke-eksisterende. 

På nav.no står det at du kan få dekket grunnstønad til transport for «differansen mellom utgiftene du hadde som frisk og nødvendige utgifter du har nå.» Jeg flyttet nettopp ut av byen, hvor jeg hadde fantastisk kollektiv-tilbud utenfor døren. Kjøpte bil for 1 år siden, og har kjørt 23 000km på det året. 

Kan jeg ha rett på grunnstønad? Hva er normal kjøring for en frisk person?

Anonymkode: 40db9...968

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Jeg har kroniske nervesmerter, noe som blir forverret ved fysisk aktivitet. Jeg trener og kan i blant gå lange fjellturer, så jeg kan gå

Men gåing forverrer smertene i stor grad, derfor kjører jeg stort sett til alt. Det er viktigere for meg å klare jobben min, og derfor kjører jeg i stede for å gå de 15 minuttene til jobb. 

Det blir veldig mye bilkjøring, bor i distriktet så kollektivtilbudet er omtrent ikke-eksisterende. 

På nav.no står det at du kan få dekket grunnstønad til transport for «differansen mellom utgiftene du hadde som frisk og nødvendige utgifter du har nå.» Jeg flyttet nettopp ut av byen, hvor jeg hadde fantastisk kollektiv-tilbud utenfor døren. Kjøpte bil for 1 år siden, og har kjørt 23 000km på det året. 

Kan jeg ha rett på grunnstønad? Hva er normal kjøring for en frisk person?

Anonymkode: 40db9...968

Jeg vet dessverre ikke svaret, men søkte selv på grunnstønad etter oppfordring fra NAV, pga høye ekstrautgifter til egentlig det neste. Sliter også med nervesmerter +++++ mye annet, og kjører også mye.

Fikk avslag.

Tror jeg kunne fått en slags mopedbil gjennom kommunen, men er ikke så gira på det før jeg må.

Anonymkode: 5985e...566

Skrevet

*meste

Anonymkode: 5985e...566

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Man kan få Grunnstønad dersom bilkjøringen skyldes medisinske forhold, ikke på grunn av manglende kollektivtilbud. Det er lettere å få innvilget Grunnstønad til bilhold dersom man bor et sted med godt kollektivtilbud. 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er viktigere for meg å klare jobben min, og derfor kjører jeg i stede for å gå de 15 minuttene til jobb. 

Har du evt. prøvd å søke om AU-reiser? https://www.nav.no/no/person/hjelpemidler/hjelpemidler-og-tilrettelegging/tilrettelegging/arbeid-og-utdanning/arbeids-og-utdanningsreiser Hvis du pga. smerter ikke er skikket som sjåfør er nok AU-reiser kombinert med TT-kort den beste løsningen. 

Anonymkode: 5cf2b...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...