Gå til innhold

ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen som har barn med adhd hvor man senere har funnet ut at man selv har diagnosen?

jeg har en sønn jeg mistenker sterkt har adhd, og når jeg har gjort research på dette med adhd hos kvinner så der jeg jo at jeg kjenner meg så ekstremt godt igjen i de tingene. Har aldri tenkt tanken fordi at jeg alltid hr tenkt på adhd som den stereotypiske, hyperaktive gutten i klassen som aldri satt stille. Skjønner jo nå at det er mye mer bak. Har tenkt at de tingene jeg kjenner meg igjen i bare er dårlige trekk jeg har. 

Leste også at mange finner ut at de selv har diagnosen når barna deres får, så lurer litt på deres erfaringer? 💕

Anonymkode: 37253...177

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei,

er det noen som har barn med adhd hvor man senere har funnet ut at man selv har diagnosen?

jeg har en sønn jeg mistenker sterkt har adhd, og når jeg har gjort research på dette med adhd hos kvinner så der jeg jo at jeg kjenner meg så ekstremt godt igjen i de tingene. Har aldri tenkt tanken fordi at jeg alltid hr tenkt på adhd som den stereotypiske, hyperaktive gutten i klassen som aldri satt stille. Skjønner jo nå at det er mye mer bak. Har tenkt at de tingene jeg kjenner meg igjen i bare er dårlige trekk jeg har. 

Leste også at mange finner ut at de selv har diagnosen når barna deres får, så lurer litt på deres erfaringer? 💕

Ja ❤️ 

Jeg er 39 og har alltid vært en "drømmer". Jeg er designer og illustratør og veldig følelsesmenneske og sliter med konsentrasjon. Jeg er spontan, ivrig avbryter, sliter med struktur, har noen tic s.

Min sønn har adhd og muligens noe autisme og har tic s. Jeg har begynt med Ritalin nå og er på andre dagen med medisin. Mye vondt i hodet, men føler en liten positiv forskjell. Jeg begynte min utredning i mars. 

Anonymkode: a6737...103

• Liker 2
Skrevet

vi med adhd er også varme personer som ønsker andre vel. Vi er like mye verdt selv om vi kanskje kan slite litt sosialt, eller bli overveldet sosialt, eller gjøre rare ting. Vi har kanskje opplevd å bli diskriminert og vet hvordan det føles. 

Opplever at mine tic s kan skremme folk ( jeg kan rykke til, skjelve litt, osv ) og jeg synes det er vondt. Jeg ønsker bare at alle rundt meg skal ha det fint så leit at de synes jeg er merkelig og viker unna. :P 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

vi med adhd er også varme personer som ønsker andre vel. Vi er like mye verdt selv om vi kanskje kan slite litt sosialt, eller bli overveldet sosialt, eller gjøre rare ting. Vi har kanskje opplevd å bli diskriminert og vet hvordan det føles. 

Opplever at mine tic s kan skremme folk ( jeg kan rykke til, skjelve litt, osv ) og jeg synes det er vondt. Jeg ønsker bare at alle rundt meg skal ha det fint så leit at de synes jeg er merkelig og viker unna. :P 

Tenker at det er så urettferdig at gode mennesker som deg må tåle at andre trekker seg vekk. 

Anonymkode: 145d1...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at det er så urettferdig at gode mennesker som deg må tåle at andre trekker seg vekk. 

Anonymkode: 145d1...c17

Det er vel vanlig å ville andre vel ? :P 

Jeg tenker det er likt for de som opplever diskriminering. Men forstår også at mange synes det er skummelt med det de ikke forstår. Det er så klart kjemperart når jeg blir overveldet og rykker til blant masse folk. Det bekymrer meg litt når jeg vet at min sønn komme til å vokse opp med dette og oppleve det samme, men så vet folk mer og mer om ADHD og tourettes. 

Jeg har begynt med medisin da og fått diagnosen. Da begynte jeg automatisk å tilgi meg selv mer for at jeg er så annerledes. Det blir mindre selvhat når man forstår seg selv mer, det er fint med det å få diagnose.

• Liker 2
Skrevet

Nei, vi vet ikke helt med barnet enda. Men samboer har ADHD, nettopp av den stereotypiske, veldig aktive type. Og etter å ha lest om det over et par år(og gradvis forstått mer av ham og symptomene), kjente jeg igjen meg selv i en del av det. En utredning viste at jeg har ADD. Jeg er i utprøvingsfasen med medisiner nå, og allerede virker det lovende. Vi regner nesten med at barnet vårt også har det, men det er ikke så lett å skille eventuelle symptomer fra det som er vanlig for aldersgruppen. 

Anonymkode: 0a0d5...ef0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja ❤️ 

Jeg er 39 og har alltid vært en "drømmer". Jeg er designer og illustratør og veldig følelsesmenneske og sliter med konsentrasjon. Jeg er spontan, ivrig avbryter, sliter med struktur, har noen tic s.

Min sønn har adhd og muligens noe autisme og har tic s. Jeg har begynt med Ritalin nå og er på andre dagen med medisin. Mye vondt i hodet, men føler en liten positiv forskjell. Jeg begynte min utredning i mars. 

Wow Her var det mye likt. Definitivt en drømmer. Jeg er under interiørutdanning, kreativ men utålmodig, alltid et prosjekt på gang, elsker system men sliter med å følge de, ekstremt dårlig konsentrasjonsevne. Kan ikke lese bøker/se film/høre på folk prate uten at det er på egne premisser. Snakker hull i hodet på folk når det er noe jeg er interessert i men soner fullstendig ut ellers. Mye angst og indre uro, rotete tanker og lett overveldet. Begynner seriøst å Lure.

Vi har også et barn som først og fremst har vært mistenkt for autisme. Han er enda liten så det er noe vi ikke vet enda. Gjennom tilbakemeldinger fra bhg kom jeg frem til at hmm kanskje det er og/eller ADHD. Er 100% sikker på at han har det eller begge. Der ble jeg først introdusert for symptomene hos jenter med adhd og har aldri relatert mer til en beskrivelse noen gsng. Nå er jeg litt nyskjerrig på å ta dette videre, men redd for å bli avfeid av legen.. 

Skrevet

ADHD er veldig arvelig! Har 2 gutter med ADHD. Og da vi var på utredning kjente jeg faren igjen på veldig mye av spørsmålene/symptomene.

Anonymkode: 9c382...9f5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har adhd og har mistenkt at minst 1 av barna mine har adhd. Mistenkte henne først, men de vil ikke utrede enda pga alder og andre ting.. Men jeg er ganske sikker 😅

Fikk sjokk etter utredning pga jeg trodde jeg "bare" slet med depresjon. Var adhd og noen andre godbiter gitt. 

Anonymkode: a1190...5a3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har adhd og har mistenkt at minst 1 av barna mine har adhd. Mistenkte henne først, men de vil ikke utrede enda pga alder og andre ting.. Men jeg er ganske sikker 😅

Fikk sjokk etter utredning pga jeg trodde jeg "bare" slet med depresjon. Var adhd og noen andre godbiter gitt. 

Spennende! Hva var det som fikk deg til å bli utredet for adhd hvis du trodde det «bare» var depresjon?

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-9-3 den 20.03):

Spennende! Hva var det som fikk deg til å bli utredet for adhd hvis du trodde det «bare» var depresjon?

Det var behandler som kom frem til det etter en lang, lang utredning med en rekke blokker av spørsmål, brukte mange timer på å få adhd, angst og tilbakevendende depresjon som noen av mine diagnoser. Skal utredes videre pga andre ting også, kommet mer frem etter dette. Men jeg trodde ikke mine egne ører da behandler nevnte adhd for det var så snålt, og ikke sånn jeg trodde adhd utartet seg. Så jeg fikk meg jo en oppvekker selv. Var ikke "bare" en depresjon, vært deprimert en del opp igjennom, men trodde jeg bare var værsyk. Pluss alt det jeg trodde var "normalt" som å være litt stressa, litt nebbete, litt "rar" rett og slett. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...