silkevinge Skrevet 2. september 2021 #21 Skrevet 2. september 2021 Outlander skrev (2 minutter siden): vanskelig å bruke data fra Norge siden vi har vært nedstengt og veldig få smitte. Kanskje se til England for å få et bedre bilde av hva vi IKKE vil våres barn må gjennom 👍 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927578/ Takk for linken ☺️ 1
Callisto83 Skrevet 2. september 2021 #22 Skrevet 2. september 2021 Flere av dere som er motstandere av at såpass unge vaksineres; tror dere covid viruset sjekker legitimasjonen til folk før det bestemmer seg for å gi noen long covid? 4
Sweetheaven Skrevet 2. september 2021 #23 Skrevet 2. september 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Flere av dere som er motstandere av at såpass unge vaksineres; tror dere covid viruset sjekker legitimasjonen til folk før det bestemmer seg for å gi noen long covid? Er ikke det et ferdig oppbrukt kort det nå? 4
Callisto83 Skrevet 2. september 2021 #24 Skrevet 2. september 2021 Sweetheaven skrev (5 minutter siden): Er ikke det et ferdig oppbrukt kort det nå? Oppbrukt kort? Saken er den, hvis smitten får fortsette som den gjør nå, vil den snart spre seg som ild i tørt gress. Og da har man valget av å møte covid vaksinert, eller uvaksinert. Jeg vet hva jeg ville valgt. I tider når det er lite smitte så tror kanskje folk at de slipper unna på en måte, men når covid banker på sin egen dør så får pipa gjerne en annen lyd. Artikkelen fra England og situasjonen der, som er linket til ovenfor, er i grunn ganske dyster lesning. 6
Mekkapekka Skrevet 2. september 2021 #25 Skrevet 2. september 2021 Outlander skrev (22 minutter siden): vanskelig å bruke data fra Norge siden vi har vært nedstengt og veldig få smitte. Kanskje se til England for å få et bedre bilde av hva vi IKKE vil våres barn må gjennom 👍 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927578/ Nasjonal studie i England 1
zemer Skrevet 2. september 2021 #26 Skrevet 2. september 2021 Callisto83 skrev (2 minutter siden): Oppbrukt kort? Saken er den, hvis smitten får fortsette som den gjør nå, vil den snart spre seg som ild i tørt gress. Og da har man valget av å møte covid vaksinert, eller uvaksinert. Jeg vet hva jeg ville valgt. I tider når det er lite smitte så tror kanskje folk at de slipper unna på en måte, men når covid banker på sin egen dør så får pipa gjerne en annen lyd. Artikkelen fra England og situasjonen der, som er linket til ovenfor, er i grunn ganske dyster lesning. Da tar du og eventuelt dine barn vaksinen om du blir roligere av det. 4
Sweetheaven Skrevet 2. september 2021 #27 Skrevet 2. september 2021 Callisto83 skrev (1 minutt siden): Oppbrukt kort? Saken er den, hvis smitten får fortsette som den gjør nå, vil den snart spre seg som ild i tørt gress. Og da har man valget av å møte covid vaksinert, eller uvaksinert. Jeg vet hva jeg ville valgt. I tider når det er lite smitte så tror kanskje folk at de slipper unna på en måte, men når covid banker på sin egen dør så får pipa gjerne en annen lyd. Artikkelen fra England og situasjonen der, som er linket til ovenfor, er i grunn ganske dyster lesning. Det er vel ingen lenger i dag som tror de skal slippe unna smitte. De som er av det kaliberet sitter nok isolert med eller uten vaksine, og unge folk takler covid mye bedre enn eldre. Det har blitt gjentar op uttallige pressekonferanser. Det derimot ikke alle har fått med seg er at folk med nedsatt immunforsvar har dårlig virkning av vaksinene. Så la oss heller stoppe dette skremselsbildet en gang for alle. Folk vet hva covid er og kan gjøre. Men det holder. 3
Nafiaa Skrevet 2. september 2021 #28 Skrevet 2. september 2021 silkevinge skrev (42 minutter siden): Hva skjer med sensurering her inne? Ingen som har gjort noe annet enn å stille spørsmål ? Det må jo være lov, uten at en blir stemplet som en motstander. Jeg er kjempeglad for at mine godt voksne og eldre familiemedlemmer er vaksinerte og forhåpentligvis godt beskyttet. Men Hvorfor skal vi ikke kunne inkludere nyansene i debatten ? Er det bare en ting som er rett ? Får min post stå kun fordi jeg kunne vise til fhi sine tall? Er det rart man blir forvirret ? Enig! Mitt innlegg har blitt sensurert/slettet. Det eneste jeg skrev er at jeg ikke ville vaksinere mitt barn og hvorfor. Jeg skrev ingenting galt, opprivende eller gikk imot hva noen andre sa. Eneste jeg skrev var hva jeg personlig ville gjøre og skrev på slutten at det burde være opp til hver og en selv hvilket valg man tar. Blir sikkert sensurert bort dette også 🙄 5
Målvakt Skrevet 2. september 2021 #29 Skrevet 2. september 2021 Alltid noen som vil være uenig. Jeg vil mitt barn skal vaksineres. 1
Duff Skrevet 2. september 2021 #30 Skrevet 2. september 2021 Mine kunne ikke komme seg til vaksinekontoret fort nok. De unge er ganske reflektert og burde selv få bestemme om de vil ha vaksine eller ikke. Det er tross alt deres fremtid resten av livet. Når en 13 åring kan få p piller uten foreldrenes samtykke...så burde de kunne ta vaksine også (hpv vaksinen bestemmer de selv bla). 1
velociraptor Skrevet 3. september 2021 #31 Skrevet 3. september 2021 Callisto83 skrev (9 timer siden): Flere av dere som er motstandere av at såpass unge vaksineres; tror dere covid viruset sjekker legitimasjonen til folk før det bestemmer seg for å gi noen long covid? Nei, men noen av oss leser de faktiske tallene i stedet for click-bait overskriftene skjønner du. Om man f.eks. sier at 1000 barn har gått long covid er det relevant å vite om det er 1000 av 10 000 000 smittede, eller 1000 av 10 000 smittede. 3
Lana01 Skrevet 3. september 2021 #32 Skrevet 3. september 2021 velociraptor skrev (37 minutter siden): Nei, men noen av oss leser de faktiske tallene i stedet for click-bait overskriftene skjønner du. Om man f.eks. sier at 1000 barn har gått long covid er det relevant å vite om det er 1000 av 10 000 000 smittede, eller 1000 av 10 000 smittede. 14% , eller 1/7 , har flere symptomer opptil 4 måneder etter smitte, er høye nok tall for meg til at dette er urovekkende. Blant disse symptomene er daglig hodepine konsentrasjonsproblemer, , usedvanlig tretthet, hjernetåke, hjertebank, tungpust,m.m Noen er ikke tilbake i skolen.Vi vet for lite, har ikke nok data enda til å vite hvordan dette blir på lang sikt, eller hvor mange som kommer til å bli rammet, En ting er sikkert, er at de fleste før eller senere vil bli smittet uten vaksine. https://www.theglobeandmail.com/world/article-up-to-14-of-children-who-test-positive-have-symptoms-associated-with/ 7
zemer Skrevet 3. september 2021 #33 Skrevet 3. september 2021 Lana01 skrev (1 time siden): 14% , eller 1/7 , har flere symptomer opptil 4 måneder etter smitte, er høye nok tall for meg til at dette er urovekkende. Blant disse symptomene er daglig hodepine konsentrasjonsproblemer, , usedvanlig tretthet, hjernetåke, hjertebank, tungpust,m.m Noen er ikke tilbake i skolen.Vi vet for lite, har ikke nok data enda til å vite hvordan dette blir på lang sikt, eller hvor mange som kommer til å bli rammet, En ting er sikkert, er at de fleste før eller senere vil bli smittet uten vaksine. https://www.theglobeandmail.com/world/article-up-to-14-of-children-who-test-positive-have-symptoms-associated-with/ Samme symptomer som vaksinen gir. De fleste vil bli smittet vaksine eller ei. 5
Lana01 Skrevet 3. september 2021 #34 Skrevet 3. september 2021 (endret) zemer skrev (43 minutter siden): Samme symptomer som vaksinen gir. De fleste vil bli smittet vaksine eller ei. I flere måneder etter vaksinering? Ja veldig mange får lignende forbigående plager etter vaksinen, men dette varer i kort tid. Jeg hadde selv hjernetåke i 2-3 dager og lett hodepine som kom og gikk i noen dager, et par uker? . Dette kan overhode ikke sammenlignes med longcovid. Personlig kjenner jeg flere, som sliter som ble smittet i desember og januar. Noen er 100 % sykemeldt. Sliter blant annet med hjernetåke , hodepine, tretthet , Ei annen med det samme + kraftig hodepine ( hadde migrene fra tidligere) og tungpust. En har vært 100% sykmeldt hele veien . Han nærmere seg pensjonsalder og kommer ikke tilbake på jobb (lege) Har også vært innlagt i etterkant. Jeg kjenner også ei 13 år gammel jente , som enda ikke er helt fin . ( hodepine , konsentrasjonsproblemer og tretthet) Hun ble smittet i januar Moren hennes fortalte meg nå nylig. Datteren har alltid vært veldig sterk i matematikk , fikk tilbake en prøve nå, man ganske mange feil. Moren ble da bekymret for om dette hadde noe med longcovid å gjøre., og derfor det glapp. Det er i tilfelle svært bekymringsfullt. Hun sliter også i gym, og må ta pauser. . Ja mange vil også bli smittet selv med vaksine, men da er man godt beskyttet, og mye bedre forutsetninger. Endret 3. september 2021 av Lana01 la til noe 4
Gjest sprudlepuddel Skrevet 3. september 2021 #35 Skrevet 3. september 2021 (endret) Lana01 skrev (På 3.9.2021 den 11.43): I 😮 Endret 5. september 2021 av sprudlepuddel
Gjest sprudlepuddel Skrevet 3. september 2021 #36 Skrevet 3. september 2021 (endret) Midterste rad skrev (5 minutter siden): Endret 3. september 2021 av sprudlepuddel
Jhaawk Skrevet 3. september 2021 #37 Skrevet 3. september 2021 Det gjør ikke noe om 12 år gamle jenter får kluss med menstruasjonen. Det er tross alt mange år til de kanskje skal ha barn. 3
Jhaawk Skrevet 3. september 2021 #38 Skrevet 3. september 2021 Det gjør heller ikke noe om noen gutter får hjerteposebetennelse, man må bare være flink til å følge opp symptomer, dette kan man som oftest behandle. 3
Nafiaa Skrevet 3. september 2021 #39 Skrevet 3. september 2021 Jhaawk skrev (2 minutter siden): Det gjør ikke noe om 12 år gamle jenter får kluss med menstruasjonen. Det er tross alt mange år til de kanskje skal ha barn. Men hva hvis de vil slite i mange år fremover, at klusset med mensen gjør at de får problemer med eggstokker osv for eksempel? Det vet vi jo ikke, tenk hvis de i verstefall vil slite med å få barn den dagen de faktisk ønsker det som voksne 🤷♀️ 2
Jhaawk Skrevet 3. september 2021 #40 Skrevet 3. september 2021 Nafiaa skrev (Akkurat nå): Men hva hvis de vil slite i mange år fremover, at klusset med mensen gjør at de får problemer med eggstokker osv for eksempel? Det vet vi jo ikke, tenk hvis de i verstefall vil slite med å få barn den dagen de faktisk ønsker det som voksne 🤷♀️ Dette har sikkert FHI vurdert nøye opp mot sannsynlighet for å dø av covid, eller få long covid. Dessuten er det viktigst at vi oppnår flokkimmunitet. 2
Fremhevede innlegg