Korpsnerden Skrevet 2. september 2021 #1 Skrevet 2. september 2021 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/AL7kjE/bent-hoeie-varsler-nyheter-om-vaksiner-til-barn?utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_source=vgfront Hva tenker dere? Jeg er veldig skeptisk til å vaksinere barn som ikke er ferdig utvokst ennå og som er midt i puberteten. Jeg kommer ikke til å vaksinere min tenåring frivillig, men jeg er redd for at det betyr at man ikke kan være med på fritidsaktiviteter, skoleturer mm.. 5
Ulrikke Skrevet 2. september 2021 #2 Skrevet 2. september 2021 Ja, jeg ville vaksinert. 15-åringen min fikk nettopp første dose (fyller 16 senere på året), og jeg ville valgt det samme om hun var et par år yngre. Vi har hatt mange smittede rundt oss, og det er MANGE som sliter med "long covid" av dem. Av de unge, altså. Også de som bare hadde lette symptomer. Av to onder ville jeg valgt å forebygge hvis jeg kunne (og nei, ingen vet hvilke senvirkninger vi har om 10 år, verken av vaksine eller korona, det er jeg klar over). 13
Venno Skrevet 2. september 2021 #3 Skrevet 2. september 2021 Velger uten tvil vaksine om de får tilbud om det. Risikoen ved å få korona, og eventuelle senvirkinger, anser jeg som høyere enn bivirkninger fra vaksinen. 16
Lana01 Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 Jeg vil vaksinere min 15 åring. Hun ønsker også dette selv. Det vi vet om longcovid , så lang blant unge er urovekkende. Er redd vi vil få veldig mange, som vil slite , i måneder og kanskje år. Det vil gå utover skole, utdanning og fritid. Kjenner ei 13 åring som ble smittet i januar . Hun er enda ikke tilbake der hun var,Har slitt med hodepine, konsentrasjonsproblemer, og utmattelse. 10
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 Jeg forstår ikke hvorfor du er skeptisk til vaksine selv om barna er mitt i puberteten, de får jo denne HVP vaksinen i 7. klasse, er du like skeptisk til den også?
silkevinge Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 Nei, jeg kommer ikke til å vaksinere barna mine. Hvordan kan de si at det er bedre for barn å bli vaksinert enn å få covid når 20-30% av barna ikke en gang har symptomer og 0,4% av de syke blir innlagt på sykehus, det er flest barn under 1År som er innlagt, og de fleste er hjemme igjen etter to døgn. Fhi skriver óg at bare ett fåtall av alle barn/ungdom med smitte får «long covid». Har de forsket nok på vaksinerte barn til å kunne fastslå det og være overbevisende ? Jeg blir forvirra … 6
Mekkapekka Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 silkevinge skrev (12 minutter siden): Ja - livet er risikabelt uansett hva det gjelder. Jeg er oppriktig forvirra. Hva er argumentene for at barna skal vaksineres når selv tallene til fhi taler i mot å vaksinere dem ? Nettopp. Dette får bli opp til hver enkelt familie. 2
acna Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 silkevinge skrev (1 time siden): Ja - livet er risikabelt uansett hva det gjelder. Jeg er oppriktig forvirra. Hva er argumentene for at barna skal vaksineres når selv tallene til fhi taler i mot å vaksinere dem ? Sannsynligvis en forhåpning om at vaksinerte barn, ikke vil kunne være smittebærere og således bidra til mer flokkimmunitet raskest mulig. (For meg fremstår det som om hensynet er på «de sårbare gruppene i samfunnet» og ikke barna selv.) Kost-nytte-regnskapet for friske barn uten alvorlige sykdommer tilsier at de ikke har behov for vaksine. Vaksineforsker Grødeland var åpenbart ikke overbevist om avgjørelsen av å vaksinere barn. 4
Lomvi Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.
Sweetheaven Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 acna skrev (7 timer siden): Sannsynligvis en forhåpning om at vaksinerte barn, ikke vil kunne være smittebærere og således bidra til mer flokkimmunitet raskest mulig. (For meg fremstår det som om hensynet er på «de sårbare gruppene i samfunnet» og ikke barna selv.) Kost-nytte-regnskapet for friske barn uten alvorlige sykdommer tilsier at de ikke har behov for vaksine. Vaksineforsker Grødeland var åpenbart ikke overbevist om avgjørelsen av å vaksinere barn. Er ikke det litt baklengs når de samtidig har fritatt alle som reiser over grensa på svipptur karantene? Det hele virker jo helt bak mål. 2
acna Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 Sweetheaven skrev (8 minutter siden): Er ikke det litt baklengs når de samtidig har fritatt alle som reiser over grensa på svipptur karantene? Det hele virker jo helt bak mål. Godt poeng! Men uten koronapass, hva skulle gulroten vært for å få flere til å vaksinere seg raskest mulig?
Jhaawk Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 Finnes det noen medisiner som kan brukes til å behandle Covid?Ivermectin er til å behandle hester leste jeg på dagbladet.
Sweetheaven Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 acna skrev (Akkurat nå): Godt poeng! Men uten koronapass, hva skulle gulroten vært for å få flere til å vaksinere seg raskest mulig? Tja, si det. Den gulroten kan umulig smake så veldig godt lenger. Her blir man bombadert av media med skrekkscenarioer hver dag, vi blir fortalt at det er verre med sykdom enn vaksine, vi blir stemplene i samfunnet som ugleser på de som avstår å vaksinere seg, vi blir pisket rundt fra rødt regime til glansdager med en gang det er ferie, og så er det samme ulla når ferien er over. FHI skriver at barn og unge sjelden blir syke, men vaksinen skal pushes på dem. Forskning sier at vaksinerte kan bære like mye virus som uvaksinerte og at vaksinene virkning avtar. Vi piskes og jages og settes opp mot hverandre. Dette flere ganger i løpet av 1,5 år! Det er jo helt sinnsykt. Nå er det valg og alle slusene åpnes igjen. Fyttigrisen for et skakkjørt politikksystem vi har. 🤬🤬🤬 4
zemer Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Jhaawk skrev (12 minutter siden): Finnes det noen medisiner som kan brukes til å behandle Covid?Ivermectin er til å behandle hester leste jeg på dagbladet. Leste senest i dag at de forsker på en ny medisin. Spennende, får bare håpe den har god virkning.
silkevinge Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Hva skjer med sensurering her inne? Ingen som har gjort noe annet enn å stille spørsmål ? Det må jo være lov, uten at en blir stemplet som en motstander. Jeg er kjempeglad for at mine godt voksne og eldre familiemedlemmer er vaksinerte og forhåpentligvis godt beskyttet. Men Hvorfor skal vi ikke kunne inkludere nyansene i debatten ? Er det bare en ting som er rett ? Får min post stå kun fordi jeg kunne vise til fhi sine tall? Er det rart man blir forvirret ? 6
Outlander Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 (endret) 10 hours ago, silkevinge said: Nei, jeg kommer ikke til å vaksinere barna mine. Hvordan kan de si at det er bedre for barn å bli vaksinert enn å få covid når 20-30% av barna ikke en gang har symptomer og 0,4% av de syke blir innlagt på sykehus, det er flest barn under 1År som er innlagt, og de fleste er hjemme igjen etter to døgn. Fhi skriver óg at bare ett fåtall av alle barn/ungdom med smitte får «long covid». Har de forsket nok på vaksinerte barn til å kunne fastslå det og være overbevisende ? Jeg blir forvirra … vanskelig å bruke data fra Norge siden vi har vært nedstengt og veldig få smitte. Kanskje se til England for å få et bedre bilde av hva vi IKKE vil våres barn må gjennom 👍 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7927578/ Endret 2. september 2021 av Outlander 2
Anbefalte innlegg