AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #1 Del Skrevet 2. september 2021 Er gravid i 1. trimester og føler meg nå så forstoppet. Er så ubehagelig! Har prøvd å drikke mye og spise kiwi uten hjelp. Har Laxoberaldråper hjemme, men har ikke turt å prøve det enda. Står på felleskatalogen at det ikke er blitt påvist at det er skadelig å bruke, men at det ikke foreligger velkontrollerte data på bruk av det under graviditet. Noen som har brukt laxoberaldråper? Eller fått beskjed om å ikke bruke det? Anonymkode: acd2b...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 2. september 2021 #2 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Jeg vil egentlig tro at laxoberaldråper er ufarlig, dette står det i felleskatalogen om laxoberal: «Graviditet: Det foreligger ikke velkontrollerte data på bruk hos gravide. Lang erfaring har ikke vist skadelige effekter på svangerskapsforløpet. Dyrestudier indikerer ikke reproduksjonstoksiske effekter.» https://www.felleskatalogen.no/medisin/laxoberal-sanofi-aventis-560860 Duphalac/lactulose er i allefall trygt å prøve, så tror jeg ville testet det i første omgang. https://www.felleskatalogen.no/medisin/duphalac-mylan-ire-healthcare-ltd-548179 Men er du skikkelig forstoppet så er det ikke sikkert at det vil hjelpe, så kanskje kontakte lege for å spørre hva som er trygt for fosteret. Er det lenge siden du var på do og gjorde stort? Ved skikkelig forstoppelse så hjelper det som oftest ikke med avføringsmidler som du via munnen, da sitter det som oftest en hard masse nederst i tarmen som en propp og forhindrer at tarmen får tømt seg. Da må man til pers via begge ender, både oralt for å mjuke opp avføring øverst i tarmen og et miniklyx i endetarmen for å løsne proppen. Miniklyx/microlax fikk jeg selv anbefalt av jordmor da jeg var gravid, så det skal være trygt (ifg felleskatalogen så kan man bruke det under graviditet) https://www.felleskatalogen.no/medisin/microlax-mcneil-561515 Ville uansett kjøpt duphalac/lactulose og tatt det for å forebygge forstoppelse i etterkant av denne foretoppelsen du har nå, for å forebygge en ny. Du får kjøpt det reseptfritt på apotek, men jeg har også sett at enkelte dagligvarebutikker selger det, står i hylla der kosttilskudd, vitaminer, proteinbarer osv står. Duphalac/lactulose kan du også ta en lav dose av daglig , det har den funksjonen at den smører tarmene. Treg mage og forstoppelse er ganske vanlig under graviditet . Det kan også løsne forstoppelse på et tidlig stadium, da tar du bare max-dosen. Det man anbefaler ved forstoppelse er at man i en periode etter at forstoppelsen har løsnet står ei stund på duphalac/lactulose for å forebygge en ny forstoppelse. Og såklart forebygge ved å innta fiber, nok væske (uten nok væskeinntak så får fiber motsatt effekt ved forstoppelse, blir som murstein i tarmen), og aktivitet, likedan ikke gå å holde deg når du kjenner at du må på do. Kan også anbefale svisker og lakris, det setter fart på magen (lakris skal man dog være litt forsiktig med under graviditet da større mengder kan gi forhøyet blodtrykk) edit; leste litt kjapt jeg, ser at du allerede har sjekket felleskatalogen Endret 2. september 2021 av skruf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #3 Del Skrevet 2. september 2021 https://relis.no/sporsmal_og_svar/relisdb/3-3795 Når relis fraråder bruk, ville jeg styrt unna. Anonymkode: 69257...49c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #4 Del Skrevet 2. september 2021 Det er veldig ubehagelig. Men anbefaler deg en tur på apoteket, der får du kyndig hjelp og veiledning. Det som hjelper meg er aktivitet, gå en tur for å holde fordøyelsen i gang, og spise svisker. Spiser 10-12 svisker hver dag, og det skal være veldig bra mot forstoppelse. Jeg spiser noen for seg etter frokost, eller blander inn i havregrøt/yoghurt. Og drikker masse vann. https://nhi.no/kosthold/forebyggende-kost-og-sykdom/svisker-mot-forstoppelse/ Anonymkode: b47c9...26f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Del Skrevet 2. september 2021 TS: Har kommet litt på toalettet i går og dagen før, men kjenner at ikke alt kommer ut og fra i går til i dag har det vært rett og slett vært vondt og kjenner at det har stoppet helt opp. Men da unngår jeg laxoberaldråper og reiser heller for å kjøpe Lactulose og svisker. Også får jeg spørre på apoteket om hjelp dersom det ikke snart løsner. Tusen takk for svar. Anonymkode: acd2b...78c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 2. september 2021 #6 Del Skrevet 2. september 2021 (endret) Lactulose, duphalac og dulcosoft er trygge å bruke. Visiblin. Husk på å drikke nok vann Endret 2. september 2021 av mereo Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Del Skrevet 2. september 2021 6 minutter siden, mereo said: Lactulose, duphalac og dulcosoft er trygge å bruke. Visiblin. Husk på å drikke nok vann Hva med Movicol? Anonymkode: 87b58...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mereo Skrevet 2. september 2021 #8 Del Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva med Movicol? Anonymkode: 87b58...9cf Aner ikke, har ikke kjennskap til movicol. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Del Skrevet 2. september 2021 Laxoberal går fint, men begynn veldig forsiktig med kanskje 3-5 dråper på kvelden. Lactulose får jeg mye luft i magen av. Ett annet tips er magnesium 350 mg, 2-3 tabletter på kvelden, dette hjelper også mot kramper i beina. Anonymkode: 3ac47...940 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Del Skrevet 2. september 2021 Evt prøv Microlax 🤭 Anonymkode: 52941...67b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Del Skrevet 2. september 2021 Jeg fikk anbefalt movicol fremfor lactulose av legen min, da det ofte gir mer luft. Måtte forøvrig ta noen runder med klyx de gangene det var full stopp. Ellers: aktivitet, mye vann, kiwi, svisker, linfrø i vann, ikke utsett ved behov, kaffe om du drikker det. Anonymkode: 16d4f...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #12 Del Skrevet 3. september 2021 TS: Takk for gode tips 🙂 Heretter blir det svisker og Kiwi hver dag som forebyggende. Også har jeg fått flere gode råd om hva jeg kan prøve om jeg merker at det begynner å stoppe litt opp(før full stopp). Og visste ikke at man kunne bruke microlax, så det har jeg notert meg om det skulle bli skikkelig krise en gang. Krysser fingrene for en litt mer samarbeidsvillig mage fremover. Anonymkode: acd2b...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #13 Del Skrevet 3. september 2021 Hei! var hos legen og ble rådet til å prøve Visiblin (det er et naturlig produkt). Kan fåes på resept av legen eller kjøpes på apoteket. Anonymkode: 7ed0b...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #14 Del Skrevet 3. september 2021 Slik vi praktiserer på sykehuset og samme rekkefølge jeg ble anbefalt av helsesykepleier på kontroll i går så er det først laktulose, så movicol og til slutt laxoberal dråper. Så bør du finne en balanse. Det som er ekstremt viktig når man tar lakserende midler er å drikke rikelig med vann, hvis ikke kan det forverre forstoppelsen. Anonymkode: f8bae...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #15 Del Skrevet 3. september 2021 Just now, AnonymBruker said: Slik vi praktiserer på sykehuset og samme rekkefølge jeg ble anbefalt av helsesykepleier på kontroll i går så er det først laktulose, så movicol og til slutt laxoberal dråper. Så bør du finne en balanse. Det som er ekstremt viktig når man tar lakserende midler er å drikke rikelig med vann, hvis ikke kan det forverre forstoppelsen. Anonymkode: f8bae...0f5 Obs, ser at det kan misforstås, ikke alle på en gang, men at man forsøker midlene i den rekkefølgen, hvis noe ikke fungerer, prøv det neste eller evt kombiner. Med balanse mener jeg at noen har godt av å ta forebyggende morgen og kveld, noen tar heller døgndosen enten morgen eller kveld f. Eks. Anonymkode: f8bae...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #16 Del Skrevet 3. september 2021 TS: Takk for svar 😊 Anonymkode: acd2b...78c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #17 Del Skrevet 3. september 2021 Movicol ble anbefalt til meg brukte en halv pose hver dag i 2. og 3. trimester. Anonymkode: dde7c...7cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2021 #18 Del Skrevet 4. september 2021 AnonymBruker skrev (På 2.9.2021 den 7.57): Er gravid i 1. trimester og føler meg nå så forstoppet. Er så ubehagelig! Har prøvd å drikke mye og spise kiwi uten hjelp. Har Laxoberaldråper hjemme, men har ikke turt å prøve det enda. Står på felleskatalogen at det ikke er blitt påvist at det er skadelig å bruke, men at det ikke foreligger velkontrollerte data på bruk av det under graviditet. Noen som har brukt laxoberaldråper? Eller fått beskjed om å ikke bruke det? Anonymkode: acd2b...78c Bruk et miniklyx. Det fungerer helt utmerket. Har brukt det mange ganger i svangerskapet. Anonymkode: 8a5e1...24d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå