AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Hei! Jeg er overvektig, veldig. Gikk ned først 50 kg på veldig kort tid pga traumer, men la på meg igjen 35 kg pga medisiner for kronisk sykdom og lang dårlig sykdomsperiode. Har nå gått ned igjen 20 kg over tid, men for å få normalvekt må jeg ned 20 kg til. Og di er vanskelige å bli kvitt. Prøver derfor å loggføre sånn ca for å se hvor jeg ligger på kalori og av å lest tips andre plasser, prøver jeg meg på ca 800-1000 kalorier i underskudd. Jeg veier ikke maten så tallene blir ikke 100% korrekt, men den sjansen tar jeg heller enn å få spiseforstyrrelser. Jeg kan desverre ikke øke fysisk trening da sykdommen hemmer meg, kan bli sengeliggende i dager til tider med ingen aktivitet så da er kostholdet enda mer viktig. Men mitt problem er at jeg er så sulten noen dager! Mangen dager er det ingen problem pga liten matlyst, men når den er der, da sliter jeg med hva som er rett ang kalori. Noen knekkebrød med pålegg ekstra, eller ekstra frukt osv får jo det til å gå veldig opp i kalori. Men jeg kan jo ikke gå å sulte noen dager resten av livet heller og alltid tenke at jeg må begrense meg til det nesten er vondt i magen av sult, men vil heller ikke bli tyngre for helsa sin del og di som må hjelpe meg på dårlige perioder. Har prøvd å drikke mer vann på disse tidene men det hjelper desverre ikke på sulten. Så da ligger jeg her og lurer... Vil kaloriunderskudd hjelpe i lengden? Er det sånn at det skal man leve etter hele livet? Eller når vet man at man ikke må gjøre det lenger? Jeg vet jo hvor fort vekta kan øke igjen når man ikke tenker over inntak igjen, og det ønsker jeg ikke skal skje igjen. Om noen har noen andre tips så gjerne hyl ut! Jeg skal til ernæringsfysiolog også for å få råd og hjelp, men det er fortsatt noen uker til. Anonymkode: 82769...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Så bra at du har fått time hos ernæringsfysiolog! Tror du skal satse på de faglige rådene du får der, og ikke tilfeldige på forum som gjerne ikke har kompetanse. Å gå opp og ned så mye som du har gjort er ekstremt, og når du i tillegg sier at du sliter med traumer, så er det noe som må bearbeides på et mer fundamentalt nivå enn bare kostholdsmessig. Ta kontakt med fastlegen din også. Anonymkode: 90f4b...8ca 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Så bra at du har fått time hos ernæringsfysiolog! Tror du skal satse på de faglige rådene du får der, og ikke tilfeldige på forum som gjerne ikke har kompetanse. Å gå opp og ned så mye som du har gjort er ekstremt, og når du i tillegg sier at du sliter med traumer, så er det noe som må bearbeides på et mer fundamentalt nivå enn bare kostholdsmessig. Ta kontakt med fastlegen din også. Anonymkode: 90f4b...8ca Takk for svar 👍 har heldigvis fått et team på sykehus og med fastlegen som tar vare på meg så alt det der er på plass, har bare igjen å møte ernæringsfysiologen snart. Så alt annet blir følgt opp 👍 men nå håpte jeg på om noen hadde noen erfaringer med kaloriunderskudd og livet etterpå, om man måtte gå slik for alltid eller om det vil automatisk gå seg til etterhvert? Jeg ser for meg feks at man legger på seg igjen om man skal spise normal kalorimengde når man har nådd målet, da går jo man opp igjen slik som man gjør når man har økedager og sliter med å holde kaloriinntaket lavt. Hvordan da holde det målet? 😊 Og om jeg får noen kloke svar på det fra ernæringsfysiologen også så er det jo mulig å dele det om flere lurer på det samme eller om det er noen som vil dele erfaring eller tips ang vektnedgang og hemme økedøgn. Eneste grunnen for at jeg tok med min vekthistorie er for å gi en liten pekepinn på hvor jeg har vært og hvor jeg er nå for å kunne enklere få tips eller erfaringer. Anonymkode: 82769...c3b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar 👍 har heldigvis fått et team på sykehus og med fastlegen som tar vare på meg så alt det der er på plass, har bare igjen å møte ernæringsfysiologen snart. Så alt annet blir følgt opp 👍 men nå håpte jeg på om noen hadde noen erfaringer med kaloriunderskudd og livet etterpå, om man måtte gå slik for alltid eller om det vil automatisk gå seg til etterhvert? Jeg ser for meg feks at man legger på seg igjen om man skal spise normal kalorimengde når man har nådd målet, da går jo man opp igjen slik som man gjør når man har økedager og sliter med å holde kaloriinntaket lavt. Hvordan da holde det målet? 😊 Og om jeg får noen kloke svar på det fra ernæringsfysiologen også så er det jo mulig å dele det om flere lurer på det samme eller om det er noen som vil dele erfaring eller tips ang vektnedgang og hemme økedøgn. Eneste grunnen for at jeg tok med min vekthistorie er for å gi en liten pekepinn på hvor jeg har vært og hvor jeg er nå for å kunne enklere få tips eller erfaringer. Anonymkode: 82769...c3b Til syvende og sist må du omdefinere "normal mengde mat" for å vedlikeholde vektnedgang. Du er nødt til å innse at du må spise mindre enn det som var normalen din som overvektig. Hver dag, uke etter uke, år etter år. Mange opplever at kroppen tilpasser seg, magesekken krymper, og de psykiske cravingsene minker. Eller at man tåler å være sulten uten at det blir krise. Sult er ikke farlig. For andre vil det være en evig kamp å holde en sunn vekt. Jeg har selv vært stabil etter vektnedgang, og noen ganger er det vanskelig, men godene av å være sunn og frisk og sprek og rask, gjør at det er verdt det. Jeg fyller sulten med andre ting; trening, å være sosial, lesing, se en serie. Jeg vet at det ikke er reell sult når jeg spiser meg mett til måltidene, men psykologisk støy som jeg bare må tåle å ri ut. Det går fort over. Vet ikke om det hjelper. Masse lykke til 🙂 Anonymkode: 90f4b...8ca
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #5 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): men nå håpte jeg på om noen hadde noen erfaringer med kaloriunderskudd og livet etterpå, om man måtte gå slik for alltid eller om det vil automatisk gå seg til etterhvert? Jeg ser for meg feks at man legger på seg igjen om man skal spise normal kalorimengde når man har nådd målet, da går jo man opp igjen slik som man gjør når man har økedager og sliter med å holde kaloriinntaket lavt. Hvordan da holde det målet? 😊 Jeg har talt kalorier av og på i 6 år. Går opp i vekt med en gang jeg slutter å telle. Jeg gikk ned fra 72 til 58 og ønsker å holde meg på 58. Må derfor telle jevnlig. Anonymkode: 163c8...479
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #6 Skrevet 2. september 2021 Jeg tenker at det er naturlig å være sulten en del av dagen, og drikker litt te og spiser evt litt grønnsaker (feks gulrot) når det blir for mye. For min del må jeg være litt sulten for å holde normalvekt (bmi 24, så ikke veldig slank). Anonymkode: 2d1ab...3e6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #7 Skrevet 2. september 2021 Når du har gått ned til ønsket vekt må du øke litt på kaloriene for å holde vekta. For meg er det ca 500 kcal ekstra om dagen fra når jeg gikk ned. Jeg veier meg ca en gang i uka siden jeg ble ferdig i sommer, men er ganske sikker på at jeg ligger på et greit nivå. Du må venne deg til mengden du går ned med rett og slett, da føles det som luksus å kunne spise mer når du stabiliserer. Men du må endre på vanene som gjorde at du gikk opp i vekt. Jeg er også kronisk syk, så vet det gjør det ekstra vanskelig. Men det går. Ta tiden til hjelp. Anonymkode: fe7ac...f36
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå