Gå til innhold

Bryllupsfesten

Fremhevede innlegg

Skrevet
Siterer gjest øverst:

Gaver stort sett til kvinnen ( for menn flest bryr seg vel ikke om porselen og selskapsbestikk) Hva får egentlig mannen igjen for dette (utenom slakkere pengbok).

så mannen skal spise pizza med fingrene på gangen mens kona underholder gjestene alene?

Enig i mye, men dette var ikke noe godt argument!

Jeg er enig med trådstarter her! Hvilke menn bryr seg om bestikk og service?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ganske mange bryllupsgærne kvinner som setter sine menn helt på sidelinjen når det gjelder "festen" - noe ala Monica Geller i Venner for livet. De får ikke være med på planleggingen, konas kjole er så dyr at mannen selv føler han må bruke gamledressen eller kjøpe en ny på salg.

Selvfølgelig - dersom mann og kvinne er ENIGE i å sette budsjettet så høyt, invitere så mange gjester og bruke så mye tid/penger på denne ene dagen - så greit. Men hvor ofte vil mannen SI at han synes det er fullstendig tussete? Nei, han vet hva vi har drømt om - han har sikkert en søster e.l som er like tussete som vi er.

Ja, jeg sier VI, for frem til nylig så var det utelukket for meg å ha low budget wedding. Fokuset har bare forandret seg i det siste.. Ikke fordi vi ikke egentlig har råd til drømmebryllupet, men fordi jeg heller vil ha et lite intimt bryllup, og så kan vi bruke resten av "budsjettet" på å "leve lykkelig alle våre dager"

Nå har jeg ikke snakket med min kjære om dette heller (det er jo ikke akkurat nært forestående) - og kanksje han vil ha et stort bryllup. Da får sikkert pipa en annen lyd her (bortsett fra at HAN får kjøpe dress til 10-15 000 og jeg får lete bak i skapet)

PS:

Hva i alle dager har å spise pizza på gangen mens kona underholder gjestene med saken at menn flest ikke ønsker seg slikt som fancy bestikk og vakkert porselensfat o.l?

Gjest Markblomsten
Skrevet

Min kommende mann synes faktisk dette er litt viktig, men det er jo mulig han er unntaket som bekrefter regelen da...

Skrevet
Jeg er enig med trådstarter her! Hvilke menn bryr seg om bestikk og service?

Min mann ;)

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Uff.... da er vi de med dårlig dømmekraft. Måtte jo ta opp lån på 50000,- for å få eventyrbryllupet vi sårt gjerne ville ha. Og banken så også at vi 2 voksne mennesker med god betalingsevne har dårlige prioriteringsevner som ville ha penger til et slikt opplegg, derfor fikk vi pengene!

Skjønner ikke at voksne mennesker her i forumet klare for å gifte seg orker å skrive slike teite kommentarer.

Forresten så er det ikke alle menn som ikke deltar i planleggingen, min bestemte like mye som meg.

Skrevet

NÅ skjønte jeg denne pizza på gangen-greia :)

Men egentlig - så serverer vel ikke mange mennesker pizza på det "fine servicet" ..

Poenget mitt er ikke at menn liksom ikke bryr seg om å spise med fat og bruke bestikk - det var vel heller det med at menn antakeligvis har andre ønsker enn flott penbestikk og nydelig porselensservice som uansett gjemmes bort til "spesielle anledninger" ..

Skrevet

vi er forskjellige. Jeg og min mann reiste utenlands for å gifte oss, bare vi to. Nå to år etter har vi fremdeles ikke hatt noen fest og det kommer vi sikkert ikke til å ha heller.

Noen vil være prinsesse for en dag mens andre grøsser ved tanken.

For meg er det å gifte seg noe veldig personlig og intimt. Noe som jeg ikke kunne tenke meg å dele med noen andre enn min kjære. For andre er min holdning helt merkelig.

Jeg ønsker ikke å stå i sentrum for andres oppmerksomhet en hel dag og dessuten ha mennesker der som jeg ikke har noe forhold til. Svigermor f.eks.

Det å kunne gifte meg med den jeg elsker er så stort at jeg ikke ønsket at det skulle være noen forstyrrende elementer ved vår vielse.

Dette blir veldig personlig. Jeg feirer heller ikke min egen bursdag og slik vil jeg ha det. På min 30 års dag nå snart skal jeg ha meg et glass vin om kvelden og vinke de siste 10 årene farvel.Stille og rolig. Gleder meg faktisk:)

Gaver gir jeg katten i. Betyr mye mer med mennesker som gleder seg på våre vegne.

men selv om jeg vil ha det slik så elsker jeg store, flotte bryllup. Men det må være andres:)

Gjest Gamle Alex
Skrevet
Uff.... da er vi de med dårlig dømmekraft. Måtte jo ta opp lån på 50000,- for å få eventyrbryllupet vi sårt gjerne ville ha. Og banken så også at vi 2 voksne mennesker med god betalingsevne har dårlige prioriteringsevner som ville ha penger til et slikt opplegg, derfor fikk vi pengene!

Skjønner ikke at voksne mennesker her i forumet klare for å gifte seg orker å skrive slike teite kommentarer.

.

Hvis du synes det er en god prioretering og låne 50.000 istedetfor å vente til dere har råd, ja da ikke verre en at vi har forskjellige prioriteringer.

Men hvorfor er det en teit kommentar fordi jeg snart skal gifte meg :klø:

vi har ventet til vi har råd og betaler selv, utifra hva vi har råd til er også størrelsen på festen

Gjest Soon Mrs S
Skrevet

Vet du hva? Jeg synes det er teit å si at vi har dårlige dømmekraft. At du og din kjære sparer i flere år for å kunne gfite dere er kjempe bra, men for alt du vet så kan det hende at vi også faktisk hadde spart i flere år men innså at vi måtte ha mer og derfor måtte låne litt.

Det er kanskje litt feil av meg å kritisere når jeg selv ikke vil bli kritisert men kunne ikke la være. Dømmekraften min er god den, og om folk synes jeg er korket i hue for å ha tatt opp et lån for å betale en "fest" som mange kaller det så får det være på demmers regning.

Bryllupet vårt var den fineste dagen i vår liv hittil med famile og venner tilstedet for å vitne den dagen vi aldri kommer til å glemme. Dagen den er hellig for oss, spart og planlagt lenge. Jeg vil ikke kalle den en fest.

Heldigvis er vi alle forskjellige og beklager at jeg hisset meg opp

Skrevet

Alle har hver sin smak. Ingen kan kritisere andre for noe de har gjort som en ikke selv ville gjort.

Vi sparte alle våre penger og betalte alt selv. Vi kunne sikkert brukt dem på noe annet, men vet du hva.... ved å gjøre det sånn fant vi ut at vi er utrolig flinke til å spare hvis vi bare vil... og dermed har vi gått i gang med et til stort spareprosjekt, og erfaringen sier oss at det vil bli enkelt.

Skrevet
Ekteskapet har vi i sentrum hver eneste dag, og har hatt det i sentrum siden vi ble samboere. Selv om vi ikke var gift, levde vi som et ektepar. Livet våres har ikke forandret seg, selv om vi i dag er gift. For det ekteskapet vi ønsket oss, fant vi lenge før bryllupsdagen. Det er nemlig livet vårt sammen, og det begynte ikke den dagen vi giftet oss.

Flott sagt, Piper!!!

Skrevet
Som jeg skrev - har man råd til det, ja da prioriterer man selv synes jeg, men tar man opp et lån og setter seg selv i gjeld for 1 dag - så står jeg for at det er utrolig dårlig dømmekraft i mine øyne.

Sier ikke at min måte er riktig men den er fornuftig når man også har en familie som skal ha skal ha smør på brødet etter bryllupet

Har du ikke gjeld selv kansje? Ikke svar på det. Skjønner ikke hvorfor det er dårlig dømmekraft å ta opp lån.

Jeg har selv planer om å spare penger for å finansiere bryllupet mitt. Min mor har ikke råd til å bidra økonomisk og foreldrene til min kjære kommer til å stille opp med sin del for å ikke gjøre forskjell på barna sine.

Min kjære fridde til meg i år men pga det økonomiske så valgte vi å vente to år for å få råd til bryllupet. Men om det viser seg at vi ikke har klart å spare opp nok penger så kan jeg ikke se på det som noe krise om vi måtte tatt opp litt lån.

Det er VÅR sak om vi velger å ta opp lån.

Jeg mener at man får bestemme selv om man vil betale på et lån for et bryllup. Det er tross alt noe man gjør en gang i livet. Jeg hadde ikke da kastet rundt meg med lånte penger men det som var nødvendig for å dekke diverse ting.

Det er noe annet å gjøre seg til en gjeldsslave og det å ta opp et lån man kan leve med. Så pass deg for å rakke ned som jeg oppfatter du gjør om noen ikke er så heldig å ha rike foreldre eller oppsamlet sparekonto.

Ingen har noe med om hvorfor man velger å ta opp lån. Hva er forskjellen på å ta opp lån til hus, bolig eller båt? Lån er et lån uansett.. Dem om det...

Ellers vil jeg tilføye at det er faktisk min kommende mann som er mest ivrig på å ha et stort bryllup. Klart jeg også vil ha det, men hadde ikke vært et must.

Så han er med på forberedelser og alt. Syns ikke det stemmer at det bare er kvinnens dag. Det er begges dag. Når det gjelder gaver så beregnes det ofte på begge vel? Uansett er det vanlig å legge ut ønskeliste så da ser jeg ikke problemet.

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Svarer allikevel jeg ;)

Ja jeg har lån, men i mine øyne er det enorm forskjell på og ta opp lån til en fest og ta opp lån i et hus som er en innvistering.

Klart det er opp til en selv , men vi er jo her for og ytre forskjellige meninger og jeg synes det er trist og tullete når folk bruker alle pengene de har og penger de ikke har på 1 dag hvor de slev er i fokus

Skrevet

Folk må få bestemme selv hvor mye de vil bruke på bryllup, det er DERES dag, og jeg vil ikke si at de som tar opp lån for å gjøre det slik de ønsker, har dårlig dømmekraft. Det handler om prioriteringer, ikke dømmekraft. Vi hadde nok ikke tatt opp lån, men det er oss. Vi fikk hjelp fra foreldrene våre, og ser ikke noe galt i det. Vi e nyetablerte og mannen går på skole ennå. For oss var det viktigste å gifte oss, og å ha familien med, og foreldrene våre ville gjerne hjelpe til med å få til et skikkelig bryllup. Som mormor sa; hun hadde ikke vært i et skikkelig bryllup siden mamma og pappa giftet seg. Så hvorfor skal man ikke bruke litt penger på familien? Hvorfor ikke stelle i stand en hyggelig dag, med romantisk stemning, god mat og musikk? Ellers møter man jo familien bare i begravelser.....

Men når det er sagt, trenger man ikke å blakke seg helt for å invitere mange mennesker og ha stor fest. Det kan og gjøres billig, men i dag virker det som om mange brudepar er redd for at deres bryllup ikke skal være 'fint nok'. Man vil gjerne vise seg litt for gjestene, og da koster det gjerne litt ekstra.

Vi ville gjerne at familiene våre skulle møtes og bli litt kjent. Vi ville gjerne feire at vi har valgt å leve resten av livet sammen. Det kostet litt penger, ja, men det var verdt hver krone. Minnene fra den dagen kommer aldri til forsvinne, selv ikke om jeg blir både gammel og senil!!! :)

Og til trådstarter som mener menn ikke bryr seg med servise o.l., min mann er så absolutt med på slike avgjørelser!!! Han har god smak og var med på å bestemme alt når det gjaldt bryllupet. (Bortsett fra kjolen og tilbehøret da...). Så da er han vel enda ett unntak fra regelen.......

Skrevet
Folk må få bestemme selv hvor mye de vil bruke på bryllup, det er DERES dag, og jeg vil ikke si at  de som tar opp lån for å gjøre det slik de ønsker, har dårlig dømmekraft. Det handler om prioriteringer, ikke dømmekraft. Vi hadde nok ikke tatt opp lån, men det er oss. Vi fikk hjelp fra foreldrene våre, og ser ikke noe galt i det. Vi e nyetablerte og mannen går på skole ennå. For oss var det viktigste å gifte oss, og å ha familien med, og foreldrene våre ville gjerne hjelpe til med å få til et skikkelig bryllup. Som mormor sa; hun hadde ikke vært i et skikkelig bryllup siden mamma og pappa giftet seg. Så hvorfor skal man ikke bruke litt penger på familien? Hvorfor ikke stelle i stand en hyggelig dag, med romantisk stemning, god mat og musikk? Ellers møter man jo familien bare i begravelser.....

Men når det er sagt, trenger man ikke å blakke seg helt for å invitere mange mennesker og ha stor fest. Det kan og gjøres billig, men i dag virker det som om mange brudepar er redd for at deres bryllup ikke skal være 'fint nok'. Man vil gjerne vise seg litt for gjestene, og da koster det gjerne litt ekstra.

Vi ville gjerne at familiene våre skulle møtes og bli litt kjent. Vi ville gjerne feire at vi har valgt å leve resten av livet sammen. Det kostet litt penger, ja, men det var verdt hver krone. Minnene fra den dagen kommer aldri til  forsvinne, selv ikke om jeg blir både gammel og senil!!! :) 

Og til trådstarter som mener menn ikke bryr seg med servise o.l., min mann er så absolutt med på slike avgjørelser!!! Han har god smak og var med på å bestemme alt når det gjaldt bryllupet. (Bortsett fra kjolen og tilbehøret da...). Så da er han vel enda ett unntak fra regelen.......

Jeg støtter dette innlegget. Bra sagt. Ellers vil jeg tilføye at min kommende mann faktisk ønsker seg penbestikk og porselen- service. Han har nesten mer krav enn meg. Hadde det bare vært opp til meg så hadde jeg villet hatt det lite og koselig. Men min kjære vil ha det storslagent.. Så spennende å se hvor mye brullupet vårt vil komme på. Som noen sa tidligere, stå på og spare og jobbe. Det skal vi nok.. Men må vi spe på litt med lån så gjør vi det å.

Skrevet
Svarer allikevel jeg ;)

Ja jeg har lån, men i mine øyne er det enorm forskjell på og ta opp lån til en fest og ta opp lån i et hus som er en innvistering.

Klart det er opp til en selv , men vi er jo her for og ytre forskjellige meninger og jeg synes det er trist og tullete når folk bruker alle pengene de har og penger de ikke har på 1 dag hvor de slev er i fokus

Jo da jeg forstår hva du mener. Jeg kan se det fra din side også faktisk ;)

Men en må også gå ut fra om man klarer et eventuelt lån økonomisk. Klarer man ikke det og må leve på vann og brød i etterkant bare for å feire den store dagen. Det hadde jo vært trist. Men slik er det jo ikke. Det hadde jo vært tankeløst syns jeg.

Det kommer et liv etter bryllupsdagen også.

Men jeg vil bare tilføye at jo det beste er å ha råd til et bryllup selv. Men om din største drøm er å ha et bra nok bryllup i dine egne øyne. Så må vel det være lov å ta opp et lån for det. Noen som deg og flere med deg syns det er tullete å ta opp et lån for et bryllup. Men om et par vet at i løpet av livet så vil kun det bryllupet være den ene tingen man tar opp et lån for. Ja da har de valgt det..

Det lønner seg nesten å ha lån i dag.. Men håper du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Hvis dere har råd til å betale noen tusen i mnd på lån til bryllupet, hvorfor ikke heller la være å ta lån og spare disse pengene til dere har råd? Jeg skal ikke si noe om andres dømmekraft, men for meg hadde det vært helt uaktuelt å ta opp lån for et bryllup. Gift blir man uansett, og det er jo det viktigste.

Skrevet

Hvorfor bry seg med at andre tar opp lån? Ser ut til at mange synes det er idiotisk av folk å ta opp lån, greit nok. Men jeg skjønner ikke at de som sparer penger trenger å bry seg med det!!!!

Hva er problemet????

Skrevet

Jeg er enig med Arkana. Å ha bryllupsfest på lånte penger blir helt feil for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...