Gå til innhold

Hvor lenge hadde dere vondt i underlivet etter fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fødte nå for 12 dager siden. Jeg hadde en total ruptur og fikk operert rumpehullet. Jeg får vondt i rumpa hvis jeg går/står lengre enn 10 minutter, men det er vel å forvente. Men nå har jeg aller mest vondt lengre fram i kjønnsleppene - hadde noen små rifter i kjønnsleppene som også ble sydd. Jeg kjenner det som et skikkelig trykk i kjønnsleppene og klitoris når jeg står oppreist. Hadde dere det sånn, og hvor lenge? 

Anonymkode: 86d0b...f1e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må være noe av den beste prevensjonen som finnes, fordi det der hørtes ikke godt ut! Har ingen erfaring, men håper du blir bra igjen snart 🥰

Skrevet
starken skrev (4 minutter siden):

Dette må være noe av den beste prevensjonen som finnes, fordi det der hørtes ikke godt ut! Har ingen erfaring, men håper du blir bra igjen snart 🥰

Det er utrolig sjeldent at dette skjer heldigvis. 

Anonymkode: b78d6...02e

Skrevet

Hadde vondt i kanskje 6 uker på måten du beskriver. Kom når jeg lå, satt, sto og gikk. Måtte da ta smertestillende og bare be om at det gikk fort over. 

Krysser fingrene for at det ordner seg fort for deg.

Anonymkode: 4987e...d88

Skrevet

Med førstemann; revnet og klippet.. overhode ingen smerter i etterkant. 

Med andremann: revnet grad 2: store «trykk-smerter» slik du beskriver, hevelse , og regelrett smerter kontinuerlig - før der nesten over natta forsvant etter 6 uker 

Anonymkode: 32afc...a05

Skrevet

Fødte for to uker siden. Revning 3a tilsvarte revning av vagina og opp til anus. Brutalt vondt første uka, noe bedre nå, men dør av å stå og gå i mer enn ti min.

Anonymkode: db894...70d

Skrevet

Jeg revnet bare grad 1-2, men fikk et hematom i tillegg. Jeg hadde vondt i 4 uker, gikk på smertestillende og smertestillende med zxylcation(?), en bedøvelsegele.

Fikk beskjed om at det var helt vanlig, noen hadde met vondt enn andre, og jeg måtte ta det opp på 6 ukers kontrollen om jeg fremdeles hadde vondt.

Anonymkode: a642d...46b

Skrevet

Jeg fikk bare småsår og pyntesting, utenom ett rett innenfor skjeden som var litt større. Revnet ikke skikkelig dog. Jeg hadde smerter som krevde smertestillende (paracett) og/eller lindring i dusjen i 8-9 uker. Mistenker for stramme sting. Fikk ikke 6 ukers kontroll før rundt uke 9-10 pga jul/romjul, innen sjekken var alt grodd, bortsett fra såret inni skjeden, det tok 3-4 mnd. Fikk bare beskjed på kontollene med baby at det var normalt, at jeg måtte prøve isbind osv. Neste gang blir jeg å kreve sjekk mye tidligere. 

Anonymkode: 65fd6...8a9

• Liker 1
Skrevet

Rundt 6 uker, måtte sy endel. 

Anonymkode: c89d0...3dd

Skrevet

Revnet 3B. Konstante store smerter i 2-3 uker. Derifra gradvis bedre, men hadde sånne trykksmerter ved ståing/gåing i alle fall i 6 mnd. Ble gradvis bedre da. 

Men helt bra blir det nok aldri. Er 2 år siden fødsel nå og selv om smertene er borte kjenner jeg fortsatt den trykkfølelsen i arrene hvis jeg feks sitter på huk.

Anonymkode: 9e8d8...f8d

• Liker 1
Skrevet

Interessant lesning.

Hadde selv planlagt ks pga en medisinsk tilstand og ble på forhånd bombadert med advarsler om hvordan jeg ville være ute av stand til å klare meg selv eller ta hånd om babyen etterpå. Og til sammenligning ble det sagt at «alle» som fødte vaginalt friske og raske like etterpå og uten smerter.  

Jeg var på bena allerede dagen etter snittet og kjente kun det rev litt i arret de neste ukene da jeg gikk. Kunne riktignok ikke løfte tungt i noen uker, men plagene jeg hadde var helt overkommelig i forhold til det jeg leser her…Synes synd på dere som har slitt i lengre tid med slike smerter. Er dette vanlig? Må være helt forferdelig :( 

Anonymkode: c42e1...5f6

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Interessant lesning.

Hadde selv planlagt ks pga en medisinsk tilstand og ble på forhånd bombadert med advarsler om hvordan jeg ville være ute av stand til å klare meg selv eller ta hånd om babyen etterpå. Og til sammenligning ble det sagt at «alle» som fødte vaginalt friske og raske like etterpå og uten smerter.  

Jeg var på bena allerede dagen etter snittet og kjente kun det rev litt i arret de neste ukene da jeg gikk. Kunne riktignok ikke løfte tungt i noen uker, men plagene jeg hadde var helt overkommelig i forhold til det jeg leser her…Synes synd på dere som har slitt i lengre tid med slike smerter. Er dette vanlig? Må være helt forferdelig :( 

Hehehe, ja, det er nok litt rosemaling... såklart, en del fødende får lite skader og føler seg hele igjen ganske fort. Ser jo det her iblant hvor folk skriver at de hadde samleie 1-2 uker etter fødsel liksom, null stress 😅 Så de fins jo, de som er oppe og spretter raskt etter vaginal fødsel.

Så har du alle oss som fikk en del skader, kanskje måtte klippes, og som måtte sy mye etterpå og noen kanskje opereres på nytt. Jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg var det en merbelastning i barseltiden å måtte deale med de smertene, ta smertestillende etter klokka i flere uker, vansker med å sitte (oi, så vondt å sette seg, sitter jeg feil og legger stress på stingene nå?), tisset i dusjen med vannstråle i flere uker. Bekymring rundt om det blir bra igjen (shit, har stinget gått opp? Er dette infeksjon? Har de sydd feil, gror det feil nå?), hvordan blir seksualfunksjonen? Arrvev som aldri blir helt bra/smertefritt igjen.

KS er ikke barebare og selvfølgelig sliter jo noen lengre enn andre med såret der også.

Anonymkode: fc177...810

• Liker 2
Skrevet

Ca 6 uker. Brukte vel smertestillende ofte i den perioden husker jeg. Spesielt de første to ukene.

Derimot har aldri bekkenet mitt blitt bra igjen foreløbig. Det har gått 11 mnd og jeg har fortsatt vondt når jeg sitter av og til. Også vondt å reise seg opp, da det strekker veldig i setemusklaruren. 

Skrevet

Tok 6 måneder før jeg grodde.

Anonymkode: db3e2...164

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Interessant lesning.

Forskjellen er vel at ved KS så får man garantert et kirurgisk sår som må heles, men ved vaginal fødsel KAN man komme unna med ingen eller små plager. Jeg fikk selv et klipp som ga smerter og ubehag i noen uker - men var allikevel på beina og i fin form. Var veldig glad for å ikke ha et KS-sår eller større skader nedentil å ta hensyn til.

Anonymkode: 5aad9...4db

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Da høres det ut som dette et ganske vanlig. Selv om jeg revnet til grad 4 så har jeg overraskende lite vondt i rumpa. Jeg får vondt om jeg går i typ 10-15 minutter. Jeg hadde en times lang operasjon etter fødsel som jeg fikk vite gikk veldig bra, så jeg er takknemlig for hvor langt medisinen har kommet! Hadde dette vært for 15 år siden, så ville prognosene vært helt annerledes, fikk jeg vite. Var i utgangspunktet livredd for en så heftig rift.. nå håper jeg bare at funksjonene kommer på plass etter hvert, og at jeg klarer å holde inne promp😅

I dag har jeg mye mindre vondt i resten av underlivet, og tror det er fordi jeg tok det veldig med ro i går, og lå stort sett strakt ut på sofaen. Snakket med en fysioterapeut som sa det var viktig å ligge mye slik at man ikke la for mye press på bekkenbunnen. Legge seg ned så snart man får vondt osv. Det er jo lettere sagt enn gjort med en liten baby.. 

Men uansett godt å høre at de fleste har blitt kvitt denne smerten innen 6 uker. Er vel en grunn til at de 6 første ukene er for restitusjon og hvile. Partnerne burde egentlig fått 6 uker perm i steden for 2 etter fødsel, det hadde gjort mye! 

Anonymkode: 86d0b...f1e

Skrevet

Etter første fødsel, med ruptur grad 3b, hadde jeg vondt i 3-4 uker. Jeg hadde det slik du beskriver, klarte ikke gå eller stå lenge av gangen og en slags nedpressfølelse. Jeg gikk på maks dose Paracet og Ibux (det fikk jeg beskjed om fra legen på barsel) hver dag. Det ble gradvis bedre og jeg var helt smertefri på seksukerskontrollen i alle fall. Hadde ny kontroll etter 3 mnd og da ville det bli vurdert henvisning videre hvis jeg hadde plager, men det hadde jeg ikke. Alt ble helt som normalt igjen og jeg fødte (vaginalt) to ganger til etter det (ingen nye rupturer). 

• Liker 1
Skrevet

Første barn: Hovent, sårt og vondt i ti dager-ish.

Andre, tredje og fjerde barn: Litt småømt en dag eller to.

Men jeg revnet ikke, da. Har hørt at man må beregne 6-8 uker minimum på å heles hvis man revner eller blir klippet. Ved alvorlig ruptur inntil 3 mnd.

Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Første barn: Hovent, sårt og vondt i ti dager-ish.

Andre, tredje og fjerde barn: Litt småømt en dag eller to.

Men jeg revnet ikke, da. Har hørt at man må beregne 6-8 uker minimum på å heles hvis man revner eller blir klippet. Ved alvorlig ruptur inntil 3 mnd.

Du har hatt 4 fødsler uten å revne en gang, er det noe man kan gjøre for å prøve å forebygge revning?

Anonymkode: fa950...8a9

Skrevet

Fødte første barn for 4 mnd siden. Fikk kun 4 pyntesting på innsiden av skjeden, og kjente kun litt ubehag når jeg gikk på do (nr. 2) de første par dagene.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du har hatt 4 fødsler uten å revne en gang, er det noe man kan gjøre for å prøve å forebygge revning?

Anonymkode: fa950...8a9

Ikke meg du siterte, men det er lurt å unngå å føde på rygg - spesielt om man har ligget og trykket lenge. Å skifte stilling i trykketiden gir bedre blodtilførsel til vevet nedentil, slik at det tåler mer og blir mer tøyelig. Selv fødte jeg liggende på siden, og lå slik kun det siste kvarteret av fødselen. Var ellers i andre stillinger. Å puste seg gjennom den biten hvor hodet kommer er også veldig lurt. Hvis man klarer det. Og siste tips er å trykke som om du skal trykke ut en (veldig stor) tampong, og ikke som å bæsje (som man ofte får høre).

Anonymkode: e40a3...4f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...