Gå til innhold

Hvem er de som ikke vil ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://opinion.no/2021/09/hvem-er-de-som-ikke-vil-ta-vaksine/

Opinion har spurt nordmenn om de vil ta vaksine. Kun 4 prosent sier nei til å ta vaksine, og kun 2 prosent svarer vet ikke. Andelen som vil ta vaksine er rekordhøy.

Norsk koronamonitor har analysert tall for de siste månedene for å se nærmere på hvem det er som ikke vil vaksineres. De utgjør en liten andel av befolkningen og finnes overalt i samfunnet, men har flere kjennetrekk.

- Folk som sier nei til vaksine finnes blant oss alle og er ikke en enhetlig gruppe, men kort fortalt har de mindre tillit til myndighetene, er mer bekymret for bivirkninger av vaksinen og synes åpningsfasen går for sakte.

De som sier nei til vaksine, har omtrentlig samme utdanningsnivå som befolkningen ellers, men har i litt mindre grad universitetsutdanning. 56 prosent av de som ikke vil ta vaksine er menn og 44 prosent kvinner. De er noe overrepresentert i aldre under 50 år.

De hører hjemme i alle partier, men har en noe større andel på høyresiden i politikken, herunder ytterst på høyresiden. Samtidig er innvandrere svakt overrepresentert i gruppen.

Kun 40 prosent av de som ikke vil ta vaksine, sier at de har tillit til informasjon som gis av helsemyndighetene, mot 74 prosent i resten av befolkningen.

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikkje ta, endte opp me å ta pga sosialt press fra jobb..  Men de var bare dose 1. Fe sjå om jeg takler dose 2...

• Liker 12
Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets regler. Lomvi, mod. 

• Liker 2
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (25 minutter siden):

Opinion har spurt nordmenn om de vil ta vaksine. Kun 4 prosent sier nei til å ta vaksine, og kun 2 prosent svarer vet ikke. Andelen som vil ta vaksine er rekordhøy.

Norsk koronamonitor har analysert tall for de siste månedene for å se nærmere på hvem det er som ikke vil vaksineres. De utgjør en liten andel av befolkningen og finnes overalt i samfunnet, men har flere kjennetrekk.

- Folk som sier nei til vaksine finnes blant oss alle og er ikke en enhetlig gruppe, men kort fortalt har de mindre tillit til myndighetene, er mer bekymret for bivirkninger av vaksinen og synes åpningsfasen går for sakte.

De som sier nei til vaksine, har omtrentlig samme utdanningsnivå som befolkningen ellers, men har i litt mindre grad universitetsutdanning. 56 prosent av de som ikke vil ta vaksine er menn og 44 prosent kvinner. De er noe overrepresentert i aldre under 50 år.

De hører hjemme i alle partier, men har en noe større andel på høyresiden i politikken, herunder ytterst på høyresiden. Samtidig er innvandrere svakt overrepresentert i gruppen.

Kun 40 prosent av de som ikke vil ta vaksine, sier at de har tillit til informasjon som gis av helsemyndighetene, mot 74 prosent i resten av befolkningen.

Hvem bryr seg egentlig? Sitt liv og sitt valg, er en grunn til at ingen tvinges

• Liker 15
Skrevet (endret)

En stor gruppe av dem er redde for å ta sprøyte. De har gjerne traumer fra barndommen, der de ble holdt fast mot sin vilje for å ta blodprøve. 

Det fortalte vel Høie på pressekonferanse.

Endret av Visum
  • Liker 5
Skrevet

Husk at alle de som (kanskje) ikke vil tåle en vaksine sauses inn i dette tallet også. 

En annen gruppe som sauses inn er de som er blitt syke av vaksiner før, selv om de ikke alltid har fått skadene godkjent som vaksinebivirkninger. 

• Liker 15
Skrevet

Har ikke tillit til myndighetene.

• Liker 17
Skrevet

Langtidsbivirkninger. 

• Liker 21
Skrevet
mellomtomater67 skrev (15 minutter siden):

Langtidsbivirkninger. 

Du vet at det er 29 ganger mer sannsynlig at du må på sykehus hvis du ikke har vaksine? 

https://www.cnbc.com/2021/08/24/cdc-study-shows-unvaccinated-people-are-29-times-more-likely-to-be-hospitalized-with-covid.html

Det er nesten 3000 %. Det er mye.  Hvis du baserer deg på vitenskap, så er det vel ingenting som tilsier at du ikke skal ta vaksine. 

Delta-varianten er mer smittsom enn tidligere varianter, den er farligere (2,3 ganger mer farlig enn alpha) https://www.bmj.com/content/374/bmj.n2152 og den gjør yngre mennesker sykere. Det foreligger mer data nå, og det er kanskje greit å lese seg opp før man gjør sin livs tabbe. 

Ta vare på dere selv. 🤗

• Liker 28
Skrevet

Jeg ble svært syk av svineinfluensavaksinen, og utviklet ME og har slitt med immunforsvaret siden da.

Har en del andre sykdommer også; lever med store smerter og nesten ingen søvn. Det er en del av meg som er villig til å gamble med livet mitt. Fordi jeg har egentlig ikke ett😌

Har tiltro til myndighetene, universitetsutdannet, stemmer ikke høyre.

Valget ang å ikke ta vaksine er mest bygd på empiri. Og lege og spesialist var enige.

• Liker 20
Skrevet
stine40 skrev (8 minutter siden):

Jeg ble svært syk av svineinfluensavaksinen, og utviklet ME og har slitt med immunforsvaret siden da.

Har en del andre sykdommer også; lever med store smerter og nesten ingen søvn. Det er en del av meg som er villig til å gamble med livet mitt. Fordi jeg har egentlig ikke ett😌

Har tiltro til myndighetene, universitetsutdannet, stemmer ikke høyre.

Valget ang å ikke ta vaksine er mest bygd på empiri. Og lege og spesialist var enige.

Tenker at i slike situasjoner er det jo en medisinsk grunn til det og ikke at man er vaksinemotstander og at man mener at corona ikke er farlig etc..

• Liker 12
Skrevet
flowerpower1 skrev (Akkurat nå):

Tenker at i slike situasjoner er det jo en medisinsk grunn til det og ikke at man er vaksinemotstander og at man mener at corona ikke er farlig etc..

Ja, jeg kjenner et par hardbarka antivaxxere, og jeg tar sterk motstand mot frykten de prøver å spre rundt vaksinen, og hvordan de fremstiller covid som en litt hard forkjølelse. 

• Liker 16
Skrevet
flowerpower1 skrev (1 time siden):

De er jo likevel med i denne statestikken som noen som ikke vil vaksineres. 

• Liker 2
Skrevet
rips & vaniljesaus skrev (5 timer siden):

Merkelig at det ikke nevner hvor de bor også.

• Liker 2
Skrevet
ostekaker skrev (43 minutter siden):

Om resten av artikkeøen skal være veiledende ville det stått omtrent "de er jevnt fordelt over hele landet" ...

• Liker 4
Skrevet
Loff77 skrev (6 timer siden):

Hvem bryr seg egentlig? Sitt liv og sitt valg, er en grunn til at ingen tvinges

Shit, pommes frites. Stemmer. Deres liv, deres valg. Bryr du deg ikke så har du heler ingen tvang til å verken lese eller å kommentere. Men uansett om man legger seg borti disse personenes valg så syns ihvertfall jeg at det er gøy å lese. 

Man trenger virkelig ikke å bry seg så himla intenst om alt. Det kan være morro allikevel. 

• Liker 2
Skrevet
ostekaker skrev (2 timer siden):

Det står jo.

De er å finne i alle landsdeler omtrent som befolkningsstrukturen generelt, men har en svak overrepresentasjon i Agder, Vestfold og Telemark og svak underrepresentasjon i Oslo.

• Liker 8
Skrevet
Matdronningen skrev (10 timer siden):

Jeg ville ikkje ta, endte opp me å ta pga sosialt press fra jobb..  Men de var bare dose 1. Fe sjå om jeg takler dose 2...

Hva jobber du med?

Gjest Vintermorgen
Skrevet

Ryddet for latterliggjøring og brudd på koronarommets regler.

Vintermorgen, mod

Skrevet

Ryddet for brudd på koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...