Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gulpebaby, så vi prøver å være flinke til å rape baby etter og eventuelt under amming. Men om natta opplever jeg ofte at baby våkner veldig av det. Irriterende når han egentlig er veldig søvnig, sovner under amming og plutselig er lys våken og sur i to timer fordi jeg løfta han opp for å rape. Men om jeg ikke raper er jeg redd det blir mye gulp i senga og skift og styr og våken baby uansett🤦

Hvordan gjør dere andre med gulpebarn det med raping på natta? 

Dette er nr 2 og vi fant egentlig ikke noen god løsning på det med førstemann.

Anonymkode: 1483b...f3b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her MÅ rapen opp etter mat uansett hvor godt hun sovner, men syntes det fungerte å klappe lett på ryggen og stryke på ryggen mens baby fortsatt lå der, og så løfte opp for da kom som regel rapen. ellers er det der kjipt! Men om ikke rapen kommer, da kommer garantert masse gulp/sure oppstøt senere som vekker baby😅

Anonymkode: 765c4...758

Skrevet

Du sier du er redd for at det blir mye gulp i senga, men blir det faktisk mye gulp i senga hvis du lar være? 

Anonymkode: f52ce...344

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du sier du er redd for at det blir mye gulp i senga, men blir det faktisk mye gulp i senga hvis du lar være? 

Anonymkode: f52ce...344

Erfaringen fra førstemann der vi prøver og feilet en del er at det blir veldig mye gulp i senga og veldig mye skift (og veldig ekkel madrass)🤦 Nå med nr 2, prøver vi jo å unngå det samme, men det har allerede litt søl. Så ja, det er jo en reell frykt.

10 minutter siden, AnonymBruker said:

Her MÅ rapen opp etter mat uansett hvor godt hun sovner, men syntes det fungerte å klappe lett på ryggen og stryke på ryggen mens baby fortsatt lå der, og så løfte opp for da kom som regel rapen. ellers er det der kjipt! Men om ikke rapen kommer, da kommer garantert masse gulp/sure oppstøt senere som vekker baby😅

Anonymkode: 765c4...758

Takk for tips, håper det kan funke å være litt kjapp før han våkner! 

• Liker 1
Skrevet

Vi samsover da, har gjort det med alle mine tre. Han ligger på sitt eget teppe høyere opp enn oss, så drar jeg bare teppet med han på ned når han skal ha mat, og drar han opp igjen på en måte når han er ferdig 😅 Han gulper mye ila dagen, men på natta *bank i bordet* så gjør han ikke det, og om det skulle skje så kommer det på teppet hans som er enklere å få vasket. Han er straks 5 mnd :) 

Anonymkode: 37afd...eb5

• Liker 1
Skrevet

Legg en kladd eller gulpekut over lårene og legg baby på magen over låret og stryk på ryggen. Det gjorde vi, våknet ikke av dette men fikk rapet. Han våknet alltid når han ble tatt opp i sittende, stående på brystet vårt og rygget. 

Anonymkode: 1e318...bb0

Skrevet

Rapet ikke min om natten. Ble ikke noe gulp eller noe av det, selvom han gulpet mye ellers😊 bruk tisse laken eller kladd under der dere ligger. Evt håndkle, og ha en gulpeklut ved siden av sengen i tilfelle😊

• Liker 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Vi samsover da, har gjort det med alle mine tre. Han ligger på sitt eget teppe høyere opp enn oss, så drar jeg bare teppet med han på ned når han skal ha mat, og drar han opp igjen på en måte når han er ferdig 😅 Han gulper mye ila dagen, men på natta *bank i bordet* så gjør han ikke det, og om det skulle skje så kommer det på teppet hans som er enklere å få vasket. Han er straks 5 mnd :) 

Anonymkode: 37afd...eb5

Vår sover i bedside crib og våkner ikke av å bli lempet over i den, men våkner ved raping 😬

4 hours ago, AnonymBruker said:

Legg en kladd eller gulpekut over lårene og legg baby på magen over låret og stryk på ryggen. Det gjorde vi, våknet ikke av dette men fikk rapet. Han våknet alltid når han ble tatt opp i sittende, stående på brystet vårt og rygget. 

Anonymkode: 1e318...bb0

Takk for tips! 

28 minutter siden, Anjatapinjata said:

Rapet ikke min om natten. Ble ikke noe gulp eller noe av det, selvom han gulpet mye ellers😊 bruk tisse laken eller kladd under der dere ligger. Evt håndkle, og ha en gulpeklut ved siden av sengen i tilfelle😊

Gulpekluter har vi over hele senga, og rommet og huset osv fra før 😂 Bruker ikke tette laken,  pga fare krybbedød, har dobbelt laken, men det hjelper ikke stort på gulporama ✌️ 

Prøvde å ikke rape etter en amming i natt - han fikk nok skikkelig sure oppstøt av det, han var supergrinete i timesvis og gulpa massa da han  ble løftet opp 🤦

Jaja, de vokser det jo av seg heldigvis.

Skrevet

Jeg har hatt en baby som ikke måtte rape på natt. Ingen gulp eller magevondt.

Så har jeg hatt en som MÅTTE rape underveis og etter alle amminger. Dersom rapen ikke kom ble det gulping og mye magevondt. Jeg samsov og ammet liggende. Etter amming løfter jeg baby over magen min (mens jeg fortsatt lå på siden og baby i oppreist stilling over siden/magen min), dunket på rumpa, strøk over ryggen til rapen kom. Deretter puppen i munnen igjen i under ett minutt slik at han ikke rakk å svelge mere luft, da roet han seg og jeg lurte smokken inn. Da sov han videre. Tror en bare må prøve og feile litt slik at man finner sine triks.

Anonymkode: 5b065...190

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...