AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 For omtrent 8 måneder siden ga jeg min svært gode venninne penger til å kjøpe en gave til et familiemedlem. Det var ikke snakk om «ekstremt» mye penger, ca rundt 420 kr. Jeg visste hun hadde litt dårlig råd da, så jeg tenkte jeg skulle være snill og vi avtalte at hun skulle betale tilbake når hun fikk råd. Etter noen måneder tok jeg kontakt og sa jeg hadde behov for pengene. Jeg vet at 420 kr ikke er «mye» penger for enkelte, men for meg som kun jobber 50 % er det faktisk litt. Jeg har mange utgifter.. 😕 Hun sa hun skulle få betalt tilbake et par uker senere, men jeg har enda ikke fått pengene. Jeg vil ikke gi opp enda og tenker å si i fra en gang til. Jeg er ganske sikker på at hun blir sur, men nå er jeg lei av å vente, merker jeg. Synes det rett og slett er frekt, også er det så teit fordi jeg føler at JEG er den kravstore når det er hun som skylder meg penger.. 🙈 Har noen noen råd? Bør si at jeg trenger penger raskt pga et eller annet som har skjedd? Anonymkode: 7ed89...90b 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: For omtrent 8 måneder siden ga jeg min svært gode venninne penger til å kjøpe en gave til et familiemedlem. Det var ikke snakk om «ekstremt» mye penger, ca rundt 420 kr. Jeg visste hun hadde litt dårlig råd da, så jeg tenkte jeg skulle være snill og vi avtalte at hun skulle betale tilbake når hun fikk råd. Etter noen måneder tok jeg kontakt og sa jeg hadde behov for pengene. Jeg vet at 420 kr ikke er «mye» penger for enkelte, men for meg som kun jobber 50 % er det faktisk litt. Jeg har mange utgifter.. 😕 Hun sa hun skulle få betalt tilbake et par uker senere, men jeg har enda ikke fått pengene. Jeg vil ikke gi opp enda og tenker å si i fra en gang til. Jeg er ganske sikker på at hun blir sur, men nå er jeg lei av å vente, merker jeg. Synes det rett og slett er frekt, også er det så teit fordi jeg føler at JEG er den kravstore når det er hun som skylder meg penger.. 🙈 Har noen noen råd? Bør si at jeg trenger penger raskt pga et eller annet som har skjedd? Anonymkode: 7ed89...90b Spør henne om hvilken dato hun overførte/vippset pengene så du kan sjekke. Si at du mistenker hun kan ha overført til feil konto da du ikke har fått tilbake pengene hun mener hun har betalt tilbake. Anonymkode: fa5e6...2a8 9
Perleugla Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Spør henne om hvilken dato hun overførte/vippset pengene så du kan sjekke. Si at du mistenker hun kan ha overført til feil konto da du ikke har fått tilbake pengene hun mener hun har betalt tilbake. Anonymkode: fa5e6...2a8 Nei, hvis hun ikke har fått pengene så sier hun det. Ikke gå rundt grøten. Si det som det er; du skylder meg 420,- og jeg trenger pengene nå. 20
Guppy88 Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Det er fryktelig sært å bli sur på en venninne man skylder penger når man selv har sagt en dato for når man skal betale tilbake uten å overholde den. Synes ikke du skal være redd for om hun blir sur. Da er det hun som er urimelig, ikke du. Du gjorde henne en tjeneste. 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Send et Vipps-krav! Anonymkode: d8466...dd4 20
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Takk for svar dere, jeg har tenkt litt på Vipps .. men samtidig kan det kanskje være litt passivt aggressivt - eller? Også kan hun i tillegg «skylde på» at hun ikke har sett det. Anonymkode: 7ed89...90b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Jeg lånte en del penger til en venninne for noen år siden. Var også en veldig god venninne. Forsto etterhvert at jeg måtte bare anse pengene som tapt, og jeg lærte å ikke låne bort mer penger enn hva jeg har råd til å miste. Anonymkode: 3f63b...d7b 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #8 Skrevet 2. september 2021 Si du SKAL ha pengene dine fordi du må betale en regning NÅ. Og aldri lån vekk penger til noen igjen Anonymkode: 252db...41f 9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #9 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): For omtrent 8 måneder siden ga jeg min svært gode venninne penger til å kjøpe en gave til et familiemedlem. Det var ikke snakk om «ekstremt» mye penger, ca rundt 420 kr. Jeg visste hun hadde litt dårlig råd da, så jeg tenkte jeg skulle være snill og vi avtalte at hun skulle betale tilbake når hun fikk råd. Etter noen måneder tok jeg kontakt og sa jeg hadde behov for pengene. Jeg vet at 420 kr ikke er «mye» penger for enkelte, men for meg som kun jobber 50 % er det faktisk litt. Jeg har mange utgifter.. 😕 Hun sa hun skulle få betalt tilbake et par uker senere, men jeg har enda ikke fått pengene. Jeg vil ikke gi opp enda og tenker å si i fra en gang til. Jeg er ganske sikker på at hun blir sur, men nå er jeg lei av å vente, merker jeg. Synes det rett og slett er frekt, også er det så teit fordi jeg føler at JEG er den kravstore når det er hun som skylder meg penger.. 🙈 Har noen noen råd? Bør si at jeg trenger penger raskt pga et eller annet som har skjedd? Anonymkode: 7ed89...90b Min erfaring når folk ikke betaler gjeld, er at de er så bunn skrapet at de ikke har noe å gi. Selvsagt skulle de ha sagt fra, men det er enorm skam knyttet til det å være «skyldneren». Da er det kanskje lettere å grave seg ned i sanden, og bli usynlig. Ikke glem at dette er din svært gode venninne. Er det verdt å øke skammen hennes, og presse henne for kr 420? Det høres ut som en billig pris for et godt vennskap. Anonymkode: 10bf6...0b7 2
Guppy88 Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min erfaring når folk ikke betaler gjeld, er at de er så bunn skrapet at de ikke har noe å gi. Selvsagt skulle de ha sagt fra, men det er enorm skam knyttet til det å være «skyldneren». Da er det kanskje lettere å grave seg ned i sanden, og bli usynlig. Ikke glem at dette er din svært gode venninne. Er det verdt å øke skammen hennes, og presse henne for kr 420? Det høres ut som en billig pris for et godt vennskap. Anonymkode: 10bf6...0b7 Det er da samme pris for venninnen å beholde et godt vennskap? Venninna trengte pengene. TS trenger dem tilbake. Venninna spurte om å låne, ikke å få. 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 Guppy88 skrev (4 minutter siden): Det er da samme pris for venninnen å beholde et godt vennskap? Venninna trengte pengene. TS trenger dem tilbake. Venninna spurte om å låne, ikke å få. Det er sant. Men hvis begge parter er steile, blir det ingen løsning. ts: snakk med venninnen din Anonymkode: 10bf6...0b7
Guppy88 Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sant. Men hvis begge parter er steile, blir det ingen løsning. ts: snakk med venninnen din Anonymkode: 10bf6...0b7 Neida, men her snakker vi om en situasjon der det er soleklart hvem som har retten til pengene, og den andre har det ikke. Hadde vært annerledes om det var en diskusjon der begge mener at sitt standpunkt er det rette.
Misanthropis Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Så.. ikke mye, men Ca rundt 420kr? folk som ikke runder til nærmeste 100 lapp ass.. til venninner… Men nei etter 8 mnd kan du, i mine øyne burde, Du bare la det gå. ja er ikke så sympatisk her, mest fordi jeg tar meg selv i å ikke tro noe som helst på denne historien… 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Takk for svar dere, jeg har tenkt litt på Vipps .. men samtidig kan det kanskje være litt passivt aggressivt - eller? Også kan hun i tillegg «skylde på» at hun ikke har sett det. Anonymkode: 7ed89...90b Neida, hun har fått en sjanse til å betale tilbake, når det ikke har skjedd kan du glatt sende et vipps-krav uten å føle at det er passiv agressiv! Anonymkode: 9158e...e1d 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 Guppy88 skrev (10 minutter siden): Neida, men her snakker vi om en situasjon der det er soleklart hvem som har retten til pengene, og den andre har det ikke. Hadde vært annerledes om det var en diskusjon der begge mener at sitt standpunkt er det rette. Ja da, det er helt klart hvem som har retten på sin side. Men det handler om å ta medmenneskelige hensyn også. Kanskje det er grunner som ts ikke vet om? Derfor bør de snakke sammen, istedenfor via et vippskrav. Det er så upersonlig og aggressivt når det er rettet mot en god venninne. Holder en knapp på kommunikasjon. Anonymkode: 10bf6...0b7 1
Guppy88 Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja da, det er helt klart hvem som har retten på sin side. Men det handler om å ta medmenneskelige hensyn også. Kanskje det er grunner som ts ikke vet om? Derfor bør de snakke sammen, istedenfor via et vippskrav. Det er så upersonlig og aggressivt når det er rettet mot en god venninne. Holder en knapp på kommunikasjon. Anonymkode: 10bf6...0b7 Jo. Men medmenneskelige hensyn går begge veier. Og ballen ligger på venninnen halvdel. Det venninnen nå gjør, er å flytte sin byrde over på TS sine skuldre. Det er ikke greit. TS lånte bort pengene da hun hadde litt å avse for en periode, mens venninnen trengte dem. Nå har TS bruk for dem. Det burde venninnen anerkjenne, og fikse problemet. Om hun så låner penger av sine foreldre e.l. for å betale tilbake. 6
Guppy88 Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg lånte en del penger til en venninne for noen år siden. Var også en veldig god venninne. Forsto etterhvert at jeg måtte bare anse pengene som tapt, og jeg lærte å ikke låne bort mer penger enn hva jeg har råd til å miste. Anonymkode: 3f63b...d7b Er dere fortsatt venner?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Det samme skjedde meg for et par år siden. Jeg sa til venninnen min at jeg forstår at hun ikke har råd til å betale meg pengene tilbake, så jeg forklarer det for familien din og hører om de kan legge ut for deg. Og vips: hun betalte meg tilbake med en gang. Anonymkode: a55f8...386 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Det er mer frekt å ikke betale tilbake enn å kreve penger. 400 kr er mye og det betaler man tilbake . Alt over 100 kr betaler man tilbake Anonymkode: c946e...2e7 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 Misanthropis skrev (4 timer siden): Så.. ikke mye, men Ca rundt 420kr? folk som ikke runder til nærmeste 100 lapp ass.. til venninner… Men nei etter 8 mnd kan du, i mine øyne burde, Du bare la det gå. ja er ikke så sympatisk her, mest fordi jeg tar meg selv i å ikke tro noe som helst på denne historien… Hva er så vanskelig med å tro på det jeg forteller? Jeg skrev også «ca» 420 kr. Og har det egentlig noe å si, liten grunn å legge seg oppi sifre. Jeg tror du skriver det du skriver for å provosere. — Jeg er i litt dårlig finansielt situasjon akkurat nå og har behov for pengene. Jeg har forståelse for at min venninne også var i en slik situasjon, men når er det jeg som trenger tilbake mine penger … Jeg er bare så redd fordi jeg vet hun med stor sikkerhet blir sur. Jeg har bare så lite lyst på eventuell konflikt 🙈 Samtidig som jeg vet at jeg ikke bare kan sitte og vente! Anonymkode: 7ed89...90b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå