Gå til innhold

Hvor mye spiser en 1.klassing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en jente som nettopp har begynt på skolen, så er altså 5-6 år. Og hun spiser det jeg vil kalle veldig mye (langt mer enn meg i allefall). Til frokost får hun havregrøt, og spiser mest av alle i familien,  dobbelt så mye som min helt vanlige porsjon. På skole/sfo har hun med seg 3-4 brødskiver, samt diverse frukt og grønnsaker. I dag klagde hun på at det bare var tre brødskiver, hun må minimum ha fire mener hun. Til middag nokså normal mengde og til kveldsmat gjerne en skål müsli. Er ikke dette veldig mye eller er det normalt for barn i den alderen? Hun er høy for alderen, men slank, så ikke noe overvektsproblem, men er litt redd for at hun skal få et veldig stort magemål og bli vant til slike store porsjoner mat, slik at det kan gi henne problemer i fremtiden. Noen tanker?

Anonymkode: e9f15...2af

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn er veldig aktive, og om hun ikke har noen overvektsproblematikk bør du ikke bekymre deg. Du kan gjerne forhøre deg med skolehelsetjenesten om du er bekymret.

Da jeg var barn var jeg veldig muskuløs (jeg jobbet så hardt at jeg kan minnes jeg hadde blodsmak i munnen ofte) og så lav fettprosent at jeg til tider så sykelig ut, og spiste mye mer enn det jeg gjør i voksen alder. 

Anonymkode: 8e64e...5fa

• Liker 2
Skrevet

Min syvåring (gutt) spiser mye mindre enn det, men han er veldig tynn. Han spiser gjerne litt under en skive til frokost, og om vi er heldig spiser han to skiver ila skoledagen (ofte mindre). Han spiser kanskje 1/3 av det vi spiser til middag. 

Vi har to døtre, og de har også vært småspiste. Det har gått over når de har vært 11-12 år. 

Jeg tenker at så lenge hun spiser sunt, er i mye aktivitet og er normalvektig så er det ikke et problem. Om hun er veldig opptatt av mat (at verden kretser mye rundt det å spise) så er det vel et problem. Men tenker at barn spiser ulikt- og så lenge dere begrenser snop ol så går det helt fint.

Anonymkode: 96b17...ee6

Skrevet

Min gutt har nettopp fylt 7, og han spiser mye mindre enn dette. Mindre enn halvparten av dette tror jeg. Men det er vel veldig individuelt hvor mye barn spiser… 

Anonymkode: 1e280...417

Skrevet

Datteren min på 7 spiser 1/2-1 skive til frokost, 1 skive + frukt til lunsj, 2 skiver + frukt på sfo. Passelig porsjon middag, av og til litt lite. Til kvelds spiser hun gjerne to «barneskåler» med cherrios el lignende eller evt 1 yoghurt med havregryn oppi. 
Føler det er ganske passelig. 

Anonymkode: 164dd...390

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en jente som nettopp har begynt på skolen, så er altså 5-6 år. Og hun spiser det jeg vil kalle veldig mye (langt mer enn meg i allefall). Til frokost får hun havregrøt, og spiser mest av alle i familien,  dobbelt så mye som min helt vanlige porsjon. På skole/sfo har hun med seg 3-4 brødskiver, samt diverse frukt og grønnsaker. I dag klagde hun på at det bare var tre brødskiver, hun må minimum ha fire mener hun. Til middag nokså normal mengde og til kveldsmat gjerne en skål müsli. Er ikke dette veldig mye eller er det normalt for barn i den alderen? Hun er høy for alderen, men slank, så ikke noe overvektsproblem, men er litt redd for at hun skal få et veldig stort magemål og bli vant til slike store porsjoner mat, slik at det kan gi henne problemer i fremtiden. Noen tanker?

Hvis hun er slank så selvregulerer hun seg tydeligvis helt fint selv. La det være for Guds skyld

Anonymkode: c2814...8ff

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei jøje meg, helt normalt!

Anonymkode: 55c39...f45

• Liker 4
Skrevet

Min er snart 6 , ei lita flis på 113 cm og 18 kg , men hun spiser frokost på sfo: 1 skive , litt frukt

lillespis ca kl 9 : 1 yoghurt eller skive + frukt el grønt

storespis : 1 skive+ frukt/ grønt

Igjen varmmat ca kl 14 på sfo

men dog sulten når jeg henter halv 4 

Skrevet

Min 2 klassing (Veier 22 kilo, usikker på høyde. Dog er hun slank). Spiser feks en sukkerfri yoghurt, eller en frukt, eller en skive til frokost. 

Lunsj: En brødskive og litt frukt. Idag ble en grov vaffel fortært til lunsj.

Middag: Kommer an på hva som serveres. Men maks en Tacolefse med fyll. Maks en av hva det måtte være (fisk, kjøtt, kyllingfilet/lår) pluss litt tilbehør. Spiser ikke mer enn 2 ss ris, litt grønnsaker (brokkoli er det eneste hun liker av grønnsaker). 

Spiser stort sett alltid litt kveldsmat også, ofte ber hun bare om en frukt. 

Anonymkode: d46f3...25b

Skrevet

Gutten min på 6,5 år spiser 1-2 skiver til frokost, 6 skiver på skolen, ‘barneporsjon’ til middag ( litt mindre enn oss voksne ) og 1 skive til kvelds. Han finner seg i tillegg gjerne en gulrot/yoghurt/eple mellom skole og middagstid. 

slank og normal gutt. Broren hans hadde 10 skiver med på skolen allerede i 1. klasse, og har det fortsatt idag som 11 åring. Begge guttene er slanke. 

ikke stress med det!

• Liker 2
Skrevet

Frokost - 1 brødskive eller liten porsjon med cheerios

Skolemat - 1 brødskive, 1 frukt, 1 grønnsak og en dobbel 0 yoghurt

Sfo/etter skolen - 1-2 brødskiver

Middag - 1-2 porsjoner middag

Kvelds - brødskive, liten porsjon havregrøt/cheerios e.l

Han her er veldig overvektig, men går ikke ned i vekt. 

Anonymkode: 67cd1...c97

Skrevet

Jeg hadde heller fokusert på å gi henne mat som metter i stedet for havregrøt og brød. Et normalvektig barn skal ikke slankes. Skjønner ikke hvorfor du tror det. Gi heller barnet sunn mat som metter bedre. Kutt ned på korn og pass på at hun får godt med kjøtt/fisk.

Anonymkode: 08e89...7f6

Skrevet

Havregrøt og (grovt) brød metter da godt! :)

Min jente er bare 3 år men spiser ofte mer enn din jente, og vi trodde hun var litt småspist 😆 Hun er veldig aktiv og normalt slank. Hun får også alltid med 4 skiver i matboksen (til to måltider i barnehagen), som spises opp, og hun spiser godt til frokost, middag og kveldsmat i tillegg. 🤷

Anonymkode: 76cfa...84d

• Liker 2
Skrevet

Dersom hun er normalvektig så spiser hun nøyaktig riktig mengde for sin kropp. 

• Liker 1
Skrevet

Brødskiver er relativt. En butikkskåret skive av et smalt brød kan være langt under det en skjærer selv av et kompakt hjemmebakt brød. Ikke problematiser så lenge hun er normalvektig. 

Jeg har selv småspiste barn, og hos yngste var det en evig kamp å få i henne nok mat (eller næringsrik mat i hvert fall). Ikke kjekt å få tilbake matbokser hvor 1/4 er spist. Det har gått seg til, men med mye bekymring. 

Anonymkode: 0ed2d...5ee

Skrevet

Min jente i 1 klasse som også er 5-6 år spiser:

Vil ikke ha frokost. Spiser oppskjært frukt i 2 timen på skolen.

Til lunsj 2-3 brødskiver + noen ganger en yoghurt

Evt frukt i sfo

Liten porsjon middag

Vanligvis havregrøt eller yoghurt + litt frukt til kvelds 

Anonymkode: 09d17...f8f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min jente i 1 klasse som også er 5-6 år spiser:

Vil ikke ha frokost. Spiser oppskjært frukt i 2 timen på skolen.

Til lunsj 2-3 brødskiver + noen ganger en yoghurt

Evt frukt i sfo

Liten porsjon middag

Vanligvis havregrøt eller yoghurt + litt frukt til kvelds 

Hun er høy og slank btw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...