Gå til innhold

Er jeg kjip som ikke vil donere et organ til halvsøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min far var utro mot min mor da jeg var liten, dette pågikk iver mange år der han tilnærmet levde et dobbeltliv. Etter masse krangling, rettssaker etc. skilte de seg og min far flyttet inn hos sin nye dame. Jeg og min stemor har aldri hatt noe godt forhold, og jeg hatet å være der.  De to fikk etter noen år et barn, la oss kalke henne Line. Jeg ble tvunget til å være hos de (typ annen hver helg, som var vanlig da.) Dette hadde retten bestemt og jeg hadde ikke noe valg. 

Etter noen år finner min mor seg en ny mann, han er helt fantastisk og blir på en måte min pappa, da han er den som stiller opp for meg. De også får barn sammen. dette blir på en måte min nye kjernefamilie. Etterhvert som jeg ble tenåring kuttet jeg mer og mer ut min far og hans familie. Vi har lite kontakt i dag, og jeg har ikke snakket med «Line» på flere år. 

Nå har Line blitt syk, og hun trenger en organdonor. Pappa og hans dame presser veldig på at jeg må sjekke om jeg kan donere, men jeg er helt ærlig ikke så veldig keen på det. 

Er det veldig dårlig gjort av meg? 

Anonymkode: 0801d...a4a

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Nei, det er ikke dårlig gjort av deg.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det er dårlig gjort, det er jo din kropp🙂

Anonymkode: eac10...bda

• Liker 26
Skrevet

Ka, du er litt kjip, men ikke mer enn det som er akseptabelt 

Anonymkode: 45246...c72

• Liker 16
Skrevet

Nei nei, dette er ikke ditt ansvar. 

Anonymkode: 8f274...393

• Liker 27
Skrevet

Selvfølgelig ikke, utrolig frekt av din far og stemor å i det hele tatt forvente noe sånt. Det er du som bestemmer.

Anonymkode: fcccd...925

• Liker 28
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Ville spart organet mitt. Hva om noen i din familie eller barn trenger det? 

Dessuten er det ikke helt uten risiko for deg heller. 

Skrevet

Nei, selv hadde jeg ikke gjort det. Ville nok beholdt organene i tilfelle min egen familie skulle trengt det. Selv om en biologisk sett er i familie er det ikke nødvendigvis en ser på dem som familie. Har flere i familien selv jeg ikke hadde gjort det for. 

Anonymkode: 1c4b7...4e7

• Liker 18
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke donert bort et organ til søsken jeg engang er glad i. Eneste jeg kunne gitt bort indre organer til er mine egne barn. 

Anonymkode: 322bd...acd

• Liker 9
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det bortsett fra hvis betalingen for organet var veldig bra, så bra at man kan leve resten av livet uten økonomiske bekymringer.

Anonymkode: 7bace...75a

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå har Line blitt syk, og hun trenger en organdonor. Pappa og hans dame presser veldig på at jeg må sjekke om jeg kan donere, men jeg er helt ærlig ikke så veldig keen på det. 

Nei, det er ikke dårlig gjort av deg. Jeg forstår at de er desperate og presser veldig på, men det er din kropp og det er du som bestemmer dette. 

• Liker 15
Skrevet

Nei!! Du er overhodet ikke kjip. Dette er en massiv avgjørelse man aldri skal ta lett på, og selv om man kan leve uten organet betyr dette i de fleste tilfeller stor risiko og plager over tid etterpå. I tillegg kan det jo hende man trenger organet selv senere? Evt har annen familie man heller evt vil hjelpe? Jeg skjønner deg veldig godt. Selv om jeg fint kan leve uten f.eks en nyre så vil jeg spare den i tilfelle jeg selv blir syk, eller hvis barnet mitt eller andre jeg virkelig er glad i blir syke. Tenk om barnet mitt ble sykt, trengte en nyre, og jeg hadde gitt min til en jeg ikke liker? Det hadde vært bittert. Jeg forstår deg godt, og dette bestemmer du 100% selv. Ekstremt frekt av din far og kreve et organ av et barn han forlot. 

Anonymkode: 4f3bf...071

• Liker 30
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min far var utro mot min mor da jeg var liten, dette pågikk iver mange år der han tilnærmet levde et dobbeltliv. Etter masse krangling, rettssaker etc. skilte de seg og min far flyttet inn hos sin nye dame. Jeg og min stemor har aldri hatt noe godt forhold, og jeg hatet å være der.  De to fikk etter noen år et barn, la oss kalke henne Line. Jeg ble tvunget til å være hos de (typ annen hver helg, som var vanlig da.) Dette hadde retten bestemt og jeg hadde ikke noe valg. 

Etter noen år finner min mor seg en ny mann, han er helt fantastisk og blir på en måte min pappa, da han er den som stiller opp for meg. De også får barn sammen. dette blir på en måte min nye kjernefamilie. Etterhvert som jeg ble tenåring kuttet jeg mer og mer ut min far og hans familie. Vi har lite kontakt i dag, og jeg har ikke snakket med «Line» på flere år. 

Bryt med din far. Sett han på sperret anrop. Kutt ut det som ikke funker for deg.

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...