Gå til innhold

Har jeg råd til å jobbe redusert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 100 prosent alene med tvillinger som begynneri barnehagen nå. Er så usikker på om jeg burde jobbe redusert. Hvis jeg ikke jobber redusert så må de være i barnehagen fra 08.00 til 15.45. På fredager kan jeg hente 15.00.

Når alle faste utgifter er betalt så har jeg 14.000 igjen. Vil gjerne spare 1000 kr til hver av måned. Har litt over 250.000 i sparepenger og eier en leilighet med tre soverom rett utenfor Oslo. 

Så nå har jeg 12.000 i måneden som skal dekke mat, klær og diverse. Hvis jeg jobber redusert har jeg bare 10.000 til dette. Men da får ungene en time kortere i barnehagen hver dag. Er så usikker!

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 80b91...838

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fortsatt å jobbe 100%.

Anonymkode: 4c7ee...342

• Liker 4
Skrevet

Jobba redusert ett år.

Anonymkode: 0f86e...d40

• Liker 5
Skrevet

Du trenger vel ikke å prioritere sparing til ungene akkurat nå? Jeg hadde redusert litt nå hvis jeg kunne, og heller gått tilbake til full stilling om et par år. Er stor forskjell på 1-åringer og 3-4 åringer.

Anonymkode: e7dc1...df9

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde jobbet redusert om jeg kunne, syns absolutt du har muligheten til det :)

• Liker 2
Skrevet

Det kommer an på hvordan du tenkte å ordne den reduserte stillingen. Kortere dager, eller en dag fri kanskje? 

Jeg jobba redusert barnets første år i barnehagen (var også alene). Hadde da kortere dager på jobben slik at barnet var i barnehagen fra 9-15. Da fikk vi rolige morgener og ikke hektiske ettermiddager. 
Men å jobbe redusert noe mer enn det var ikke aktuelt. En ting er det ene året med lavere pensjonsinnretning, men om jeg skulle blitt syk hadde grunnlaget mitt vært veldig lavt og dermed veldig lav utbetaling. 

Anonymkode: bb5a8...1f3

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde uten tvil jobbet redusert i hvert fall et år eller to. 

Anonymkode: 7040d...cce

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er 100 prosent alene med tvillinger som begynneri barnehagen nå. Er så usikker på om jeg burde jobbe redusert. Hvis jeg ikke jobber redusert så må de være i barnehagen fra 08.00 til 15.45. På fredager kan jeg hente 15.00.

Når alle faste utgifter er betalt så har jeg 14.000 igjen. Vil gjerne spare 1000 kr til hver av måned. Har litt over 250.000 i sparepenger og eier en leilighet med tre soverom rett utenfor Oslo. 

Så nå har jeg 12.000 i måneden som skal dekke mat, klær og diverse. Hvis jeg jobber redusert har jeg bare 10.000 til dette. Men da får ungene en time kortere i barnehagen hver dag. Er så usikker!

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 80b91...838

Jeg hadde valgt å jobbe redusert, men det har jeg med alle barna mine da og syntes det var fint vi hadde mulighet. Hadde evt valgt bort sparing til barna i den perioden, sparing kan du fint ta igjen senere stort sett. Kan du øke nedbetalingstiden på boliglånet så du får mindre å betale på lånet i mnd feks -da har du evt mitt å hente der også. 

Anonymkode: f9318...8b8

• Liker 1
Skrevet

Ikke jobb redusert. Har opplevd barn som har mye lengre dager enn det der i barnehagen. Det der er helt innafor mener jeg. Hadde heller jobbet 100% også satt av litt ekstra. Kanskje sette de inn på fond som du kan gi barna når de blir 18?

Tenk også hva som skjer om du skulle bli syk, opptjening til pensjon etc. Anbefaler deg å ha 100% jobb så lenge du orker.

• Liker 2
Skrevet

Bare å jobbe redusert om du har råd 😃 Livet er mer enn bare penger, pensjonsopptjening og "alt som kanskje kommer senere". Redusert jobbing gjør sikkert godt for både deg og ungene. Mest deg tror jeg, da ungene ikke kommer til å merke at de er i barnehagen en time mindre for dag. Men de kommer til å ha det bedre med en mamma med mer overskudd og tid 😊 Hva med å ta en fridag i uken og få unna husarbeid osv, i stedetfor kortere dager? Tror man har mer igjen for det faktisk..

Anonymkode: c0a5e...f89

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare å jobbe redusert om du har råd 😃 Livet er mer enn bare penger, pensjonsopptjening og "alt som kanskje kommer senere". Redusert jobbing gjør sikkert godt for både deg og ungene. Mest deg tror jeg, da ungene ikke kommer til å merke at de er i barnehagen en time mindre for dag. Men de kommer til å ha det bedre med en mamma med mer overskudd og tid 😊 Hva med å ta en fridag i uken og få unna husarbeid osv, i stedetfor kortere dager? Tror man har mer igjen for det faktisk..

Å ha fri en dag for å gjøre husarbeid har jeg aldri skjønt. Jeg har heller vaskehjelp og drar på jobb. Syns jobben min er mye bedre enn å vaske og rydde i huset. 

Anonymkode: aa851...61d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror barna har bedre i barnehage/skole enn å kose seg med mamma for å gå hjemme en ekstra dag. Blir også redd hvis du virkelig mener den skal brukes til å vaske?! Da er det bedre og billigere med vaskehjelp.

• Liker 1
Skrevet

Artig å se hvor forskjellig syn vi har på dette🙂 Jeg er alene med en 12-åring og to ungdommer bortsett fra en helg i mnd. Har jobbet 80% siden jeg var ferdig med permisjonen med yngste, og det er det beste valget jeg har tatt. Har en fridag i uka, litt varierende hvilken, alt etter hva som passer på jobben. Den dagen har jeg ryddet og vasket, vasket klær, laget opp middager, ukehandlet, gjort ærender og slike ting. Dette har igjen lettet resten av ukedagene betraktelig, og frigjort helgene til kos og aktiviteter med barna! Tanken var å øke til 100 når barna ble eldre, men jeg har ombestemt meg. De trenger fortsatt en oppegående mamma mer enn de ekstra kronene, og med aktiviteter på alle tre er det minst like mye oppfølging - bare på en annen måte. Ja, jeg taper noe penger, men det er verd det! Jeg vet jo ikke om jeg lever til jeg blir pensjonist engang!  Om jeg noen gang skal jobbe 100% igjen, så skal det være når barna har flyttet ut.

Anonymkode: f0eae...06f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...