GÃ¥ til innhold

1. Trimester, jeg orker ikke mer💔

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært konstant kvalm og spydd siden uke 4, jeg er nå i uke 8 og vet ikke om jeg orker dette. Hvordan holde ut? 

Det andre er at jeg har ønsket meg to barn, men ser nå at jeg ikke orker dette en gang til. Er det andre som har hatt det tilsvarende og ble det ok med bare ett barn?

Anonymkode: b0700...53e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen og få kvalmestillende og sykemelding! Det hjalp meg veldig. Håper formen blir bedre snart

Anonymkode: 5148a...576

• Liker 18
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gå til legen og få kvalmestillende og sykemelding! Det hjalp meg veldig. Håper formen blir bedre snart

Anonymkode: 5148a...576

Jeg har det, har selvfølgelig ikke vært i stand til å jobbe i denne tilstanden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå har jeg vært konstant kvalm og spydd siden uke 4, jeg er nå i uke 8 og vet ikke om jeg orker dette. Hvordan holde ut? 

Det andre er at jeg har ønsket meg to barn, men ser nå at jeg ikke orker dette en gang til. Er det andre som har hatt det tilsvarende og ble det ok med bare ett barn?

Jeg fikk to barn, men ventet 3,5 år før jeg orket prøve igjen etter hyperemesis med første. Kvalmen var overveldende da, men absolutt ikke like ille.

Bare ligg i senga og bli der. Det var min strategi.

Og i ettertid tenker jeg at kvalme og spying faktisk er bedre enn de som må gå på krykker halve svangerskapet pga. bekkenløsning, for har man ingen barn fra før er det bare å holde senga og holde ut.

Anonymkode: 86b56...3f4

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde alvorlig svangerskapskvalme og var inn og ut av sykehuset gjennom hele svangerskapet for å få tilført væske pga oppkast. Jeg var klin dårlig, klarte knapt bevege meg, spise, drikke, ingenting. Gikk ned utallige kilo på en allerede slank kropp. 

Men så ble jo barnet halvannet år da, og jeg glemte hele greia. Andremann var plutselig på vei, og jeg var gjennom det samme igjen. NÅ er det nok!

Anonymkode: 19a8a...8de

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg fikk to barn, men ventet 3,5 år før jeg orket prøve igjen etter hyperemesis med første. Kvalmen var overveldende da, men absolutt ikke like ille.

Bare ligg i senga og bli der. Det var min strategi.

Og i ettertid tenker jeg at kvalme og spying faktisk er bedre enn de som må gå på krykker halve svangerskapet pga. bekkenløsning, for har man ingen barn fra før er det bare å holde senga og holde ut.

Før noen hogger løs på meg: jeg mener for min EGEN DEL at jeg har vært takknemlig for at jeg "bare" har spydd i månedsvis, men sluppet bekkensmerter etc.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde det ganske likt som deg i uke 8 med nr 2. Sykemeldt, kvalm og dårlig, og angret dypt på at vi bestemte oss for å få en til. Svangerskapet ble bare verre, masse plager, og babytiden er tøff og jeg har ofte lengtet tilbake til da vi bare hadde ett barn. Tenk så mye lettere livet hadde vært!  Samtidig er baby nr 2 så herlig og fantastisk, og jeg kan ikke helt forestille meg livet uten. Og alle plagene i svangerskapet er heldigvis glemt :)

Anonymkode: df3d2...5d6

Skrevet

Ikke at det hjelper særlig her og nå, men det går over! Prøv å klamre deg til det.

Oftest får man den største gaven i livet på andre siden, i motsetning til om dette hadde vært en langvarig sykdom du ikke ante enden på. 

Kjenner folk med alvorlig hypermesis som ikke klarte mer enn 1, og så kjenner jeg de som har gjennomført 3 svangerskap med hypermesis i alle. Og sistnevnte skjønte at det å forsøke på tredjemann ville bety hypermesis - hun var SUPERdårlig (også innlagt) men visste av erfaring at det går over. 

Jeg ville selv bedt om å forsøke medisinering. Det er helt grusomt å være kvalm over tid, særlig så dårlig man kan bli av hormonelt styrt kvalme. 

Anonymkode: 23179...4b6

• Liker 2
Skrevet

Ja jeg har hatt det sånn. 

Jeg var innlagt og måtte på væske flere ganger før de fant riktig medisinering til meg. Da holdt jeg kvalmen til ett levelig nivå og hadde også gode perioder hvor jeg kunne spise. Graviditet er det verste jeg noen gang har vært med på. Jeg var så desperat da jeg ikke fikk i meg verken tørt eller vått, mens jeg brakk meg så mye. Jeg ønsket faktisk å dø. 

Men man kommer seg gjennom det fordi man faktisk må. Og det har en ende selv om det ikke virker sånn. Jeg har to barn og om det er noen trøst var alt mye bedre med nr. 2. Jeg startet på medisiner med en gang man kunne tyde en liten skyggestrek på graviditetstesten(var kvalm allerede da). Det hjalp helt utrolig mye! 

Stå på! Du klarer det!

Anonymkode: a8cbe...2a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja jeg har hatt det sånn. 

Jeg var innlagt og måtte på væske flere ganger før de fant riktig medisinering til meg. Da holdt jeg kvalmen til ett levelig nivå og hadde også gode perioder hvor jeg kunne spise. Graviditet er det verste jeg noen gang har vært med på. Jeg var så desperat da jeg ikke fikk i meg verken tørt eller vått, mens jeg brakk meg så mye. Jeg ønsket faktisk å dø. 

Men man kommer seg gjennom det fordi man faktisk må. Og det har en ende selv om det ikke virker sånn. Jeg har to barn og om det er noen trøst var alt mye bedre med nr. 2. Jeg startet på medisiner med en gang man kunne tyde en liten skyggestrek på graviditetstesten(var kvalm allerede da). Det hjalp helt utrolig mye! 

Stå på! Du klarer det!

Anonymkode: a8cbe...2a9

Var du sykmeldt etter du begynte på medisiner også?

Hvilken medisiner er det? Min lege sa man ikke burde ta medisiner så tidlig i svangerskapet, så jeg har ikke tatt noen enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilken medisiner er det? Min lege sa man ikke burde ta medisiner så tidlig i svangerskapet, så jeg har ikke tatt noen enda. 

Jeg fikk heller ingen medisiner av legen, mens alle andre på KG skriver om medisiner i hytt og pine 😭

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da har du en ubrukelig lege, og følger ikke særlig med selv. 

Anonymkode: 58863...3f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da har du en ubrukelig lege, og følger ikke særlig med selv. 

Legen mener risikoen ikke er tilstrekkelig kjent,derfor bør man vente til den mest kritiske perioden er over.

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk først medisiner når jeg ble innlagt, disse bruker jeg per i dag kun om jeg har oppkast som ikke stopper.

Er i uke 33 på lørdag og har vært gjennom kvalme, oppkast og brekninger hele svangerskapet.

Den er på ett nivå at jeg kan leve med den, men ille nok til at jeg må være sykemeldt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Legen mener risikoen ikke er tilstrekkelig kjent,derfor bør man vente til den mest kritiske perioden er over.

Legen din virker lite oppdatert. Og hvorfor har du ikke tatt ansvar og satt deg inn i dette selv? 

• Liker 4
Skrevet

Legen din virker lite oppdatert. Og hvorfor har du ikke tatt ansvar og satt deg inn i dette selv? 

Du har for vane å dobbeltsjekke fagfolk med minimum fem års mer erfaring enn deg på fagfeltet?

Anonymkode: 05c2c...535

• Liker 9
Skrevet

Du har for vane å dobbeltsjekke fagfolk med minimum fem års mer erfaring enn deg på fagfeltet?

Anonymkode: 05c2c...535

Har for vane å ta ansvar for egen helse og lese meg opp, ja. 

• Liker 4
Skrevet

Har for vane å ta ansvar for egen helse og lese meg opp, ja. 

Skriver du resept til deg selv også? Hjelper jo ikke hva du vet og kan når legen ikke gjør det. Eller mener du leger har for vane å bli fortalt av pasientene sine hvordan de skal gjøre jobben sin, og så bare gjør de det? 

Anonymkode: b05e7...61c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men liksom... hvis det er så ille at folk ikke orker mer og vurderer å ta abort for å slippe helvetet (noen gjør jo faktisk det), da er det vel å foretrekke å ta medisiner til tross for at man ikke kjenner absolutt alt av virkning og bivirkning🤔

Anonymkode: d1992...daa

Skrevet

Skriver du resept til deg selv også? Hjelper jo ikke hva du vet og kan når legen ikke gjør det. Eller mener du leger har for vane å bli fortalt av pasientene sine hvordan de skal gjøre jobben sin, og så bare gjør de det? 

Anonymkode: b05e7...61c

Har flere leger å diskutere det med. Et enkelt søk på google vil gi god og trygg informasjon om kvalme i svangerskapet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...