AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Hva får barna deres i månedslønn eller ukelønn? Hvor mange år er de? Hvilke arbeidsoppgaver må de gjøre? Anonymkode: eeb55...9e0
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Hedvig Montgomery anbefaler ikke månedslønn eller ukeslønn. Barn og ungdom bør lære seg å bidra i familiefellesskapet uten økonomiske bestikkelser. Anonymkode: 1b65d...b97 5
Loff77 Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hedvig Montgomery anbefaler ikke månedslønn eller ukeslønn. Barn og ungdom bør lære seg å bidra i familiefellesskapet uten økonomiske bestikkelser. Anonymkode: 1b65d...b97 Vel om de likevel bidrar og får lommepenger til ting så blir det jo det samme 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 12 år: får 100,- for å rydde/støvsuge/vaske gang x2, trappeoppgang og gjestetoalett. Det er betalt jobb en gang i uka. Ellers gjøres en del som ikke er betalt, det er bare å ta ansvar for eget rot og bidra til fellesskapet: rydde/vaske eget rom hver helg, ta av middagsbordet hver dag sammen med søsken, bidra ved spørsmål om tømme søppel, sortere sokker, inn/ut av oppvaskmaskinen, sette på en vask med klær innimellom++ og lager middag en dag i uka! Det er god hjelp det! Yngre søsken har ikke enda betalt jobb, men bidrar etter alder ganske likt som storebror på «fellesen». Mitt utgangspunkt er todelt: - en 12-åring ønsker gjerne å spare penger, og det er begrenset hvordan de kan få tak i jevnlig inntekt 😅 dette er mitt bidrag. Hva som spares til er ikke opp til meg, men ser at verdien av og forståelsen av penger utvikler seg 👍 - jeg synes en ungdom bør kunne (altså kan klare uten hjelp) vaske klær, vaske et toalett, lage noen matretter ++ som en forberedelse til voksenlivet (og deriblant å være en god partner for noen!). Det er lettere å få innpass til å veilede en 11-12-åring tror jeg, enn en 15-åring som aldri har oppfattet hvordan de skitne sokkene tar veien før de befinner seg sammenbrettet i skuffen og er lite motivert for å finne ut av det 😂 Anonymkode: 4c476...74d 3
GammelKaktus Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Her har vi ingen faste ting sånn egentlig, han må være med å bidra når det trengs, er det ryddetid så må han være med, gå med søppelet, ta flaskene, han tar mye av det jeg ikke liker. Setter over 500 i måneden som han kan gjøre som han vil med, noe på dill og dall og resten på sparing for han gidder jo ikke å kjøpe så mye. Han er med å ordner og fikser overføringer selv for han fikk bankkort når han var 8 for å lære hvordan det og fungerer. Ja, og så tar han ansvar hvis han ser noe, ser han det må støvsuges på rommet eller gangen så gjør han det, helst før jeg sier noe for han liker ikke gnål. 😄 Eneste grunnen for at jeg setter over penger er jo for at han skal kunne lære seg hvor mye ting koster og slikt og budsjettere til ting.
Arkana Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 3. klassingen får 30 kr, 5. klassingen får 50 kr og 8. klassingen får 100 kr i ukelønn. De må ikke gjøre noe for å få ukelønn (den er ment for å lære verdien av penger og lære seg å spare til ting de ønsker seg), og vi forventer at de gjør sin del av husarbeidet gratis slik voksne gjør. 3. klassingen må støvsuge gangen og kjellerstua hver uke, 5. klassingen og 8. klassingen må vaske hvert sitt bad hver uke og 8. klassingen må i tillegg koste trappene hver uke. I tillegg må alle rydde og vaske egne rom ved behov, holde kjellerstua i orden, ta sin kurv med nyvaskede klær på rommene og legge klærne på plass og så en rekke selvsagte oppgaver som å holde orden på skolesekk/gymsekk, være med på å dekke av bordet etter middag osv.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hedvig Montgomery anbefaler ikke månedslønn eller ukeslønn. Barn og ungdom bør lære seg å bidra i familiefellesskapet uten økonomiske bestikkelser. Anonymkode: 1b65d...b97 Hedvig har mye bra, men hun er ikke en økonom. Om de lærer seg å håndtere personlig økonomi før de er ute av redet, har de en stor fordel. Tørker støv, bretter/vasker klær, støvsuger, går med søppel. Får penger etter oppgaver. Tenker at hun får eget kort i 13-årsgave, også setter jeg inn en sum i uken. Ikke avgjort enda hvilken sum. Fra vgs blir det hver annen uke. Har også sagt at jeg matcher det hun sparer. Så om setter inn 500 til sparing, så gjør jeg det samme. Dette er av penger som hun tjener på husarbeid. Anonymkode: 3f020...c23 3
Aristoteles Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 12 og 14 år og får 200/uke. Det er ikke en ukelønn, men de starter med et utgangspunkt på 200. Hvis de ikke gjør oppgavene sine, så får de trekk for å betale meg eller ektefelle, for noen må gjøre jobben deres. De har to oppvaskdager hver (rydde etter middag, sette i og tømme oppvaskmaskinen og vaske overflater på kjøkkenet) + de deler på støvtørk/vaske kjøkken/vaske badene/støvsuge en gang per uke. I tillegg skal de holde orden på TV-rom, egne rom og rydde etter seg selv.
DMS Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 8-åringen og 5-åringen ba om mulegheit for å tene pengar, så eg har satt opp ei liste med oppgåve som dei ikkje har gjort gratis før, men som dei kan klare. Det er: tømme oppvaskmaskin, legge på plass sine egne kle, skifte sengetøy (med hjelp), gå ut med boss, gjere lekse (vi har slitt med «leksevegring»). Dei skriv så opp sin bokstav når dei har gjort ei oppgåve. Ved 20 bokstavar får dei 50 kr. Den dagen dei reknar ut at dei får 2,50 per jobb vil dei sikkert føle seg snytt 😅 men eg ser ikkje at dei har det store behovet for pengar heller (dei får no laurdagsgodt, kle og har alt for mykje leiker som det er). Systemet er ganske nytt så veit ikkje om det vert bra eller ikkje, det vert i allefall satt opp bokstavar på lista kvar dag. Om det funkar tenker eg at «kompleksiteten» i oppgåvene kan auke med alderen, t.d. at vaske bad kan vere ei sann oppgåve. Og at etterkvart som behovet for lommepengar aukar så aukar summen ein får ved x tal bokstavar. i tillegg har vi felles vask av tv-stova og rydding av egne rom som dei alt gjer og som ikkje utløyse pekuniær belønning (men film og popcorn).
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #10 Skrevet 2. september 2021 11 og 13 år. 100 kr per uke. Må gjøre en skikkelig innsats med lekser og skolearbeid først og fremst. Rydde rommet, ta av/ dekke bordet, tømme/ sette inn i oppvaskmaskin, hjelpe til med middag, mate og stelle kjæledyr, hente post og gå med søppel. Men ingenting av dette er fast. Kun dersom de får beskjed. Anonymkode: 385c4...8e2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 9 og 11 år. De får 50 kroner i lørdagsgodt-penger hver uke. Så har vi en liste med tilgjengelige oppgaver for dem hvis de ønsker å tjene noe mer. Støvsuging av stue og trapp, 20 kr. Lage middag til familien, 50 kr. Gå ut med kattesanda hver dag i en uke: 20 kr . osv Anonymkode: 85501...2ef
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #12 Skrevet 2. september 2021 11 og 13 år, de får 1000 kroner hver i måneden. Disse pengene er først fremst noe de får ved å gjøre en innsats for seg selv i hverdagen og fremtiden. De skal gjøre lekser, følge med på skolen og gjøre sitt beste, ta gode valg og ha egne rom ryddige. Utenom det så hjelper de til hvis jeg spør om noe, som å gå ned med søppel eller støvsuge, men det er ikke penger å få for det. De gangene jeg spør om det så skal de hjelpe til med det fordi vi er en familie som står sammen. Anonymkode: 82fc6...b0f
Ny Bruker Skrevet 2. september 2021 #13 Skrevet 2. september 2021 Ingen ukelån her. Alle er en del av familien og bidrar.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #14 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hedvig Montgomery anbefaler ikke månedslønn eller ukeslønn. Barn og ungdom bør lære seg å bidra i familiefellesskapet uten økonomiske bestikkelser. Anonymkode: 1b65d...b97 mens forbruksøkonomer anbefaler at de får det, for å lære å disponere penger. Jeg er hundre prosent enig med Montgomery at det ikke er bra å koble pengene til vanlige oppgaver i hjemmet. Men de bør få penger likevel Jeg sier til mine barn at de får penger fordi de trenger det, og fordi det er bra for dem å lære å styre penger. Så sier jeg til dem at det er forventet at de hjelper til i hjemmet med det jeg ber om, uten å få penger for det. Noen ganger gir jeg dem penger for oppgaver som ikke naturlig hører med til husarbeidet - f.eks får eldste penger for å hjelpe yngste med å øve på instrumentet han spiller (som hun og spiller) Anonymkode: 8f952...136
Tanuki Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 Gutten er 7-år, ingen faste oppgaver, men han må holde rommet ryddig, spesielt legoklossene, og ellers bare gjøre det jeg ber ham om uten å surmule! I praksis betyr det at han innimellom må støvsuge, gå tur med hunden, tørker over bord, henge opp tøy etc. Får ikke direkte ukepenger, men klistremerker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå