AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Vi har en 10-åring som er overvektig og er begge enig om at vi må hjelpe ham - hjelpe ham å være mer aktiv, hjelpe til med kosthold og vi har sluttet å ha søtsaker i hus osv osv. Pappen hans er hakket mer bekymret enn meg og synes det er ubehagelig å ha en overvektig sønn. Han kommenterer på det meste gutten spiser og sier ting som «det er nok smør på skiva», «skal du ha enda mer nå», «jeg vet du har spist så mye (ramser opp for dagen)» osv osv. i går kom gutten bort til oss og sa til faren at han hadde valgt å ikke spise kveld og ville tydelig ha farens godkjenning til det, han nikket tilbake og så det var bra. er dette greit? Jeg synes det er for mye og tenker at det må være ekstremt slitsomt for guttungen å ha ham hengende over seg hele tiden og tenke på det til hvert eneste måltid. Hva synes dere? Anonymkode: 66b0a...587
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Dette er jo oppskriften på spiseforstyrrelse! Jeg ville gått sammen til en enæringsfysolog eller lege. Så kan dere få gode ordentlige tips til mat, kosthold og hvordan snakke med barnet om dette. Anonymkode: 61c36...56a 28
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Hjelp, slike kommentarer kom mamma med og jeg sliter fortsatt med spiseforstyrrelser som snart 40-åring. Her tror jeg dere må ha inn noen profesjonelle som kan gi råd. Anonymkode: a27ed...90e 12
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Det er bedre å lære barnet gode matvalg, enn å lære å ikke spise... dere tuller veldig med barnets hode nå. Anonymkode: 1eaea...18c 10
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Alle barn må ha kveldsmat!!! Jeg har selv vært ganske overvektig, er godt på vei ned nå. Er voksen. En av mine foreldre jobber innen helse, vil ikke si det mer spesifikt her, og har gjentatte ganger over mange år hakket på meg som er voksen på grunn av overvekten min. Det fører til en dårlig relasjon mellom oss. Det blir begrenset hvor mye jeg orker å være med henne. Dette kan også komme til å skje mellom denne sønnen og hans far. Faren bør heller ikke kommentere det særlig mye. Far bør heller være bevisst selv på hva far handler inn av mat, og heller fremsnakke mat som er sunn, uten å snakke ned mat som ikke er sunn i samme slengen. Far kan sannsynligvis ha godt av å snakke med helsesykepleieren på skolen! Husk at gutten må bevare god psykisk helse utover til ungdomsskolen også. Anonymkode: 601b5...8e1 4
GammelKaktus Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Flott, om ikke gutten har problemer med mat nå så er fars oppførsel med å lage en spiseforstyrrelse her. At det er mulig å være så jævla korka... Hvis barnet har problemer med vekten så må dere kontakte folk som har peiling, jo raskere jo bedre så far ikke tar knekken på den stakkars gutten. Tydelig at far trenger å prate med noen som har peiling iallfall. 12
Nnilm Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Nei slike kommentarer er ikke greit, det er jo dere foreldre sitt ansvar at barnet har et sunt kosthold så lenge barnet er så ungt. Hvis dere ikke vet hvordan dere skal hjelpe barnet så ta kontakt med helsesykepleier på skolen for å be om veiledning. At barnet kommer for å få anerkjennelse for å ha valgt å droppe kveldsmaten synes jeg er utrolig trist og skummelt. 5
AprilLudgate Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Dette er omsorgssvikt og psykisk mishandling - faktisk. Ikke grov, men nok til å relativt garantert påføre barnet en spiseforstyrrelse. Jeg tenker dere bør benytte anledningen til å snakke sammen med noen som er eksperter på barn og overvekt - og få veiledning til hvordan man skal snakke om mat. Pappaen her hakker og har en ekstremt usunn atferd. Så trist å høre at unger har det sånn 😔 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Alle barn må ha kveldsmat!!! Ikke om middagen er 17:30 og ungen legger seg 19/20. Man MÅ faktisk ikke ha kveldsmat. UTover det burde pappaen forstå at dette er veien til spiseforstyrrelse. Mamma kommenterte at jeg hadde lagt på meg da jeg var 12 år, etter det gikk det helt skeis, ble helt forvirret, smugspiste osv. Han burde holde kjeft. Og så finner dere en strategi som ikke er krenkende. Anonymkode: 102d0...dfc 9
Loff77 Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Sånne kommentarer er ikke greit, nei! Men hvorfor kan ikke dere lage og servere i passende mengder/posjoner og med litt salat evt? Vekten er 90% kosthold ikke trening, men selvfølgelig sunt og viktig å være aktiv;) 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 Stakkar unge 💔 Jeg overvar samme oppførsel fra en pappa da vi var på ferie sammen med flere familier. Sønnen spurte på kveldsmat, men fikk beskjed om at han hadde spist så mye lørdagsgodt at det ikke var nødvendig. Gutten ble lei seg, og fikk aller nådigst én brødskive. Denne gutten hadde spist lørdagsgodt sammen med mine unger, og jeg syntes ikke de spiste mye i det hele tatt. Ja, gutten er litt lubben, men det er faktisk ikke verdens undergang. Anonymkode: a75d2...be3 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 Jeg skjønner at far er fortvilet. Men hvor mye sitter dere i ro som familie? Her er vi ute på skogsturer og sykkelturer med barna våre i helgene, og de går på selvvalgte fritidsaktiviteter flere dager i uken. Til kvelds så er det topp å skjære opp paprika, gulrøtter, epler, pærer og f eks cherrytomater. Venn dem til å snackse på grønt på kveldene. Og fortell viktigheten av å drikke masse vann gjennom dagen for å unngå hodepine og treg mage. Vi snakker en del om at usunn mat gjør at man ikke orker sunn mat og at da er det vanskelig å vokse seg høy og sterk. Anonymkode: b6033...bd9 3
Surreal Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 Ta kontakt med fastlegen og få hjelp til å finne den beste løsningen for ditt barn. Helesøster skal også kunne bistå med råd og oppfølging. IKKE kommenter mat og hvor mye barnet spiser. Finn heller ut hvorfor han spiser mye og lag sunn og næringsrik mat. Barn skal normalt sett ikke slankes, de skal vokse av seg overvekten ved at vekten holder seg stabil mens de vokser. Gå foran som gode eksempler og innfør like regler for alle. Godteri bare i helger feks., vann til flere måltider, frukt i matboksen, sunn snacks. Og gi gode ferdigheter/vaner du kan ha resten av livet. Det å gå på tur, sykle, svømme og løpe er aktiviteter man kan drive med hele livet 2
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Dette er IKKE greit. I det hele tatt. Et barn på 10 år skal ikke behandles som en voksen. Man kan ikke hverken forvente eller kreve at et barn skal forstå dette med kalorier, inntakt etc. Ei heller ha et konkret fokus på overvekt/kropp. Som andre skriver; dere ødelegger han. Garantert. Her kan både psykiske lidelser og spiseforstyrrelse utvikle seg - og det i et rasende tempo. Barn skal aldri "slankes". De skal heller ikke oppdras på den måten du beskriver. Derimot skal dere på en naturlig måte bare sørge for sunn mat i riktige mengder og øke aktiviteten. Men da med fokus på at mat er viktig og at aktivitet er gøy. Og litt kos på lørdager. (Om dere fratar han denne kosen nå, så kan jeg garantere dere mye smugspising senere når han får muligheten selv). Dere er virkelig i ferd med å ødelegge han -og det er nesten umulig å endre på det hvis skaden er skjedd. Lær han at alle er forskjellige ifht kropp, og at det viktigste er å ha en frisk kropp og at man er flink å spise sunt sånn at kroppen har det bra slik at man kan vokse, lære ting på skolen og ha det bra. Dessuten har mange barn litt valpefett som de vokser av seg. Pappa'n må bare ta seg sammen nå med en gang. Virkelig.. Anonymkode: d95e2...a85 4
Gjest ti10 Skrevet 2. september 2021 #15 Skrevet 2. september 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Ikke om middagen er 17:30 og ungen legger seg 19/20. Man MÅ faktisk ikke ha kveldsmat. UTover det burde pappaen forstå at dette er veien til spiseforstyrrelse. Mamma kommenterte at jeg hadde lagt på meg da jeg var 12 år, etter det gikk det helt skeis, ble helt forvirret, smugspiste osv. Han burde holde kjeft. Og så finner dere en strategi som ikke er krenkende. Anonymkode: 102d0...dfc Hvor mange 10-åringer vet du om som legger seg kl. 19? Ellers er jeg enig med deg.
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 2. september 2021 #16 Skrevet 2. september 2021 Mye bedre å oppfordre til lek og idrett enn å skade barnet psykisk.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #17 Skrevet 2. september 2021 Pappaen kommer til å påføre dette barnet enorme spiseforstyrrelser og vansker knyttet til selvbilde. Ta kontakt med BUP og kom dere i familieterapi slik at dere lærer hva slik atferd potensielt kan føre til. Blir kvalm bare jeg leser det du skriver, stakkars guttunge. Anonymkode: 61f75...d24 1
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Foreldrene må selvfølgelig ikke kommentere alt ungene spiser. Men jeg synes det er OK å si at når holder det dersom ungene vil ha mer mat etter allerede å ha spist mye, spesielt når det er snakk om usunn/kaloririk mat. Ikke alle barn (eller voksne) klarer å regulere selv hvor mye de spiser til hvert måltid. Noen trenger litt hjelp til å stoppe. Det er ikke oppskrift på spiseforstyrrelser at ungene ikke får ta sin fjerde porsjon middag... Det er sunt å lære seg porsjonskontroll.
Liljerød Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Jeg har fått tips om å heller fokusere på hva kroppen trenger. "Kroppen din trenger ikke flere brødskiver" feks.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2021 #20 Skrevet 3. september 2021 Jeg tror pappaen trenger hjelp til å tenke mer langsiktig. Hvis gutten skal unngå å bli overvektig eller få problemer med mat i voksen alder så må han jo lære seg å regulere matinntaket selv. Hvis det er pappa som bestemmer hvor mye han skal spise, hva skjer da den dagen han flytter hjemmefra? Det dere kan styre er hva slags mat dere spiser i deres familie. Barnet trenger kanskje litt veiledning for å lære seg å kjenne etter når han er mett? Målet er jo at han skal kunne spise seg passe mett i en passe stor kropp. Anonymkode: 4fbe9...f55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå