Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

samboeren min og jeg har vært sammen i tre år nå, og eier hus, bil og et kjæledyr sammen. Vi har romslig økonomi. Han blir snart 35 og jeg ble nettopp 32. Han har alltid vært flink med barn og veldig klar på at han vil ha sine egne. Jeg tok det opp så vidt for kanskje halvannet år siden at jeg hadde begynt å tenke på barn, da sa han at han ville vente med å få barn til han var 35. Greit nok. Da vi kom til den tiden hvor han ville vært 35 innen et barn var født, sa han at han ville vente til jeg hadde møtt et nært familiemedlem som jeg aldri hadde truffet pga. corona. Nå har det også skjedd, og det var veldig hyggelig. Nå sier han at han gjerne vil vente til vi har kommet litt lenger med oppussingen av huset (ingen store greier...). 

Hvordan bør jeg tilnærme meg ham? Kjenner at jeg begynner å bli litt utålmodig. Venner og familie på vår alder har stortsett småbarn nå, så jeg vil gjerne slippe å sitte der med en baby når alle andre endelig kan begynne å leve livet igjen - og det er jo ikke slik at vi får gjort så mye spennende nå under corona uansett. Så er det jo vanskeligere å få barn jo eldre man blir, samtidig som man øker faren for komplikasjoner. Foreldrene våre bor et stykke unna, så vil gjerne også at de skal kunne være besteforeldre mens de enda er i veldig god form. 

Har jeg glemt noe...? 😅 Takknemlig for tips. 

Anonymkode: 19ad0...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som det kjente frykten-for-å-gå-videre-til-neste-steg-syndromet. Menn kan være treige på dette, rett og slett sitte for dypt i komfortsonen. Jeg tenker det er viktig at du setter ganske hardt mot hardt nå. Du er over 30 år, og fertiliteten begynner å gå feil vei. Ettersom han faktisk ønsker seg barn, så har man ikke all verdens tid på seg. For alt dere vet så vil dere bruke lang tid på å i det hele tatt klare å bli gravid, da er det ingenting man angrer mer på enn at man ikke begynte tidligere.

Det første du bør gjøre er å tenke over hvilken type prevensjon dere bruker nå. Om det er noe med hormoner, så bør du kutte dem ut snarest. Kan ta opp til 1 år å få dette ut av systemet, og uavhengig om dere prøver nå snart eller senere så er det best å være i naturlig syklus da. Så det første du kan gjøre er jo å informere mannen din om at denne typen prevensjon ikke er bra for kroppen din, og dere må finne andre typer å bruke. Kanskje kommer dere inn på et spor da med spørsmålet om å kutte den helt ut og se hva som skjer. Mange starter sin prøverkarriere slik - se hva som skjer. At man ikke kartlegger så nøye, men skulle en graviditet oppstå så er den velkommen. 

Men om han uansett vil vente med å kutte ut prevensjonen helt, så er det viktig at du opplyser om at hormoner blir det ikke, og at det må bli prøvestart snart pga. fertiliteten. Det beste er å sette en dato, virker som menn har lettere til å forholde seg til det ettersom fåtallet plutselig kommer og sier "nå er jeg klar". Avtal "vi starter prøving etter jul" "til sommeren" e.l.

Mens du venter på prøvestarten kan du kartlegge egen syklus. Finn ut om den er regelmessig og hvor mange dager det er mellom mens og EL og mellom EL og mens. Dette er kunnskap du vil være takknemlig for den dagen dere starter å prøve.

• Liker 2
Skrevet

Du er 32. Her hadde jeg stilt ultimatum. Han er klar. Han er bare "ikke klar", det er ikke en god nok grunn etter langt samliv, alt på plass, og når du er godt over 30. Høres ut som at han trenger seg et spark bak. Han har jo også vært delvis uærlig og gitt deg falske forhåpninger? Det er heller ikke greit. 

Ville sporenstreks sluttet på hormoner og bedt ham om å stå for prevensjon i en mellomfase også. 

Var forresten gjennom en ganske lignende tid med min mann og prøving på barn nummer to. Ultimatum var det eneste som funket, og nå gleder han seg nesten mer enn meg til å bli far igjen. Noen menn trenger seg en oppvekker. 

Anonymkode: 6d50d...893

• Liker 3
Skrevet

Oi, han her høres ut som om han kommer til å utsette og utsette til det er for sent.

Anonymkode: e9750...54b

• Liker 1
Skrevet

Eller bare la være???

Anonymkode: d6aad...4af

Skrevet

Hadde tatt en prat og sagt at nå slutter jeg på prevensjon også bruker vi en annen metode mens vi venter. Og gjort det klart at den ventetiden bør ikke være så veldig lang. Synes det er teite unnskyldninger/utsettelser han har kommet med forresten. Hvorfor var det så innmari viktig å møte akkurat den slektningen før dere fikk barn..?

Du må huske på at i verste fall så kommer han aldri dit at han er klar. Da er det så dumt og leit om flere år til har gått og du får dårlig tid på å finne en ny mann som er gira på å få barn med deg.

Anonymkode: b2d01...d3e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...