Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har vært sykemeldt i en lite tid grunnet div svangerskapsplager. Jeg vil tilbake i jobb, men usikker på hvordan det blir med nattevakter. Jeg har to nattevakter om to uker og etter det får jeg vel flere i min nye turnus. Snakket med sjefen min om muligheten å bytte de kommende nattevakten, og fikk beskjed om at det ikke er mulig (av ulike grunner). Hun tilbød tilrettelegging istedenfor, men grunnen til at natt er vanskelig er fordi jeg får vanligvis lite søvn mellom hver vakt (når jeg ikke er gravid), og jeg er mye kvalm og sliten for tiden. Hvordan kan man tilrettelegge for dette?😅 Jeg har dessuten lest at å jobbe to eller flere nattevakter i uken, øker sjansen for SA med 30% uken etter.

Har legetime neste uke og tenkte å ta det opp med legen ang nattevakten. Hva tenker dere/hadde dere gjort?

Anonymkode: 0c429...683

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spent på hvordan sjefen skal tilrettelegge for det. Jeg er redd sjefen sier det for å få deg tilbake i jobb. Da ender du fort opp med en ny sykemelding. Kan selvfølgelig hende sjefen har en super løsning.

Skrevet

Kontakt jordmor og forklar problemet. Dersom hun er forståelsesfull så vil hun fylle ut skjema for svangerskapspenger, hvor hun skriver at du må unntas fra å jobbe nattevakter. Da må arbeidsgiver signere på at de kan tilrettelegge ved å flytte deg til kun dag/kveldsvakter eller krysse av for at det ikke er mulig, også sender du skjemaet til NAV og søker svangerskapspenger i den stillingsprosenten nattevaktene utgjør.

Merk at NAV en periode var veldig rundhåndet med å innvilge svangerskapspenger, selv om det egentlig er forbeholdt tilfeller der arbeidet kan være til skade for fosteret. Jeg har hørt rykter om at NAV har blitt strengere på dette, men om det medfører riktighet vet jeg ikke. Dersom det er mors plager som er utfordringen så er sykepenger riktig stønad. 

Anonymkode: 84fdf...e01

• Liker 2
Skrevet
Majer skrev (11 minutter siden):

Spent på hvordan sjefen skal tilrettelegge for det. Jeg er redd sjefen sier det for å få deg tilbake i jobb. Da ender du fort opp med en ny sykemelding. Kan selvfølgelig hende sjefen har en super løsning.

Akkurat nå vurderer jeg å forlenge den (så klart hvis legen tillater det), fordi jeg vet at jeg kommer til å bli dårligere av å jobbe natt. Vanligvis tar det 1-2 uker før jeg er tilbake til «meg selv» etter nattevakter. 
Blir egentlig litt lei meg fordi jeg føler meg som en byrde når jeg ber om tilrettelegging/unntak.🥺

Har tatt kontakt med jordmoren men siden jeg er dårlig har jeg ikke orket noen time med henne. Skal prøve å ordne det ila neste uke. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kontakt jordmor og forklar problemet. Dersom hun er forståelsesfull så vil hun fylle ut skjema for svangerskapspenger, hvor hun skriver at du må unntas fra å jobbe nattevakter. Da må arbeidsgiver signere på at de kan tilrettelegge ved å flytte deg til kun dag/kveldsvakter eller krysse av for at det ikke er mulig, også sender du skjemaet til NAV og søker svangerskapspenger i den stillingsprosenten nattevaktene utgjør.

Merk at NAV en periode var veldig rundhåndet med å innvilge svangerskapspenger, selv om det egentlig er forbeholdt tilfeller der arbeidet kan være til skade for fosteret. Jeg har hørt rykter om at NAV har blitt strengere på dette, men om det medfører riktighet vet jeg ikke. Dersom det er mors plager som er utfordringen så er sykepenger riktig stønad. 

Takk! Mener du bedriftsjordmor eller den fra kommunen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk! Mener du bedriftsjordmor eller den fra kommunen?

Uansett jordmor kan søke svangerskapspenger 🙂 Har dere bedriftsjordmor er jo det flott, men om du tar kontrollene hos kommunejordmor er det kanskje mer naturlig å gjøre det der. 

Anonymkode: 28f5c...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men kan arbeidsgiver feks flytte alle nattevaktene tik kveldsvakter? Hva om tis jobber kveld mandag, tirsdag og dag onsdag. Fri torsdag. Deretter natt fredag, lørdag, søndag. 

Skal ts da kunne pålegges å jobbe 5 kveldsvakter på en uke? 

Anonymkode: 9ce22...aee

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kan arbeidsgiver feks flytte alle nattevaktene tik kveldsvakter? Hva om tis jobber kveld mandag, tirsdag og dag onsdag. Fri torsdag. Deretter natt fredag, lørdag, søndag. 

Skal ts da kunne pålegges å jobbe 5 kveldsvakter på en uke? 

Anonymkode: 9ce22...aee

Hvis TS har 30 timer i nattevakter fordelt på tre dager på en uke som hun må få tilrettelagt i forhold til... Så kan hun jobbe dag eller kveld i fire dager istedenfor, i tillegg beholder hun kveld/nattilleggene for nattevaktene hun ikke kunne ta. De 30 timene må jobbes inn og det må ikke føre til noen større ulempe for hverken arbeidsgiver eller den gravide. De 30 timene kan også plasseres hvor som helst i turnusen, ikke nødvendigvis i den aktuelle uken hun har nattevakter i. 

Anonymkode: 32d1b...512

• Liker 1
Skrevet

Du kan få legeerklæring på at nattevakter skal unngås, da har ikke arbeidsgiver noe valg. Og du beholder alle tillegg. 

Anonymkode: 119cd...c29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei,

har vært sykemeldt i en lite tid grunnet div svangerskapsplager. Jeg vil tilbake i jobb, men usikker på hvordan det blir med nattevakter. Jeg har to nattevakter om to uker og etter det får jeg vel flere i min nye turnus. Snakket med sjefen min om muligheten å bytte de kommende nattevakten, og fikk beskjed om at det ikke er mulig (av ulike grunner). Hun tilbød tilrettelegging istedenfor, men grunnen til at natt er vanskelig er fordi jeg får vanligvis lite søvn mellom hver vakt (når jeg ikke er gravid), og jeg er mye kvalm og sliten for tiden. Hvordan kan man tilrettelegge for dette?😅 Jeg har dessuten lest at å jobbe to eller flere nattevakter i uken, øker sjansen for SA med 30% uken etter.

Har legetime neste uke og tenkte å ta det opp med legen ang nattevakten. Hva tenker dere/hadde dere gjort?

Jeg fikk legeerklæring om at jeg skulle fritas fra natt. Da var det plutselig null stress for leder å endre nattevaktene til kveld/dag.

Anonymkode: 38da4...55c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis TS har 30 timer i nattevakter fordelt på tre dager på en uke som hun må få tilrettelagt i forhold til... Så kan hun jobbe dag eller kveld i fire dager istedenfor, i tillegg beholder hun kveld/nattilleggene for nattevaktene hun ikke kunne ta. De 30 timene må jobbes inn og det må ikke føre til noen større ulempe for hverken arbeidsgiver eller den gravide. De 30 timene kan også plasseres hvor som helst i turnusen, ikke nødvendigvis i den aktuelle uken hun har nattevakter i. 

Anonymkode: 32d1b...512

Jeg fikk byttet nattevaktene til andre vakter uten at timetallet hadde noen betydning. 

Anonymkode: 38da4...55c

Skrevet

Hos oss (bioingeniør) går alle gravide ut av natt. Aldri vært noe problem. Etterhvert slutter de med kveld også. 

Anonymkode: 579ad...edc

Skrevet

Hos oss (lege) er det veldig varierende. Det har ikke historisk så vanlig å gå ut av vakt før start av tredje trimester (som som regel er vakt kveld+natt, oppad begrenset til 19 timer). Svangerskapspenger tror jeg har vært lite brukt, det er stort sett sykemeldinger. Det blir mer vanlig med ulike tilrettelegginger, avhengig fra sted til sted og hvor mange vaktene fordeles på.

Anonymkode: f50a0...52e

Skrevet

Husk forresten at du skal beholde nattetillegg ved tilrettelegging til dag/kveld-vakter. 

Anonymkode: 28f5c...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...