AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Skriver som anonym. Kort fortalt har jeg flere barn, det ene barnet er svært utagerende, slår, sparker, skriker, truer mindre søsken. Andre voksne blir manipulert trill rundt, og går fem på av de som ikke kjenner barnet. Under all utredning og etater som er i bildet for å "hjelpe", lurer barnet de trill rundt. Har nå bedt om at dette barnet må ut av hjemmet midlertidig eller permanent for at de andre søsken skal ha et hjem de kan kalle et godt og trygt hjem. Det satt langt inne å si det høyt til bv. Tanken på å velge mellom sine barn. Sa og at om ikke dette barnet blir tatt ut i nær fremtid, blir det de mindre søsken som må ut mtp barnas beste. Skal jeg klare å gjenskape en god relasjon til eldste, må jeg få barnet på avstand først. Problemet er at jeg har spurt bv om hjelp i snart syv år, de har vært inne og ute av bildet, men jeg er god nok mor og derfor avslutter de tiltak osv. Og det er akkurat slik, eldste barnet gjør alt de sier når de er der eller barnet tror det blir overvåket. Når voksne er voldelige mot barn, blir barna tatt på alvor med en gang. Med søsken sitter jeg igjen med at det bagatelliseres, og pårørende søsken blir utsatt for belastning og traumer. Noen som har vært i liknende situasjoner, setter jeg veldig pris på å høre. Anonymkode: d5b3c...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Hvor gammelt er barnet da? Er det ingen andre som ser hva som skjer og kan støtte deg? Anonymkode: 32a24...5e4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 (endret) Nei, jeg har ikke opplevd det samme, men mitt barn er født i begynnelsen av 80-tallet, og ingen kunne hjelpe. Jeg tok kontakt med skole, ppt og bup, og alt gikk på vilter, trass og slikt. Alle barn kunne jo være slik og blabla. Da han var 12-13 fikk vi til et opphold på 2-3 uker hvor han oppførte seg eksemplarisk, helt til de siste dagene, så de merket at det var «noe» Han var der bare utenom skolen i ukedagene. De hadde ikke nok kunnskap om slikt på den tiden, og først i slutten av 20-årene fikk han konstatert ADHD og asperger. Når du snakker med bv, så kan du jo be om hjelp til utredning, for det er ikke normal oppførsel. Min elsket dyr, men var voldelig mot dem. Det kan være en grunn for det, og det finnes hjelp. Det løser ingenting å ta ham ut av hjemmet. Lykke til. Endret 1. september 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Barnet går på ungdomsskolen, det er andre som ser og hjelper og støtter. Ikke bare nære venner, men i andre etater. Men bv mener og står på sitt at ikke nok tiltak er prøvd ut. Barnet har vært til utredning innenfor autismespekter, men kom ikke frem til noe da abup ikke ser det vi som er rundt ser daglig. Barnet skal ta noe utvidet gentesting. Er bare frustrert og sinna på bv, som skal være der for barn. Og de yngre søsken er minst mulig med det store søsken, og det store søsken har avlastningshelg i mnd, dette for å skjerme yngre søsken. Bv prater til meg som en "dummies", eller det føles slik for de vet best. Årh, det er håpløst. Anonymkode: d5b3c...b8c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Skriver som anonym. Kort fortalt har jeg flere barn, det ene barnet er svært utagerende, slår, sparker, skriker, truer mindre søsken. Andre voksne blir manipulert trill rundt, og går fem på av de som ikke kjenner barnet. Under all utredning og etater som er i bildet for å "hjelpe", lurer barnet de trill rundt. Har nå bedt om at dette barnet må ut av hjemmet midlertidig eller permanent for at de andre søsken skal ha et hjem de kan kalle et godt og trygt hjem. Det satt langt inne å si det høyt til bv. Tanken på å velge mellom sine barn. Sa og at om ikke dette barnet blir tatt ut i nær fremtid, blir det de mindre søsken som må ut mtp barnas beste. Skal jeg klare å gjenskape en god relasjon til eldste, må jeg få barnet på avstand først. Problemet er at jeg har spurt bv om hjelp i snart syv år, de har vært inne og ute av bildet, men jeg er god nok mor og derfor avslutter de tiltak osv. Og det er akkurat slik, eldste barnet gjør alt de sier når de er der eller barnet tror det blir overvåket. Når voksne er voldelige mot barn, blir barna tatt på alvor med en gang. Med søsken sitter jeg igjen med at det bagatelliseres, og pårørende søsken blir utsatt for belastning og traumer. Noen som har vært i liknende situasjoner, setter jeg veldig pris på å høre. Anonymkode: d5b3c...b8c Du må stå på og si det som du skriver det her, at dette barnet ødelegger sine søsken, og overdriv gjerne for det er da de tar deg på alvor. Jeg vet om et slik tilfelle der foreldrene måtte si det rett som det er at de andre barna var livredde og det eldste barnet måtte ut før noe verre kunne risikere å skje. Uansett hvor hardt det er å si disse ordene så gjør det ikke deg til en dårlig mor, du må beskytte de andre barna også❤️❤️ Stor klem til deg❤️ Anonymkode: ca192...530 4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Barnet går på ungdomsskolen, det er andre som ser og hjelper og støtter. Ikke bare nære venner, men i andre etater. Men bv mener og står på sitt at ikke nok tiltak er prøvd ut. Barnet har vært til utredning innenfor autismespekter, men kom ikke frem til noe da abup ikke ser det vi som er rundt ser daglig. Barnet skal ta noe utvidet gentesting. Er bare frustrert og sinna på bv, som skal være der for barn. Og de yngre søsken er minst mulig med det store søsken, og det store søsken har avlastningshelg i mnd, dette for å skjerme yngre søsken. Bv prater til meg som en "dummies", eller det føles slik for de vet best. Årh, det er håpløst. Anonymkode: d5b3c...b8c Jeg forstår at det er virkelig ille, og dere har jo prøvd alt, så jeg aner virkelig ikke hvordan dere kan få hjelp.
Bacteria Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Jeg har også vært borti et lignende tilfelle, dog ikke like alvorlig. Det er et paradoks dette, at det er nulltoleranse for vold fra voksne mot barn, men ikke når det kommer til vold mot barn utøvd av søsken. Det blir gjerne kraftig bagatellisert, alle søsken krangler osv. Det barnet jeg kjente beskrev det som å leve med sin egen mobber. Dette er et tema det godt kunne vært mer fokus på. Det er ikke bare vold og mishandling fra voksne som kan gi barn traumer. Vold fra søsken er like ille. Av og til må et individ «ofres» for å beskytte et annet. 5
Pilleville Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Bv må snakke med de minste barna og la de fortelle hvordan de har det. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 Takk for tilbakemelding. Var egentlig litt godt å få det ut. Har fortalt hvor redde søsken er. Vist bilder av skader som er utført senest i dag. Bv vil ikke ha samtale pr dags dato med yngre søsken, da det er opprettet sak kun mot eldste søsken. Har gitt samtykke til at samtaler kan gjennomføres med yngre søsken, men måtte visst da opprettes sak mot de først. Og det vill bv helst unngå. Forstå ironien i det... Bv er mer opptatt av tryggheten til det eldste søsken mtp flytte ut av hjem, enn søsken som lever i utrygge omgivelser og vil få belastning og traumer. Har gitt frist innen utgangen av mnd, etter det vet jeg ikke hva som skjer. Bv skryter av så flott tiltak de vil prøve ut hos oss, men ingen ledige personer på tiltaksavdeling, så den med ingen kompetanse skal starte tiltaket. Anonymkode: d5b3c...b8c
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for tilbakemelding. Var egentlig litt godt å få det ut. Har fortalt hvor redde søsken er. Vist bilder av skader som er utført senest i dag. Bv vil ikke ha samtale pr dags dato med yngre søsken, da det er opprettet sak kun mot eldste søsken. Har gitt samtykke til at samtaler kan gjennomføres med yngre søsken, men måtte visst da opprettes sak mot de først. Og det vill bv helst unngå. Forstå ironien i det... Bv er mer opptatt av tryggheten til det eldste søsken mtp flytte ut av hjem, enn søsken som lever i utrygge omgivelser og vil få belastning og traumer. Har gitt frist innen utgangen av mnd, etter det vet jeg ikke hva som skjer. Bv skryter av så flott tiltak de vil prøve ut hos oss, men ingen ledige personer på tiltaksavdeling, så den med ingen kompetanse skal starte tiltaket. Anonymkode: d5b3c...b8c Hva om det opprettes sak på yngre søsken? Du kan fortelle skolen de yngre går på om utfordringene, slik at de kan sende inn bekymringsmelding på de yngste barna. Da må BV følge opp. Anonymkode: 7d4f4...ad6 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #11 Skrevet 1. september 2021 Har alle barna samme far? Anonymkode: d0260...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #12 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Takk for tilbakemelding. Var egentlig litt godt å få det ut. Har fortalt hvor redde søsken er. Vist bilder av skader som er utført senest i dag. Bv vil ikke ha samtale pr dags dato med yngre søsken, da det er opprettet sak kun mot eldste søsken. Har gitt samtykke til at samtaler kan gjennomføres med yngre søsken, men måtte visst da opprettes sak mot de først. Og det vill bv helst unngå. Forstå ironien i det... Bv er mer opptatt av tryggheten til det eldste søsken mtp flytte ut av hjem, enn søsken som lever i utrygge omgivelser og vil få belastning og traumer. Har gitt frist innen utgangen av mnd, etter det vet jeg ikke hva som skjer. Bv skryter av så flott tiltak de vil prøve ut hos oss, men ingen ledige personer på tiltaksavdeling, så den med ingen kompetanse skal starte tiltaket. Anonymkode: d5b3c...b8c Ironisk hvordan bv alltid er raske med å flytte ut barn for det minste mistanke om forsømmelse, men når barnet er en fare for andre søsken så er de ikke så nøye🤦🏻♀️ Anonymkode: ca192...530 5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #13 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for tilbakemelding. Var egentlig litt godt å få det ut. Har fortalt hvor redde søsken er. Vist bilder av skader som er utført senest i dag. Bv vil ikke ha samtale pr dags dato med yngre søsken, da det er opprettet sak kun mot eldste søsken. Har gitt samtykke til at samtaler kan gjennomføres med yngre søsken, men måtte visst da opprettes sak mot de først. Og det vill bv helst unngå. Forstå ironien i det... Bv er mer opptatt av tryggheten til det eldste søsken mtp flytte ut av hjem, enn søsken som lever i utrygge omgivelser og vil få belastning og traumer. Har gitt frist innen utgangen av mnd, etter det vet jeg ikke hva som skjer. Bv skryter av så flott tiltak de vil prøve ut hos oss, men ingen ledige personer på tiltaksavdeling, så den med ingen kompetanse skal starte tiltaket. Anonymkode: d5b3c...b8c Kan du melde deg selv til barnevernet angående manglende sikkerhet hjemme for de yngste? Anonymkode: 7c1b6...2bf
Rosatoast Skrevet 1. september 2021 #14 Skrevet 1. september 2021 Barnet som utagerer er jo tydelig traumatisert selv, dette er ringvirkningen. Du orker ikke å håndtere barnet ditt pga utagering, men ingen barn utagerer og holder på, på den måten der - hvor MOR eller FAR kan si at de har vært "gode" foreldre. PUNKTUM. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #15 Skrevet 1. september 2021 Rosatoast skrev (18 minutter siden): Barnet som utagerer er jo tydelig traumatisert selv, dette er ringvirkningen. Du orker ikke å håndtere barnet ditt pga utagering, men ingen barn utagerer og holder på, på den måten der - hvor MOR eller FAR kan si at de har vært "gode" foreldre. PUNKTUM. Det vet du ingenting om, så ikke uttal deg om ting du ikke har peiling på. For alt vi vet så har dette barnet en diagnose. Anonymkode: ca192...530 22
Bacteria Skrevet 1. september 2021 #16 Skrevet 1. september 2021 Rosatoast skrev (43 minutter siden): Barnet som utagerer er jo tydelig traumatisert selv, dette er ringvirkningen. Du orker ikke å håndtere barnet ditt pga utagering, men ingen barn utagerer og holder på, på den måten der - hvor MOR eller FAR kan si at de har vært "gode" foreldre. PUNKTUM. O, hellige enfold. Dette er selvsagt bare tullprat. Det er ikke slik at all uønsket oppførsel hos et barn er foreldrenes «skyld». Jeg har fire barn, ett av de har tidvis terrorisert søsken. Helt uten å selv være traumatisert. Det har vært «noe» med dette barnet fra første stund. 13
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #17 Skrevet 1. september 2021 Rosatoast skrev (50 minutter siden): Barnet som utagerer er jo tydelig traumatisert selv, dette er ringvirkningen. Du orker ikke å håndtere barnet ditt pga utagering, men ingen barn utagerer og holder på, på den måten der - hvor MOR eller FAR kan si at de har vært "gode" foreldre. PUNKTUM. 🙄 Anonymkode: 7c1b6...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #18 Skrevet 2. september 2021 Ett av mine barn er under utredning for aspergers. H*n kan bli veldig sint, veldig fort, og det går ofte (omtrent daglig) utover minsten i familien. Vi har ikke kommet så langt i utredningen, men de instansene vi har vært innom, har spurt hvordan minste søskenet takler denne familiehverdagen. De virker til å være fokuserte på dette, men vi er ennå bare på "finne ut hva som er rett instans for oss"-stadiet. Vi prøver å skjerme minstemann så godt vi kan, men det er ikke så lett. Ved middagsbordet, f.eks. ender det stort sett i krangel og bråk, og at en av dem (spesielt eldste søsken) løper sint bort og ikke vil spise mer. Vi har begynt å dele opp middagene, spise med hvert vårt barn, i perioder der ting er ekstra vanskelige. Har dere slekt i nærheten, som kan avlaste de minste litt? At de/han/hun kan dra hjem til besteforeldre et par faste dager i uken etter skolen, og spise middag og gjøre lekser der, bare for å få en pause? Anonymkode: bd629...f00
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #19 Skrevet 2. september 2021 Ikke gi deg. Jeg vet om et tilfelle hvor en inn ungdom bor i fullbemannet bolig fordi han er så utagerende at det er farlig for søsken. Kan du få hjelp av BUP til å skrive en anbefaling om tiltak utenfor hjemmet? Det er ikke bra for gutten heller å skade sine søsken.. Anonymkode: d9c3f...bd5 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2021 #20 Skrevet 2. september 2021 Du kan sende bekymringsmelding for dine yngste barn, beskrive det du sier her og at du ikke klarer å skjerme dem tilstrekkelig. Da må de undersøke saken, snakk med fastlegen din og det. Send de yngste til fastlege og be han som utenforstående snakke med yngste barn, kanskje han støtter deg i en bekymringsmelding. Du gjør så godt du kan, du opplever at det ikke er nok. Ta vare på deg selv og prioriter egentid slik at du ikke bukker under Anonymkode: 7b7ea...eac 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå