Lillianlinn1783 Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Er det noen som har flyttet fra vest-landet (eller andre steder lenger ned) og til langt oppi nord som kan fortelle meg hvordan det gikk? Jeg har fundert på om jeg skal trekke meg lenger nord, men vil gjerne høre hvor anderledes klima-et er der oppe eller om det er ganske likt som resten av landet. Om jeg flytter nord så vil jeg holde på med litt gårdsbruk, gjerne nært havet. Om det blir fulltid eller bare lite ekstra hobby syssel får man se når den tiden kommer. Dyrkes det bra med gress til dyra i nord, blir vel bare én slått? Kan enkelte grønnsaker dyrkes i nord, som potet, gulrot, osv?
ViolaV Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Vet ikke hvor langt nord du har tenkt deg, men det er fullt mulig å dyrke gulrot og poteter. Salat, kålrot, blomkål og andre grønnsaker er også mulig å dyrke. Har du drivhus kan du dyrke enda mer. Langs kysten av Nordland er ikke klimaet så veldig annerledes fra det nordlige Vestlandet. Klimasone 4-5 ca., med relativt milde vintre.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Hei! jeg er nordlending, bodd på Vestlandet i flere år og flytta nord igjen. Du kan dyrke potet, gulrot, reddik, krydderplanter, salat, (tomat og paprika i drivhus), gressløk osv. hvordan tror du folk overlevde her for hundrevis av år siden hvis man ikke kunne dyrke noe?😅. klima er annerledes, spesielt om du bor på innlandet på Vestlandet. Ikke forvent sommer, kanskje varmt vårvær og en og annen sommerdag, og lang vinter med mye snø. Kort sagt, hvis sol og varme og vindstille er viktig for deg er IKKE nord-Norge plassen. Anonymkode: f5428...12c 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Men husk nå at Nord-Norge er halve landet og varierer i klima. Anonymkode: f5428...12c 5
Skedmotun Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Nord vil ha sør og nord alltid delen som kan nytes om sommer har dere ikke planer å ha en tredje nordligste i sør?
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #6 Skrevet 1. januar 2022 Bor i Vest-Finnmark og dyrker gulrøtter, erter, potet, beter, kålrot, diverse kål- og salatsorter, jordbær, bringebær, solbær, rips, urter, ulike typer løk... alt dette ute. Har tomater, paprika, chili og agurk i drivhus. Oftest får vi to slåtter. Anonymkode: 43343...8b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå