Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har omsider bestemt oss for å ta steget og prøve på barn :) 

Jeg har hatt hormonspiral, som jeg tok ut onsdag for en uke siden. Legen sa at i realiteten så kan jeg bli gravid med en gang. Når jeg søker rundt på nett, ser jeg mye forskjellig, men flere leger som også sier at det gjerne tar et par måneder før systemet er i gang.

Dagen etter jeg tok ut hormonspiral fikk jeg blødninger, som varte i fire dager. Jeg antar at dette var menstruasjon. 

Mannen og jeg ble egentlig enige om at vi ikke skal fokusere så mye på det. Dersom vi skulle slite med å bli gravide så må vi ta det derfra, men i utgangspunktet vil vi bare ha sex når vi vil og ikke tenke for mye på det. Jeg vil jo helst leve som normalt så lenge jeg kan. Vi har blitt gravide én gang før, mot alle odds da jeg gikk på spiral, tidlig i forholdet, som vi ikke beholdt, så jeg vet jo jeg kan bli gravid.

MEN nå sitter jeg her da. Begynner å tenke at hvis menstruasjonen kom nå, så kan eggløsning komme om to uker?

Så er jeg usikker på når jeg skal regne med at jeg er i 'prøvefasen' og tilpasse meg? Jeg har en stor jobbfest om litt over en uke som jeg egentlig har gledet meg til, men usikker på om jeg bør drikke hvis jeg i realiteten kan bli gravid med en gang...skal jeg bare evt. teste den dagen? Hva gjør andre her? Hvor lenge lever dere normalt?

Hilsen smånervøs førstegangsprøver :) 

Anonymkode: 06d6a...ace

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg levde som normalt mellom mens og eggløsning, og som om jeg var gravid mellom eggløsning og mens.

Brukte forøvrig 5 PP (måneder) på å bli gravid første gang jeg tok ut spiralen, et helt år neste gang, og så rakk jeg ikke engang å få mensen imellom spiraluttak og graviditet den 3. gangen. 

Anonymkode: d3f30...1ff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg levde som normalt mellom mens og eggløsning, og som om jeg var gravid mellom eggløsning og mens.

Brukte forøvrig 5 PP (måneder) på å bli gravid første gang jeg tok ut spiralen, et helt år neste gang, og så rakk jeg ikke engang å få mensen imellom spiraluttak og graviditet den 3. gangen. 

Anonymkode: d3f30...1ff

Takk for svar!
Tok du da eggløsningstest eller tok du bare utgangspunkt i ca. datoene mtp. eggløsning?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Mannen og jeg har omsider bestemt oss for å ta steget og prøve på barn :) 

Jeg har hatt hormonspiral, som jeg tok ut onsdag for en uke siden. Legen sa at i realiteten så kan jeg bli gravid med en gang. Når jeg søker rundt på nett, ser jeg mye forskjellig, men flere leger som også sier at det gjerne tar et par måneder før systemet er i gang.

Dagen etter jeg tok ut hormonspiral fikk jeg blødninger, som varte i fire dager. Jeg antar at dette var menstruasjon. 

Mannen og jeg ble egentlig enige om at vi ikke skal fokusere så mye på det. Dersom vi skulle slite med å bli gravide så må vi ta det derfra, men i utgangspunktet vil vi bare ha sex når vi vil og ikke tenke for mye på det. Jeg vil jo helst leve som normalt så lenge jeg kan. Vi har blitt gravide én gang før, mot alle odds da jeg gikk på spiral, tidlig i forholdet, som vi ikke beholdt, så jeg vet jo jeg kan bli gravid.

MEN nå sitter jeg her da. Begynner å tenke at hvis menstruasjonen kom nå, så kan eggløsning komme om to uker?

Så er jeg usikker på når jeg skal regne med at jeg er i 'prøvefasen' og tilpasse meg? Jeg har en stor jobbfest om litt over en uke som jeg egentlig har gledet meg til, men usikker på om jeg bør drikke hvis jeg i realiteten kan bli gravid med en gang...skal jeg bare evt. teste den dagen? Hva gjør andre her? Hvor lenge lever dere normalt?

Hilsen smånervøs førstegangsprøver :) 

For meg personlig pleier det å ta noen måneder før syklusen min er on spot igjen. Jeg sluttet på p-piller tidlig høst 2019 og ble gravid i slutten av januar 2020. Så det kan ta tid, og det varierer fra person til person, men det skal mye til for å bli gravid med en gang, ja.. Ikke stress, og ha lidenskapelig sex med hverandre så går det fint tenker jeg. Altfor mange prøvere stresser og har sex på kommando, da blir det vanskeligere å bli gavid :) 

Skrevet (endret)

Hallo, Ts, og gratulerer som prøver :)

Dette med hvor mye prevensjon kan kludre til er veldig individuelt, og ingen kan si i ditt tilfelle. Så det er bare å vente og se. 

Det mest basic du kan gjøre, er jo å finne ut hvor lange sykluser du har, om du ikke vet, og ut ifra dette finne ut når du har eggløsning (evt ved hjelp av app). Og så kan du jo forføre mannen litt ekstra på dagene i forkant, og på selve eggløsningsdagen ;)

Du er jo i prøvefasen nå tenker jeg, så da ville jeg enten droppet alkohol 10 dagers tid etter mensstart, droppet det hele syklusen, eller målt for å se når du har eggløsning, og så droppe det rundt da. Egget fester seg jo ikke i livmorveggen før ca 8-10 dager etter eggløsning, så det er liten sjanse for alkoholskade til og med før dette - fordi barnet ikke er tilkoblet mors blodstrøm, men personlig ville jeg aldri i livet tatt sjansen. Så jeg har droppet alkohol i sin helhet. 

Så er det jo veldig store individuelle forskjeller i hvordan folk vil gjøre dette her. Jeg har en venninne som ikke en gang vil regne på eggløsning etter 6 måneder prøving - hun vil ikke pushe det. Og så har vi sånne som meg, som kjøpte meg både manuell og digital eggløsningstest og tempometer med to desimaler allerede før ordet prøving var ordentlig uttalt 😝

Du må nesten bestemme deg for ditt eget løp ;) 

Endret av mimra
Skrevet
mimra skrev (5 minutter siden):

Hallo, Ts, og gratulerer som prøver :)

Dette med hvor mye prevensjon kan kludre til er veldig individuelt, og ingen kan si i ditt tilfelle. Så det er bare å vente og se. 

Det mest basic du kan gjøre, er jo å finne ut hvor lange sykluser du har, om du ikke vet, og ut ifra dette finne ut når du har eggløsning (evt ved hjelp av app). Og så kan du jo forføre mannen litt ekstra på dagene i forkant, og på selve eggløsningsdagen ;)

Du er jo i prøvefasen nå tenker jeg, så da ville jeg enten droppet alkohol 10 dagers tid etter mensstart, droppet det hele syklusen, eller målt for å se når du har eggløsning, og så droppe det rundt da. Egget fester seg jo ikke i livmorveggen før ca 8-10 dager etter eggløsning, så det er liten sjanse for alkoholskade til og med før dette - fordi barnet ikke er tilkoblet mors blodstrøm, men personlig ville jeg aldri i livet tatt sjansen. Så jeg har droppet alkohol i sin helhet. 

Så er det jo veldig store individuelle forskjeller i hvordan folk vil gjøre dette her. Jeg har en venninne som ikke en gang vil regne på eggløsning etter 6 måneder prøving - hun vil ikke pushe det. Og så har vi sånne som meg, som kjøpte meg både manuell og digital eggløsningstest og tempometer med to desimaler allerede før ordet prøving var ordentlig uttalt 😝

Du må nesten bestemme deg for ditt eget løp ;) 

Takk for svar :)

Jeg har faktisk brukt en app for å logge menstruasjon, mest for å holde oversikt. 

Nå har jeg ikke brukt den så mye mens jeg har vært på spiral, siden jeg nesten mistet mensen. Men jeg har jo litt 'track record' fra før det. Jeg logget menstruasjon 26. - 30. august og den sa at eggløsning er den 17. september, med fertile dager fra den 14. 

Så jeg tenker jeg tar utgangspunkt i det. Det er ikke engang sikkert jeg får eggløsning da, men i hvert fall lite sansynnlig at jeg får det før. Med mindre det har skjedd noe helt rart ila. spiralperioden min. 

Likte rådet over her med normal livsstil fra mens til EL, og gravid-livsstil fra EL til (evt.) mens. Så jeg tenker jeg kan dra på festen den 9., evt. tar en prøve.

Kanskje jeg også kjøper meg en EL-test, selv om jeg lovet meg at jeg ikke skulle begynne med det 🤔

Skrevet

Helt vanlig å være nervøs! Det er en stor, skummel og omveltende ting å prøve på å få barn, selv om det er veldig ønsket. 

Det er dessverre omtrent umulig å spå når du kan få eggløsning i begynnelsen -- noen går rett i syklus igjen, andre tar det noen måneder. Blødning etter at du tok ut spiralen kan være bortfallsblødning, det betyr ikke nødvendigvis at eggløsning kommer om to uker. Kos dere og ha sex i starten, og bruk gjerne en syklus-app (jeg liker Clue, men det fins mange) til å kartlegge syklusen din etterhvert, så blir du bedre kjent med din kropp og dine tegn. Om du ikke får mens 4-5 uker etter spiraluttak ville jeg tatt en graviditetstest for sikkerhets skyld, i tilfelle det klaffer på første eggløsning. 

Anonymkode: 6434d...f45

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert at det er menstrasjon som kom etter at du tok ut spiralen, men heller bare en blødning på grunn av at du tok den ut. Ville lastet ned appen Flo og lagt inn symptomer, hvordan du føler deg, konsistens på utflod o.s.v hver dag for å få en viss anelse på syklus :) 

Anonymkode: bbf7e...a0f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...