Gå til innhold

Asymptomatisk smittespredning

Jhaawk

Anbefalte innlegg

zemer skrev (41 minutter siden):

Litt for at ikke for mange er borte samtidig. 

Som vil dra det ut i tid. Tid er penger i så måte, tid som våre barn og unge ikke har.

Da snakker vi plutselig ikke lenger om å øke kapasiteten i helsevesenet, men permanent redusere den, samt andre offentlige ytelser.

Man bør absolutt pøse på med vaksiner nå, gi de mellom 12 og 17 som vil en dose nå. De over 18 som ikke har tatt vaksine bør redusere sin sosiale kontakt, samtidig som man unngår ytterligere nedstengninger. 

Om man skal spre noe så er det intervallet mellom når de uvaksinerte voksne smittes. Der bør det skje noe, om man er redd for kapasiteten på sykehusene. Både som en preventiv effekt for å hindre at alle blir smittet samtidig, men samtidig et push slik at de faktisk velger å ta vaksinen, som er det klart billigste og beste alternativet for dem selv og samfunnet som helhet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jhaawk skrev (30 minutter siden):

Det virker som at du har mye kunnskap om vaksinene. De man får i dag av pfizer og moderna er ikke oppdaterte, men de samme man fikk i når de først begynte å vaksinere? Når kommer i såfall nye oppdaterte vaksiner og er det disse de har tenkt å bruke på barn? Er det slik at effektiviteten til pfizer er nede i 40%?

Jeg har ikke inngående kunnskap om disse vaksinene annet enn det som kommer fra offentlige myndigheter og media. Men ja, disse vaksinene er laget for "Wuhan-viruset". Når oppdaterte vaksiner kommer vet jeg ikke, men jeg vet at EU har bestilt mange doser inn i 2022, og ønsket er vel at det skal endrede vaksiner basert på nyere varianter. Jeg antar at både Pfizer og Moderna holder på testing knyttet til deltavarianten av viruset nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (13 minutter siden):

Som vil dra det ut i tid. Tid er penger i så måte, tid som våre barn og unge ikke har.

Da snakker vi plutselig ikke lenger om å øke kapasiteten i helsevesenet, men permanent redusere den, samt andre offentlige ytelser.

Man bør absolutt pøse på med vaksiner nå, gi de mellom 12 og 17 som vil en dose nå. De over 18 som ikke har tatt vaksine bør redusere sin sosiale kontakt, samtidig som man unngår ytterligere nedstengninger. 

Om man skal spre noe så er det intervallet mellom når de uvaksinerte voksne smittes. Der bør det skje noe, om man er redd for kapasiteten på sykehusene. Både som en preventiv effekt for å hindre at alle blir smittet samtidig, men samtidig et push slik at de faktisk velger å ta vaksinen, som er det klart billigste og beste alternativet for dem selv og samfunnet som helhet.

Minner om at denne vaksinen er frivillig,  og ikke alle har samme syn på den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (17 minutter siden):

Minner om at denne vaksinen er frivillig,  og ikke alle har samme syn på den. 

Vaksinene skal være frivillige, men ikke tiltak?

Vaksinen er frivillig, men spørsmålet er om den bør være der, for voksne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (På 2021-9-1 den 13.25):

Det viser seg at fullvaksinerte ansatte i helsesektoren har vært asymptomatiske smittespredere og smitter andre fullvaksinerte. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/L56m4P/sykehjemsetaten-60-smittede-medarbeidere-og-beboere-de-siste-ukene. Hvordan kan vi få kontroll med smitteøkningen uten umiddelbar lockdown? Er det slik at smittesporingen og testingen ikke klarer ikke å holde tritt med den asymptomatiske spredningen?

Det er neppe mulig å få kontroll over smitten i samfunnet uten å innføre et døgnkontinuerlig portforbud i flere måneder. Samtidig må all direkte kontakt mellom mennesker forbys. Vi må venne oss til en tilværelse med kun elektronisk kontakt mennesker imellom. Er vi heldige, kan vi unngå at et slikt portforbud blir nødvendig i mange år, men risikoen for dette er klart til stede. Slik det er nå, eksploderer smitten, også blant vaksinerte, og alt taler for enorme dødstall innen få uker. Denne gangen vil dette også ramme unge, mens det hittil hovedsakelig har rammet gamle og syke. De som blir smittet og overlever, må innse at risikoen for varige plager er svært høy, selv uten å ha gjennomgått tegn til selve sykdommen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (20 minutter siden):

Mener du at det bør åpnes for tvangsvaksinering av voksne?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jhaawk skrev (Akkurat nå):

Mener du at det bør åpnes for tvangsvaksinering av voksne?

Man bør absolutt vurdere obligatorisk vaksinering for de som ikke har medisinske grunner til å ikke ta den, dersom man skulle miste kontrollen utover høsten. Enten det eller at uvaksinerte må leve med strengere tiltak enn andre.

Heller det en full lockdown for alle, da det er helt unødvendig og har enorme konsekvenser. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (9 minutter siden):

Man bør absolutt vurdere obligatorisk vaksinering for de som ikke har medisinske grunner til å ikke ta den, dersom man skulle miste kontrollen utover høsten. Enten det eller at uvaksinerte må leve med strengere tiltak enn andre.

Heller det en full lockdown for alle, da det er helt unødvendig og har enorme konsekvenser. 

Ok, mener du da at det skal komme team på døren og holde folk nede mens de injiseres, eller holder det å nekte folk tilgang til bankkonto, utbetaling av trygd, pensjon? Mulig uvaksinerte bare kan nektes tilgang til alle institusjoner, serveringssteder og butikker? Man kan jo også nekte dem behandling for covid på sykehus.

Endret av Jhaawk
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jhaawk skrev (4 minutter siden):

Ok, mener du da at det skal komme team på døren og holde folk nede mens de injiseres, eller holder det å nekte folk tilgang til bankkonto, utbetaling av trygd, pensjon? Mulig uvaksinerte bare kan nektes tilgang til alle institusjoner, serveringssteder og butikker? Man kan jo også nekte dem behandling for covid på sykehus.

Nei, jeg tenker først og fremst at man bør prøve intensiver for å få de til å gå å ta den. For eksempel koronapasset.

Ironisk nok åpner smittevernsloven for obligatorisk vaksinering, mens smitteverntiltak som hovedregel skal være frivillig for dem det gjelder. Obligatorisk vaksinering er dog ikke fysisk tvang.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (1 time siden):

Ja hvorfor skal den ikke det? Hvordan samfunn vil du ha?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zemer skrev (8 minutter siden):

Ja hvorfor skal den ikke det? Hvordan samfunn vil du ha?

Helst et samfunn der jeg og andre har friheter til å gjøre hva man ønsker innenfor visse grenser.

Spørsmålet er om alle skal lide for de fås rett til å nekte å vaksinere seg, samtidig som de deltar i samfunnet på normal måte.

Skal alle nekte å feire bryllup, bursdager og jul fordi en liten del av befolkningen har valgt at de ikke vil ta vaksine? Eller er det mer rettferdig at disse menneskene da selv ikke bør få delta i samlinger av mennesker for en gitt periode?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helst et samfunn der jeg og andre har friheter til å gjøre hva man ønsker innenfor visse grenser.

Spørsmålet er om alle skal lide for de fås rett til å nekte å vaksinere seg, samtidig som de deltar i samfunnet på normal måte.

Skal alle nekte å feire bryllup, bursdager og jul fordi en liten del av befolkningen har valgt at de ikke vil ta vaksine? Eller er det mer rettferdig at disse menneskene da selv ikke bør få delta i samlinger av mennesker for en gitt periode?

Jeg skjønner ikke helt dette med at smittevernsloven står over grunnloven og menneskerettighetene. 

Endret av Jhaawk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå sa Nakstad at hensyn skal tas til de av forskjellige grunner ikke tar vaksinen.  Problemet er det om det kun er vaksinerte i feks bryllup så kommer smitten allikevel. 

Så lenge vaksinerte kan smitte hverandre. Jeg tror meteren og munnbind feks på kollektivtransport og når en ferdes på videregående skoler hadde redusert dette noe.

Du får allikevel gått i bursdag, uten meteren og munnbind om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (41 minutter siden):

Jeg ser hvor du vil, men har du seriøst slått hodet på en stein? Er ikke du veldig for menneskerettigheter osv? Er veldig mye enig med deg og stortsett i alt, men ser du hvor det ender om man skal begrense folks rettigheter grunnet vaksinen, og ikke mtp på smittevern? Det er jo dette covid har gjort med folk, man kan ikke bare velge når det passer seg å legge grunnleggende menneskerettigheter til side selv om det hadde vært det optimale i enkelte tilfeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Example skrev (4 timer siden):

Er en liten forskjell der. Hva er problemet med å bruke munnbind feks på bussen? Prøve å holde meteren til ukjente? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
zemer skrev (5 timer siden):

Er en liten forskjell der. Hva er problemet med å bruke munnbind feks på bussen? Prøve å holde meteren til ukjente? 

Det løser egentlig ingenting, annet enn å dra det ut i tid. Flokkimmunitet må oppnås før man er helt ferdig. Det er to veier dit: vaksine og smitte.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sweetheaven skrev (6 timer siden):

Jeg ser hvor du vil, men har du seriøst slått hodet på en stein? Er ikke du veldig for menneskerettigheter osv? Er veldig mye enig med deg og stortsett i alt, men ser du hvor det ender om man skal begrense folks rettigheter grunnet vaksinen, og ikke mtp på smittevern? Det er jo dette covid har gjort med folk, man kan ikke bare velge når det passer seg å legge grunnleggende menneskerettigheter til side selv om det hadde vært det optimale i enkelte tilfeller. 

Altså, det er ikke et ønskelig scenario, men fort et dilemma vi vil få. Vi ser det i land hvor alle som ønsker er ferdig vaksinert. 

Hvis alternativet er tiltak for alle, vil jeg heller støtte tiltak for de få som er ekstra utsatt, de uvaksinerte voksne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det løser egentlig ingenting, annet enn å dra det ut i tid. Flokkimmunitet må oppnås før man er helt ferdig. Det er to veier dit: vaksine og smitte.

Det løser mye for arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er ikke et ønskelig scenario, men fort et dilemma vi vil få. Vi ser det i land hvor alle som ønsker er ferdig vaksinert. 

Hvis alternativet er tiltak for alle, vil jeg heller støtte tiltak for de få som er ekstra utsatt, de uvaksinerte voksne. 

De vaksinerte skal også være hjemme fra arbeid ved pos test. Blir det mange nok så blir flere arbeidsplasser stengt over en tid. Derfor jeg tenker at noen regler kan en ha uten at de er veldig inngrepene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...