AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Jeg tenkte å lage lapskaus, og kjøpte i god tro en svineknoke som jeg tenkte kunne brukes til dette. Helt til jeg begynte å lese at den bør vannes ut, og skal koke i opptil tre timer? Jeg har aldri laget svineknoke før, så er helt nybegynner på dette. Hvor lenge skal den vannes ut og hvordan? Og skal hele knoken etter utvanningen kokes, eller bør den skjæres litt opp i biter først? Hilsen forvirra Anonymkode: 37ac4...c79
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Er den salt? Da burde den ligge i kaldt vann 1 time eller 2. Hele knoken skal tas ut av vannet og has opp i nytt vann i kjele. Vannet skal dekke knoken. Den skal koke/trekke til kjøttet løsner fra beinet 🙂 Anonymkode: 42047...379 2
Ms. Steele Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Jeg pleier aldri å vanne den ut, men vær obs om du skal bruke kokevannet i lapskausen siden vannet da kan være veldig salt. Bruk i så fall bare halvparten av det. Hele knoken kokes. Kan fint ligge og trekke i flere timer på svært lav varme. 3
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er den salt? Da burde den ligge i kaldt vann 1 time eller 2. Hele knoken skal tas ut av vannet og has opp i nytt vann i kjele. Vannet skal dekke knoken. Den skal koke/trekke til kjøttet løsner fra beinet 🙂 Anonymkode: 42047...379 Jepp. Du var raskere enn meg. ☺ Anonymkode: d4251...029
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Ok, så da er planen følgende: Vanne den ut i en time eller to. Den er forresten salt ja. Deretter koke den. Også ta den ut, skjære kjøttet i biter og bruke den i lapskaus. Dette blir spennende. Takk for hjelp! Anonymkode: 37ac4...c79 1
Misanthropis Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Vanner heller aldri ut, lar de koke et par timer og så lager jeg som regel grønnsakssuppa eller gul ertesuppe ved siden av i egen kjele, og så river kjøttet i biter, og bruker evn noe av kokevannet fra knokene som buljong. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Ok, men hvis man da ikke trenger å vanne det ut så skiter jeg i det. 🙂 Anonymkode: 37ac4...c79
Leo Skrevet 1. september 2021 #8 Skrevet 1. september 2021 Jeg har aldri vannet dem ut og jeg kan ikke huske at det noen gang har blitt for salt. Forresten er dette den beste lapskauslignende retten man kan lage av svineknoke. Haricotbønner er vanlige hvite bønner og brun sirup fungerer helt fint.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #9 Skrevet 1. september 2021 Jeg vanner alltid ut knokene i ca 12 timer og trekker den i 1-2 timer. trekker knoken mens jeg begynner å kutte opp grønnsaker. Har grønnsakene oppi når knoken har kokt ca 1 time, da har jeg i grønnsakene og koker opp og trekker videre i ca 1 time til grønnsakene og knoken er ferdig. Anonymkode: 57ca5...f33 1
MarianneE Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Har aldri vannet ut knoke, viste ikke at noen gjorde det heller. 1
Taluno Skrevet 2. september 2021 #11 Skrevet 2. september 2021 Vanner aldri ut. Men pleier koke 2-3 timer, så blir middagen første dagen svineknoke med grønnsaker, potet og saus, og dagen etter deler jeg opp og lager lapskaus. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå