AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Hei jeg er ung og lurer på hvordan man bruker bankkortet i butikk?? har pleid å bruke penger.. hvilke vei tar jeg kortet og må jeg skrive inn koden Anonymkode: 7d24e...6f8
Hanna! Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Vanligvis tar jeg bare den lille, skinnenede firkanten på kortet opp mot betalingsmaskinen og det er alt. Noen ganger må jeg skrive inn PIN, da står det i betalingsmaskinen. Om kortet mitt er skittent eller noe er galt med maskinen eller noe, så skjer det ingenting og butikkmedarbeideren sier som regel i fra. Da trekker jeg kortet isteden. Om kortet funker og du har gjort alt riktig så står det "godkjent". Jeg har brukt kort i butikk i sikkert 15 år og greier til stadighet å rote det til. Glemmer at det står PIN når jeg må skrive inn PIN. Eller gjør det for fort før butikkmedarbeideren har skrevet inn hele beløpet. Det er ikke noe farlig. Og ikke noe å være flau over. 2
Million Skrevet 1. september 2021 #3 Skrevet 1. september 2021 Be personen bak kassen om å vise deg hvilken vei du skal putte inn kortet i kortleseren/bankterminalen. Det er et tastatur på den terminalen som du taster inn koden på, etter at kortet er satt inn. Husk å ta ut kortet etterpå, når det står "godkjent" i vinduet på terminalen. Terminalen pleier å pipe hvis ikke kortet tas ut rett etter at betalingen er ferdig. 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Det er et lite symbol på betalingsterminalen som viser hvilken vei chipen skal. Uansett ikke vær flau, vi som har brukt bankkort i mer enn 30 år setter også kortet i feil vei av og til. De som jobber i kassen vil gjerne ha betalt for varene så de er tålmodige. Pugg koden og skjul med den andre hånden når du taster den inn. ALDRI del koden med noen, selv ikke foreldre/kjærester/venniner. Anonymkode: e379e...e4e 1
Lea Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Det går helt fint å spørre de i kassa om hvordan du bruker bankkortet. 🙂 Jeg gjør ofte feil selv og jeg er godt voksen. Noen ganger bare tar man kortet i bankterminalen mens andre ganger bruker jeg den chip. Noen ganger må jeg taste koden mens andre ganger trenger jeg det ikke. Forskjellig hver gang. Lykke til med bankkort.👍 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Tusen takk for hjelp!! Anonymkode: 7d24e...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2021 #7 Skrevet 1. september 2021 Du får spole deg fram til rundt 1:00 i denne videoen. Det er noen barn som viser deg hvordan du skal gjøre det. Anonymkode: c08ef...19d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå