Gå til innhold

Portvin - hvor mange cl har man lov å servere i et glass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med en servitør om hvor mye portvin hen hadde lov å servere i et glass. 
I henhold til alkoholloven - Er det 6 cl eller er det 8 cl? Eller tar begge feil?

Anonymkode: 0bfcc...544

Skrevet

Jeg scrollet raskt gjennom Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) og fant ikke noe om mengde.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27

Portvinsglass er jo ganske små og kan komme i litt forskjellige størrelser, alt fra 5-10 cl og opp til 20-30 cl (og sikkert større også). Men det er, som jeg kan finne, ikke noe som regulerer hvor mye en skal ha i glasset. Det er sikkert opp til de som driver stedet.

Anonymkode: 8d631...a65

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hadde en diskusjon med en servitør om hvor mye portvin hen hadde lov å servere i et glass. 
I henhold til alkoholloven - Er det 6 cl eller er det 8 cl? Eller tar begge feil?

Anonymkode: 0bfcc...544

Husker ikke reglene i hodet nå, men jeg mener ganske bestemt at vi hadde 1,2 dl vin pr glass, da jeg jobbet på restaurant (mange år siden). 

6 cl er jo halvannen shot. 

Anonymkode: ae0cf...7c7

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg scrollet raskt gjennom Lov om omsetning av alkoholholdig drikk m.v. (alkoholloven) og fant ikke noe om mengde.
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1989-06-02-27

Portvinsglass er jo ganske små og kan komme i litt forskjellige størrelser, alt fra 5-10 cl og opp til 20-30 cl (og sikkert større også). Men det er, som jeg kan finne, ikke noe som regulerer hvor mye en skal ha i glasset. Det er sikkert opp til de som driver stedet.

Anonymkode: 8d631...a65

Jo, dette tror jeg du har rett i! Det var vel kanskje ikke noe regler rundt dette, men at vi bestemte internt på våres sted at et glass = 12 cl (1,2 dl), slik at alle fikk lik mengde, hver gang. :)

Anonymkode: ae0cf...7c7

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke, men tenker at portvin inneholder 16-20%, som er halvparten så mye alkohol som brennevin.  Maks servering av brennevin er 4 cl, og da ville jeg tenkt 8 cl portvin, sherry og andre typer hetvin.

Endret av Hvemsomhelst

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...