Gå til innhold

Kan man ta profesjonsstudie i psykologi i utlandet som blir godkjent i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man ta profesjonsstudie i psykologi i utlandet som blir godkjent i Norge? Gjerne del alt du evt. vet om dette 😊

Lurer på alt i fra hvem jeg kan snakke med til opptakskrav osv.

Anonymkode: 919da...ce2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje i Sverige eller Danmark.

Norge har helt spesielle krav til å jobbe klinisk med pasienter. Mest sannsynlig vil du få utdannelsen fra et annet land enn Skandinavia godkjent som master i psykologi, men ikke profesjon.

Det er for komplisert til at jeg kan gi deg sikre fakta. Kanskje hør med et universitet som har profesjonsutdanning?

Anonymkode: 8d63b...8ff

• Liker 2
Skrevet

Ja. Du kan ta bachelor på HIL og ta master i Danmark. Du må jobbe to år i Norge før du får norsk autorisasjon.

Anonymkode: ab48f...c13

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kanskje i Sverige eller Danmark.

Norge har helt spesielle krav til å jobbe klinisk med pasienter. Mest sannsynlig vil du få utdannelsen fra et annet land enn Skandinavia godkjent som master i psykologi, men ikke profesjon.

Det er for komplisert til at jeg kan gi deg sikre fakta. Kanskje hør med et universitet som har profesjonsutdanning?

Hvofor svarer du når du ikke vet noe om emne? 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke gitt at utdanningen tatt i Danmark BLIR godkjent selv med to års praksis i Norge, bare så du er klar over det. Det er flere som har tatt master i klinisk psykologi i utlandet som ikke har fått godkjent utdanningen sin og dermed ikke får norsk autorisasjon.

Anonymkode: c0b76...b93

• Liker 2
Skrevet

Det er kun Danmark og Sverige som er 100% trygt å studere psykologi i og være sikker på lisens i Norge. Grunnet til dette er en egen nordisk avtale. Det danske studiet legger opp til 2 års praksis etter studiene og det svenske studiet legger opp til 1 års praksis etter studiene. Gjennomfører du dette i studielandet får du dansk eller svensk autorisasjon og denne er likestilt med norsk autorisasjon. Slik det er i dag kan det også gjøres gjennom å jobbe på lisens i Norge, og det er ingen utsikt til at dette kommer til å endre seg. 

Det med Ungarn er et helt annet tilfelle, og slik situasjonen er nå kan du ikke reise dit og jobbe på lisens i Norge. 

Man kan også reise til USA og Storbritannia, men da må man sette seg godt inn i hva kravene til en grad derfra er. Begge krever i sine land studier som er lenger enn det som er i Norge, en form for doktorgrad. 

Anonymkode: 9a764...d53

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvofor svarer du når du ikke vet noe om emne? 

Vel, hvis du ser på resten av svarene her, så har jeg åpenbart rett i det jeg skriver.

Hovedpoenget mitt var uansett å få frem at dette med autorisasjon i Norge er ganske komplisert, så en bør ikke belage seg 100% på hva fremmede skriver på internett

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...