Gå til innhold

Pengegave fra foreldre til konfirmant

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig å gi i pengegave til barnet sitt som blir konfirmant? Selvsagt litt individuelt etter lommeboka 🙂 men hva anses som lite? Ev helt grei og anstendig pengesum? Vi vurderer å gi 20.000 fra oss foreldre. Lurer på om det kan bli litt vel lite? Er noe usikker. 

Anonymkode: 9ae32...898

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Anonymkode: 9ae32...898

Skrevet

Lite?! Det er da heller ganske mye vil jeg si!

Jeg har to søsken som er konfirmert de siste ti årene, og de fikk 10.000 hver. 

Anonymkode: 84af1...78a

• Liker 1
Skrevet

Tror "alt" er ganske vanlig. Alt fra 1000,- til 100.000,-. 

Selv fikk jeg 5000,- en gang rundt 2000-skiftet. Det var "lite" den gang i forhold til andre venner.

Men vi var de fattigste i strøket da.

Anonymkode: f9d4a...53d

Skrevet

Man gir etter hva man har råd til. Man må slutte å henge seg så fryktelig opp i hva som er vanlig eller ikke. 20.000 er MER enn nok. 

• Liker 3
Skrevet

Var i konfirmasjon i helgen, der fikk barnet   20 000 og iphone av foreldrene.

Anonymkode: 6ac32...eae

Skrevet

Sliter litt med det selv jeg. Har en gutt og ei jente. Jenta får bunad, men dumt å gi det til gutten. Vurderer å gi gutten penger til konfirmasjon og jenta bunad, og så omvendt når de blir 18 eller 20. Så det ikke blir urettferdig.

Jeg tenkte rundt 10,000 kr. Derfor blir det liksom veldig urettferdig for bunaden koster jo mer.

Anonymkode: aa1d7...903

• Liker 1
Skrevet

15 000

Anonymkode: 52bd9...2f8

• Liker 1
Skrevet

Er det ikke litt Harry å gi veldig mye? 

• Liker 1
Skrevet

Her ga vi 10 000 pluss alle kostnader til førerkort 

Anonymkode: 302e2...eb7

Skrevet

Vi ga førerkort. Da går pengene til nor fornuftig og summen betales over tid.

Anonymkode: 00d90...9bc

• Liker 1
Skrevet

Er det i tillegg til noe? Jeg fikk ikke noe pengegave fra foreldrene mine siden jeg fikk bunad. Vet ikke hvordan de hadde løst det om jeg var gutt. 

Skrevet

20 000 kr er da mer enn nok. Vi ga 5000 kr i pengegave, i tillegg til penger til kjole/dress og selskapet. Da kommer vi fort opp i 15-20 000 kr. Også fikk de også pengegaver av resten av familien, så det ble en god slump med penger. Og den slumpen skal gå til førerkort. Men man gir etter lommeboken. Så selv om barna våre "bare" fikk 5000 kr av oss, så var de jo takknemlige. 

• Liker 1
Skrevet

Konfirmasjon har blitt uanstendig. Denne pengefokuseringen.  

Anonymkode: 32fed...3b6

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hørt 15 000,- er vanlig. 

Vi har konfirmant neste år, og jeg er svært ukomfortabel med å gi så mye penger til ungen… 

Fest og klær kommer sikkert på 30-40000,- så dagen blir dyr nok.

Anonymkode: 3b706...db4

Skrevet

Jeg fikk ikke 20 000 til sammen en gang av alle gjester of foreldre 😂 10 000 ca til sammen i 2010.

Anonymkode: f2c15...7f2

Skrevet

Er det normalt å få gave av foreldrene?! Det var det ikke når jeg ble konfirmert, men det er nå 25 år siden da.. 😂

Anonymkode: 1c579...9aa

Skrevet

Jeg fikk ikke pengegave av mine foreldre. De betalte jo for både bunad og fest, og det syns jeg til og med som 14-åring var helt ok. 

Anonymkode: f245f...e30

Skrevet

Jeg fikk bunad (og selskapet) og det kunne ikke falle meg inn at jeg skulle fått penger i tillegg! 

Anonymkode: 24ced...536

Skrevet

Jeg synes 20.000 kr er en grei sum. 

Anonymkode: 5be3a...b65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...