Ulrikke Skrevet 1. september 2021 #1 Skrevet 1. september 2021 Både mannen og jeg er fullvaksinerte for noen uker siden. Nå går det smitte (som overalt da) på skolen til tenåringen. Hun har fått en vaksinedose, for en uke siden. Men hvis hun skulle teste positivt, hvordan er reglene for fullvaksinerte nærkontakter da egentlig? Jeg har jo ikke lyst til å gå på jobb feks med smitte i huset, for man vet jo at fullvaksinerte kan bli smittet og smitte videre. På jobb er det sånn at de som er fullvaksinert ikke må i karantene, men oppfordres til å teste seg.... Da gjelder vel det samme i husstanden kanskje, og man skal gå på jobb allikevel? Tenkte plutselig på at jeg ikke vet....
Blekkulfina Skrevet 1. september 2021 #2 Skrevet 1. september 2021 Det er slik at fullvaksinerte er fritatt fra smittekarantene ja, dessverre får jeg nesten si. Så du kan gå på jobb som vanlig, selv om eksemplene er mange på fullvaksinerte som smittes på hjemmebane av coronasyke husstandsmedlemmer, og dermed bringer smitten videre til kollegaer og andre på jobb. Merkelig at denne regelen fortsatt får stå, når man ser hvor dårlig den funker i praksis med deltavirus i omløp… 6
Ulrikke Skrevet 1. september 2021 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2021 Blekkulfina skrev (46 minutter siden): Det er slik at fullvaksinerte er fritatt fra smittekarantene ja, dessverre får jeg nesten si. Så du kan gå på jobb som vanlig, selv om eksemplene er mange på fullvaksinerte som smittes på hjemmebane av coronasyke husstandsmedlemmer, og dermed bringer smitten videre til kollegaer og andre på jobb. Merkelig at denne regelen fortsatt får stå, når man ser hvor dårlig den funker i praksis med deltavirus i omløp… Ja, du sier noe. Jobber i barnehage, så vil tro at foreldre til uvaksinert barn helst ser at man er hjemme, ihvertfall til man har testet, men gitt at man deler bolig vil jo smitten være i hus selv om man har minimal kontakt.... Og selv om man tester negativt, si på dag 3, så kan man jo bli smittet dag 4.... Takk for svar! Det var sånn jeg tenkte at det var...
M71 Skrevet 1. september 2021 #4 Skrevet 1. september 2021 Jeg er fullvaksinert, men har valgt hjemmekontor mens tenåringen er hjemme i isolasjon. Har en del på jobben som ikke er fullvaksinerte/uvaksinerte og foretrekker å ikke være den som smitter de.
Jaimatadi Skrevet 1. september 2021 #5 Skrevet 1. september 2021 Ulrikke skrev (1 minutt siden): Ja, du sier noe. Jobber i barnehage, så vil tro at foreldre til uvaksinert barn helst ser at man er hjemme, ihvertfall til man har testet, men gitt at man deler bolig vil jo smitten være i hus selv om man har minimal kontakt.... Og selv om man tester negativt, si på dag 3, så kan man jo bli smittet dag 4.... Takk for svar! Det var sånn jeg tenkte at det var... Det fins ikke vaksinerte barn i barnehagene, det vet du sikkert.
våren14 Skrevet 1. september 2021 #6 Skrevet 1. september 2021 Det er også kanskje lov å tenke selv og være fornuftig. Jeg hadde ring arbeidsgiver og forklart at det er korona i huset og spurt om de vil at du skal stille fysisk på jobb eller ikke. Kaaaan jo hende de sier at det er greit å bli hjemme til situasjonen er avklart og at du ikke er smittet. Eller kanskej tilbyr de deg daglige hurtigtester for å ha deg trygt på jobb, eller hvem vet. Men jeg ville iaf sagt ifra. Ville også sagt ifra til de nærmeste kollegaer slik at alle tar ekstra hensyn og gjør 1m til 2m osv. For sikkerhetsskyld. lov å pørve å være fornuftig. For min fornuft tilsier at du IKKE skal på jobb før etter 1-2 uker og fortsatt negative tester så du med sikkerhet ikke har blitt smittet.
Ulrikke Skrevet 1. september 2021 Forfatter #7 Skrevet 1. september 2021 Jaimatadi skrev (16 minutter siden): Det fins ikke vaksinerte barn i barnehagene, det vet du sikkert. Kanskje knotete formulert fra min side, men det var akkurat det som var poenget mitt.
Ulrikke Skrevet 1. september 2021 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2021 våren14 skrev (15 minutter siden): Det er også kanskje lov å tenke selv og være fornuftig. Jeg hadde ring arbeidsgiver og forklart at det er korona i huset og spurt om de vil at du skal stille fysisk på jobb eller ikke. Kaaaan jo hende de sier at det er greit å bli hjemme til situasjonen er avklart og at du ikke er smittet. Eller kanskej tilbyr de deg daglige hurtigtester for å ha deg trygt på jobb, eller hvem vet. Men jeg ville iaf sagt ifra. Ville også sagt ifra til de nærmeste kollegaer slik at alle tar ekstra hensyn og gjør 1m til 2m osv. For sikkerhetsskyld. lov å pørve å være fornuftig. For min fornuft tilsier at du IKKE skal på jobb før etter 1-2 uker og fortsatt negative tester så du med sikkerhet ikke har blitt smittet. Helt enig, jeg bare stusser over reglene her. Jeg ville selvsagt aldri dukket opp på jobb med smitte i heimen uten å si noe!! Var som sagt de konkrete reglene jeg lurte på... Får satse på at hun klarer seg uten smitte denne runden også!
Ulrikke Skrevet 1. september 2021 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2021 M71 skrev (19 minutter siden): Jeg er fullvaksinert, men har valgt hjemmekontor mens tenåringen er hjemme i isolasjon. Har en del på jobben som ikke er fullvaksinerte/uvaksinerte og foretrekker å ikke være den som smitter de. Det holder jeg helt med deg i! Nå er dette en hypotetisk problemstilling her foreløpig, og mannen har 90% hjemmekontor fortsatt uansett, men det er hakket verre i min jobb.... Ville gjort akkurat som deg!
zemer Skrevet 1. september 2021 #10 Skrevet 1. september 2021 Om en går så er det lov å holde avstand og ta på munnbind.
Anbefalte innlegg